Beantwoorden
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Ik heb een verouderde set-up van Telenet

- een modem only: Motorola / SBV6X2X (DOCSIS)

- een router: D-Link DIR-615

(die laatste staat niet bekend bij Telenet. Die is ofwel verjaard, of ooit gekocht - niemand die het zich kan herinneren)

 

De SSID van deze setup begint met het standaard "telenet-apn-...". Ik wil dat (en het wachtwoord) kunnen veranderen, maar ik geraak niet in de settings van die router. Nochtans opgezocht via ipconfig en via de Adopteropties/Details van het Windows-Configuratiescherm, maar als ik dat ip-adres in een browser intik, dan krijg ik niets te zien. Ook niet als ik manueel het ipv4-adres en subnet mask invoer (of ik neem de verkeerde).

 

Ik wil die SSID veranderen, omdat ik een oude wifi-router (Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router) heb geconfigureerd als een switch, en aan de eerste router heb gehangen. Dat lijkt te werken, maar nu duiken nog altijd twee verschillende netwerknamen op in mijn wifi-lijst, zolang ik niet bij de settings van die eerste kan. 

 

Of moet ik gaan voor zo'n all-in-one modem altogether? En huur je die dan bij Telenet zoals een digicorder, of koop je die? Of koop je die beter ineens zelf? 

 

Ik heb alvast een echte switch besteld bij Coolblue, zodat ik af kan van die bricolage van een oude wifi-router als switch te gebruiken, voor ocharme drie switchpoorten extra. Terwijl het aantal toestellen dat hier in huis bekabeld internet nodig heeft gestaag groeit. 

0 Likes
41 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Even alles op een rijtje zetten:

  • Uw modem is aangesloten op de kabel die uit de muur komt.
  • Uw router is met zijn WAN poort (de grijze) aangesloten op enige RJ45 poort die de modem heeft.
  • Uw PC is aangesloten op één van de vier LAN poorten (de blauwe) van uw router
  • Uw eigen gebricoleerde "switch" is ook aangesloten op één van de LAN poorten van de router.

Is dat allemaal correct?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Even vanuit een ander standpunt bekeken:

 

Je hebt die router niet zelf gekocht maar die werd geleverd door Telent. @igvfer heeft bevestigd dat dit ooit gebeurde.

 

Maar tegenwoordig heeft Telenet geen "losse" routers meer, enkel HGW toestellen.

 

Een andere router ga je dus zeker niet krijgen (omdat ze dat gewoon niet hebben). Er zijn dan twee opties:

  1. Je vraagt om het hele boeltje te vervangen door een HGW. Zou je niks mogen kosten want alles is verouderd en kan de huidige snelheden niet aan. Uw router bvb heeft Fast Ethernet poorten => 100 Mb/s max.
  2. Je vraagt enkel een nieuwe modem-only en koopt zelf een moderne router met Giga Ethernet poorten.

Ik zou in uw situatie niet langer sukkelen en één van bovenstaande oplossingen uitwerken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@StefaanH 

 

Dat klopt.

- Modem Motorola

- Router D-Link verbonden via WAN

- PC in een van de 4 LAN-poorten

- Router Linksys (de "switch") verbonden met een van de andere.

 

Ik heb nu zelfs om alles zuiver te houden tijdelijk alle andere connecties dan die naar mijn PC uit de D-Link weggenomen. Dus de switch eruit, maar ook alle andere toestellen die eraan hingen (Digibox, AppleTV, ...). 

 

Dus nu is het

Modem ---- (RJ45 to WAN) ---- D-Link Router ----(LAN to ethernetpoort)---- Laptop

 

De D-Link uit stekker getrokken en reset ingedrukt gehouden. De instellingen uit ipconfig blijven dezelfde.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Om de D-Link te resetten met de paperclip moet hij wel in de stroom steken hé. Anders marcheert het niet.

 

En je hebt een digibox. Was/is die interactief?  Normaal gezien moet je bij een modem-only eerst een switch plaatsen alvorens uw eigen router aan te sluiten. De digibox moet namelijk rechtstreeks op de modem aangesloten worden (en die heeft maar één RJ45 poort) om correct met Telenet te verbinden. Indien die digibox in uw router ingeplugd was dan was dat zeker niet correct.

 

Reset de router eens correct (dus met de stroom aangesloten, 10 sec minimum) en laat dan eens weten wat het resultaat is aub. BTW, je hebt in uw PC (of laptop, maakt niet uit) uw netwerk settings toch wel op "auto" staan? Of staat daar handmatig een IP adres ingevuld?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@StefaanH 

 

yes, ik had alles gedaan zoals je beschreef: reset met stroom, en mijn settings staan idd op auto.

 

ik heb in mijn ipconfig trouwens ook veel onderdelen die leeg zijn, waar staat "media disconnected". Dat is het geval bij

 

- Unknown adapter LAN-verbinding

- Wireless LAN adapter LAN-verbinding* 1

- Wireless LAN adapter LAN-verbinding* 2

- Ethernet adapter Ethernet 2

- Ethernet adapter Bluetooth-netwerkverbinding

 

Enkel bij 

- Ethernet adapter Ethernet (die met die 78-adressen)

- Wireless LAN adapter Wi-Fi (die bij eerdere ipconfig-opvragingen ook leeg een "media disconnected" gaf, en nu niet meer)

 

staat iets ingevuld

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Los van die problematiek: je noemt uw tweede "aangepaste" router een "switch" omdat je dan meer poorten hebt. maar je hebt ook een tweede WiFi. En uw "switch" is met een UTP kabel verbonden met uw router.

 

Dat is eigenlijk de definitie van een AP, een Acces Point: met UTP verbonden met de router, heeft RJ 45 poorten en deze straalt ook WiFi uit.

 

Als je akkoord bent spreken we vanaf nu over uw eigen gebricoleerde "AP".

 

Tussen haakjes, indien uw WiFi bereik niet optimaal is kun je een echte AP van Telenet kosteloos huren bij Telent. heb je er meerdere nodig kost dat € 2 per maand per extra toestel.

 

Waarom vermeld ik dat: omdat je vermeldde dat je behoefte hebt aan meer bekabelde aansluitingspunten. En ik vermoed dat uw eigen "AP", net als uw router, slechts over Fast ethernet poorten beschikt, gelimiteerd tot 100 Mb/s. Het AP van Telent heeft vanzelfsprekend Giga ethernet poorten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Om een en ander te kunnen uitsluiten: vermits je nu toch even alles uit elkaar hebt, zou je eens uw andere router, die momenteel "AP" is, ook willen resetten naar fabrieksinstellingen (zodat het opnieuw een router is met standaard settings) en die aan uw modem aansluiten? En dan uw laptop aansluiten en eens zien wat "ipconfig" dan zegt?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Misschien te laat, maar wat stond er als IP adres bij uw WiFi adapter (die voorheen leeg was)? je kan die hier gewoon schrijven, dat is niet gevaarlijk. Het hoeft eigenlijk niet echt, hetgeen ik wilde weten is of het derde getal identiek is aan dat van de LAN adapter.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

Ik heb hier nog zo een dir-615 liggen. Ik heb het net bekeken en dit is geen router maar een acces point. Als je dan op je linksys router zijn dhcp hebt uitgeschakeld in combinatie met een modem only dan heb je nergens een router staan en krijg je dus een extern ip. 

 

Wil je het ssid van de dir 615 veranderen moet je alle utp kabels uit het telenet apn trekken en vervolgens een kabel vanuit het acces punt rechtstreeks in je pc steken. Vervolgens geef je je pc zelf een ip. bijvoorbeeld 192.168.0.55. En dan kan je via je webbrowser naar 192.168.0.50 surfen en inloggen.

 

Maar je lijkt me te werken met allemaal redelijke oude apparatuur, zowel de modem als je eigen apparatuur. Je kan best een nieuwe modem vragen. En als je dan een standaard telenet modem krijgt zit daar meteen ook een router bij in. Want nu ga je volgens mij ook in de problemen komen omdat je maar een beperkt aantal externe ip adressen kan krijgen. Dus je kan in afwachting van een nieuwe modem best de routerfunctie op je linksys modem weer aanzetten.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@Cos_95 

 

Ik wil u best geloven, maar volgens deze pagina is een DIR-615 wel degelijk een router ...

 

Maar het zou inderdaad enkele fenomenen kunnen verklaren ...

 

Zouden er twee toestellen bestaan met dezelfde naam?

 

EDIT: @autreneveut  en @Cos_95  bekijk eens de achterkant. De router versie heeft één grijze en vier blauwe RJ 45 poorten. De grijze is de WAN. Een AP heeft geen WAN poort.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

Indien zou blijken dat uw DIR-615 inderdaad een AP is en geen router zou dat wel een hoop verklaren. 

  • Dat uw LAN en WiFi een ander IP segment hebben
  • Dat uw digibox wel interactief is en goed werkt.
  • Dat ge uw randapparatuur niet kunt terugvinden vanop uw PC.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@StefaanH @Cos_95 

 

Zo, ik hing even met Telenet aan de lijn. Die belden me terug na een melding via de klantensite eerder van de week.

 

Mijn installatie is blijkbaar van september 2010 (!). Ze gaan me een nieuwe modem opsturen (want de winkels zijn dicht), een van die nieuwe met router en wifi ingebouwd. Dus dat komt van de week in orde. Dan moet ik alleen kijken hoe ik alles er ineens 'te goei' op aansluit. Want daar is alles mee begonnen: het aantal connectiepunten dat ik wou uitbreiden. Dit moet er allemaal op aangesloten worden: een digicorder, een AppleTV, twee NAS-servers, Sonos (Boost), mijn SmartTV, en liefst ook een losse kabel voor als ik iets zwaars wil verrichten en/of wifi onstabiel is. Ik hoop dat de switch (een échte :-), Netgear, 8 poorten Gigabit) die onderweg is, daar soelaas biedt.

 

For the time being (tot de komst van die modem van Telenet) bekijk ik hoe ik hier weer een aantal dingen aan de praat krijg. Ik bekijk jullie tips nu, en probeer het uit. Klopt wellicht wat je zegt, Stefaan, dat ik van mijn switch ongewild een Access Point heb gemaakt. De originele bedoeling was nooit om het signaal te versterken: enkel om een aantal extra toestellen bekabeld internet te kunnen geven (zoals de NAS en de Sonos), maar eigenlijk is dat nooit een goeie oplossing geweest, want NAS en Sonos moeten in hetzelfde netwerk zitten, en daardoor was ik gedwongen om die in de Linksys te steken, en die was veel trager dan de D-Link (omdat die dus wellicht vollen bak aan het conflicteren was met de D-Link).

 

Ik bekijk het ff allemaal, ook die tips over kabels. Goed mogelijk dat ik daar grandioos de mist ingegaan ben. Ik weet dat er categorieën ethernetkabels bestaan (cat5, cat5e, cat6, cat7), maar van UTP en zo ben ik niet op de hoogte. Ik werk me wat in.

0 Likes
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@StefaanH 

 

Die van telenet heeft 5 blauwe lan poorten, als ik in de config van het ap ga zie ik ook versie 4.13TN, vermoedend verwijzend naar telenet? Een ander voorbeeld, de Netgear WNDR4300 AP's van telenet zijn als ik deze opzoek bij Netgear ook gewoon routers. 

autreneveut
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Alles op zijn plek! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@StefaanH 

Mijn DIR-615 heeft geen grijze poort. 

De modem komt toe in een poort die ook blauw is, en het cijfer 0 heeft. Dus misschien idd twee types DIR-615?

 

UPDATE: de firmware versie is, zo staat op de sticker: 4.11TN

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe verander ik SSID van de originele Telenet set-up?

@autreneveut 

 

OK Prima, dan wens ik u daar veel succes mee. Ik zou wel graag weten of uw toestel nu een router of een AP is. Heeft het een vijfde, grijze, RJ45 poort achteraan of enkel vier gele?

 

Moest je hulp nodig hebben om alles voorlopig aan de praat te krijgen, laat maar iets weten. En UTP, dat staat voor Unshielded Twisted Pair en is een type van netwerkkabel. Die cat 5 of 6 of whatever is een kwaliteitsaanduiding van zo een UTP kabel. Dat staat op de kabel gedrukt. Voor de moderne installaties is cat5e toch een minimum. Kabels van lagere categorie zou ik vervangen. Wanneer je tegenwoordig nieuwe koopt minstens cat6 of beter nog hoger aanschaffen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.