Beantwoorden
J0kke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! De kop is eraf!

Internet op kot

Hallo Netweters, 

 

Sinds kort ben ik verhuisd naar een ander kot waar ik sinds dag één problemen heb met het internet. 

Wanneer ik verbonden ben met mijn router op kot verlies ik na x aantal tijd de verbinding met het internet (oranje lichtje gaat branden op TP-link router). De tijdsduur dat ik geen internet heb verschilt van moment tot moment. In de meeste gevallen zal ik wel verbinding kunnen maken wanneer ik de ethernetkabel rechtstreeks verbindt met mijn laptop. Soms zijn er ook via deze manier problemen met het laden van bepaalde websites (volgens mij afhankelijk van IPv4 en IPv6). Naast mij zijn er nog enkele personen die problemen hebben met hun draadloze verbinding. 

Ondertussen heb ik al diverse forums afgezocht naar een mogelijke oplossing maar ten einde raad vraag ik hier zelf om hulp. 

 

In de eerste plaats ben ik op de hoogte van het feit dat de routers correct dienen te worden aangesloten afhankelijk van router (WAN poort) of AP (LAN poort) en op deze moment zijn er 3 van de 4 ingesteld als router en één als AP. 
Daarnaast heb ik ook reeds getest op interferentie met andere wifi signalen (er zijn er zeer veel in mijn buurt) en besloten mijn signaal uit te zenden op kanaal 10 (In een ander topic gelezen dat het enkel aan te raden is om 1,6 of 11 te gebruiken...) omdat er hier zich geen andere verbindingen op bevonden. Tenslotte verliezen de bewoners niet noodzakelijk op hetzelfde moment de verbinding met internet.

Kunnen jullie mij zeggen wat net het verlies van verbinding veroorzaakt? IP conflicten door de routers die waarschijnlijk DHCP enabled hebben of toch gewoon de interferentie tussen de wifi signalen? 

 

In de kelder zie ik dat er een telenet modem opsplitst naar 2 switchen. Hieruit vertrekken volgens mij de ethernetkabels naar ieders kot. Nu vraag ik mij af of indien elke router wordt ingesteld als AP met statisch IP (DHCP uitschakelen), dit probleem opgelost is? Indien dit de oorzaak is, zouden jullie mij wat extra informatie kunnen geven hoe elke router net dient ingesteld te worden? 

Natuurlijk zou ik dit graag op voorhand weten vooraleer ik overal ga aankloppen om de routers te wijzigen... 

 

Het is mijn bedoeling dat ik een draadloos wifi-signaal uitzend voor 3 toestellen (chromecast, smartphone en laptop) en vanuit mijn router een ethernetkabel met mijn PS4 verbindt (noodzakelijk voor snelle verbinding). Voordien kon ik niet meerdere toestellen gelijkertijd verbinden wanneer ik mijn router als AP instelde. Het is noodzakelijk dat meerdere toestellen gelijkertijd kunnen verbinden.

 

Zelf heb ik nooit iets met IT gestudeerd dus het kan zijn dat ik bepaalde zaken over het hoofd heb gezien, momenteel komt al mijn informatie uit voorgaande topics en artikels. 

 

Concreet: 

Wat is de beste set up met de minste kans op complicaties? 

Is het instellen als Acces Point noodzakelijk of zou een router ook moeten werken? 

Is er een groter probleem mits sommige websites op bepaalde momenten ook niet via ethernetkabel toegankelijk zijn? 

 

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is en iemand mij na 3 weken dit probleem kan oplossen! 

 

Alvast bedankt! 

 

 

 

 

 

 

4 reacties
a167314
Freshman Meerweter
Berichten: 54
WOW, overzichtelijk! π-DAY! Alles op zijn plek! Star Wars Day

Internet op kot

als er beneden een telenet router staat en vandaar naar een switch gaat het bij geen router in je kot nodig maar enkel een accesspoint. meer heb je niet nodig. Ik vermoed dat op jou tp-link router dhcp eveneens geactiveerd is en kan problemen geven. Dus je router configureren als AP

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet op kot

Eerst een vraag. Welke modem of modem/router staat er in de kelder? Eentje met 1 poortje die dan naar een eerste 5 poorts switchke en dan naar een 2e 5 poorts switchke? Of een zwarte of witte HGW met 4 gele poortjes?

In het eerste geval is het mogelijk dat de publieke IP adressen opgebruikt geraken door teveel routers en/of PC's, laptops enz. Telenet stelt maar een beperkt aantal publieke IPadressen ter beschikking per klant. Hoeveel dit momenteel is weet ik niet.

Daarom is het noodzakelijk dat je van alle aangesloten routers te weten komt of ze een publiek IP adres hebben aan de WAN zijde of een Private IP in de range 192.168.0.0.

Kijk dit om te beginnen na in uw eigen router. Ook of die ingesteld is als router of als Accespoint.

Het is normaal gezien geen probleem als de routers aan de WAN zijde een 192.168.0.0 adres hebben maar dan moet en ze aan de LAN zijde voor een adres zorgen in de range 192.168.X.0 waarbij X verschillend is van 0. Ik ga er hierbij vanuit dat er aan de Telenet zijde gebruik wordt gemaakt van de standaard instellingen. Als je reageert geen publieke IPadressen volledig tonen. Eerste 2 stukjes is voldoende (publiek is alles wat niet met 192.168. begint). Interne adressen kan je wel tonen daar is het van belang dat we de eerste 3 stukjes zien.

 

Een ander mogelijke oorzaak van slechte verbinding kan zijn dat de bandbreedte te beperkt is. Als je kotbaas maar een abo heeft van 200 Mbps en jullie zitten met een aantal mensen te Netflixen op Tv's en ondertussen andere dingen te doen op PC of wat dan ook dan kan het wat krap worden natuurlijk.

De moment om de kotbaas Giga speedboost aan te praten 😁



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
J0kke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Alles op zijn plek! Netjes! Primeur! De kop is eraf!

Internet op kot

Hartelijk bedankt voor het uitgebreide antwoord! 

 

Dit is de eerste week dat ik, zonder verdere aanpassingen, probleemloos kan surfen op internet. 

Het probleem is met andere woorden op miraculeuze wijze opgelost. 

 

Indien de problemen in de toekomst terug opduiken, zal ik zeker opnieuw contact opnemen. 

 

Bedankt ! 

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Internet op kot

@J0kke goed dat het uit zichzelf is opgelost! Ik duid alvast @igvfer zijn uitgebreide antwoord aan als oplossing voor eventuele andere Netweters die ernaar op zoek zijn. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes