24777
netweters
|
152629
antwoorden
|
20725
vragen
|
Overlaatst ben ik zelf overgeschakeld naar een kabelverbinding met mijn pc ipv de wifi verbinding te gerbuiken. Dit echter heeft voor een onderwerp van discutie gecreëerd, namenlijk heeft deze verbinding voorang of enige invloed op wifi gebruikers in hetzelfde netwerk?
Normaal geizen zal de PC de kabelverbinding (UTP) gebruiken en niet de draadloze verbinding. Bij mijn weten heeft dat geen invloed voor andere gebruikers die via WiFi werken. Maar ik ben altijd bereid mijn mmening te herzien mocht het toch zo zijn en de praktijk het anders uitwijst.
bedankt voor de snelle reactie 🙂 ik dacht dit ook maar ik vond niet echt concrete bewijzen ervoor maar dit helpt ook al 🙂
deze verbinding heeft geen voorrang op de andere gebruikers. Natuurlijk is het zo dat alle gebruikers de capaciteit van uw internetverbinding moeten delen. Dus iedereen beinvloed iedereen maar dit is pas echt merkbaar als uw internetverbinding zwaar belast is.
Hangt volledig af van de router hard- en software. Ik ga er van uit dat ook de Telenet modem/router de trafiek 'eerlijk' verdeelt. Ik zie geen mogelijkheid om daar op in te grijpen via 'Mijn Telenet'.
Met een eigen router daarachter (of een 'managed switch' of een PC/server met de nodige software,...) heb je die mogelijkheid wel (QOS, bandbreedte beperking, enz - Google is your friend). Ook daar hangt alles af van de gebruikte hard- en software hoe en in hoeverre je kan ingrijpen in de verdeling van je beschikbare WAN bandbreedte over je LAN.
Eerlijk gezegd heb ik geen 'verbetering' kunnen vaststellen door te 'spelen' met de QOS instellingen op mijn router. Niemand in dit huis is echter een gamer en er draaien geen Torrents die o.a. beide toch bekend staan als slokoppen van bandbreedte. Enkel streamen van CD-kwaliteit muziek, veelvuldig gebruik van onze OneDrives en frequent downloaden van GPS wandelkaartupdates gaan hier met 'nogal' wat bites lopen. Maar met een bandbreedte van 200Mbps merk je daar niets van. (Wij verbruiken 'slechts' zo'n 70GB per maand.)