24775
netweters
|
152604
antwoorden
|
20723
vragen
|
Ik heb regelmatig problemen om met mijn laptop de telenet hotspot te gebruiken.
Als het werkt, krijg ik na het activeren van de wifi op de hotspot ssid, een telenet loginpagina.
Als het niet werkt, komt die loginpagina nooit tevoorschijn, en zegt mijn browser dat er een dns probleem is DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET.
Is dit een probleem bij Telenet (dns server down) of bij mij ?
Vandaag had ik hetzelfde probleem om mijn normale wifi ssid.
Als ik dan 8.8.8.8 als dns server (google) instel kan ik wel surfen --> lijkt me een probleem bij telenet te zijn.
De vraag is of dit een DNS probleem is of gewoon de internet connectie die tijdelijk niet beschikbaar is.... Als er geen internet is, kan de PC natuurlijk ook de DNS server niet bereiken. Door een andere DNS server in te geven kan je dat inderdaad testen, maar dan moet je die wel lang genoeg gebruiken om het de tijd te verifieren...
Als het inderdaad werkt met de google DNS server, dan is de volgende vraag: waarom blijf je die niet gewoon gebruiken?
Bij mijn eigen ssid werkt het via google dns, bij homespot niet, mogelijk kent google de loginpagina van telenet homespot niet, of is er iets mis met het forwarden van webpagina's naar de loginpagina.
Welke browser gebruik je? Chrome? Even zoeken via het Internet en je krijgt heel wat voorstellen. Heb je die al geprobeerd?
https://www.startpage.com/do/search?q=DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET
Op het eerste zicht lijkt het een probleem van Chrome te zijn. (Ik heb niet alle resultaten bekeken, dat laat ik aan jou over.)
En je DNS permanent instellen op die van Google of bijv. die van OpenDNS... Als je niet veel inzit met je privacy, het feit dat het HQ van beide firma's zich in de VS bevindt en dus onder die wetgeving valt... dan moet je dat vooral doen.
Het probleem deed zich voor op 4 verschillende machines, en met verschillende browsers.
- windows 7 laptop (IE, firefox, chrome)
- Ubuntu 16.04 laptop (friefox, chrome)
- Samsung S4 mini smartphone
- Huawei P9 smartphone
Op mijn eigen ssid, geen enkel probleem
Op homespot: geconnecteerd ben op wifi, maar kan ik niet surfen wegens geen DNS
Nu werkt het wel --> Telenet zal een een ander opgelost hebben,
alleen spijtig dat ze bij de helpdesk geen idee hadden wat een dns server is, en ondanks dat ik verschillende malen gezegd heb dat ik het login scherm niet te zien kreeg en die dns error, bleef een nederlandse dame maar aandringen dat ik mijn username en paswoord moest ingeven, en dat ik wel een verkeerde login zou intikken als het niet werkte
In Wireshark traces heb ik trouwens gezien dat er geen antwoord kwam van een dns server op homespot, terwijl dat wel het geval was bij mijn eigen ssid.
Wat betreft privacy, ik maak nogal veel gebruik van google diensten, en die werken fantastisch, dat google gegevens gebruikt om targetted adverts of big data analyses neem ik er dan maar bij, en dan kan het gebruik van google dns er ook nog wel bij.
Voor het werk gebruik ik een gecrypteerde VPN tunnel --> dat is dan wel afgeschermd.