Beantwoorden
TDG
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

Internet uitbreiden naar bijgebouw

In gebouw A staat de Telenet modem/router. 75 meter verder in de tuin staat een bijgebouw B en daar wil ik op internet kunnen. 

Van A naar B loopt een tuinmuur tot op 2,5 m hoogte.

Vraag 1: kan ik met een lange UTP-kabel de Telenet modem/router over de muur verbinden met een switch box in bijgebouw B. 

Vraag 2: kan elke bezoeker die zijn laptop bij heeft op internet geraken?

Vraag 3: kan ik op locatie B WiFi krijgen (voor de tablets en smartphones).

6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet uitbreiden naar bijgebouw

Je kan een UTP kabel trekken vanaf uw modem tot in het bijgebouw. Best in een buisje zodat de kabel niet te vlug kapot gaat van UV-stralen en weersomstandigheden. Moet je ook TV hebben trek er dan ook een coax bij. Er bestaat flexbuis met coax en UTP tesamen. Verkrijgbaar in de betere handel. Kan je netjes op de muur bevestigen met om de 30 cm een buisbevestiging.

Op het einde kan je dan Het Accespoint van Telenet plaatsen zodat je kan werken met dezelfde SSID en paswoord. Deze Accespoint kost 69€, kan afgehaald worden in een Center en is 30 dagen op proef.

UTP (Cat5E of hoger)  kan je probleemloos gebruiken tot 100m wil je verder dan heb je een switch nodig.

Als je het paswoord geeft zal iedereen daar dan op de Wifi kunnen of via een UTP kabel naar het Accespoint/switch.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TDG
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

Internet uitbreiden naar bijgebouw

Dit is de perfecte oplossing. Hartelijk dank daarvoor.

Ik lees dat iedereen kan werken met dezelfde SSID en paswoord.  Is het ook mogelijk de twee te scheiden? Dat in het bijgebouw een ander wachtwoord moet gebruikt worden. Ik heb maar schrik dat er op een dag een echte techneut passeert die aan die informatie genoeg heeft om aan de gegevens op de pc te geraken. Via Onenote of zo? Of is dat onmogelijk?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet uitbreiden naar bijgebouw

In  theorie kan alles maar als je PC of NAS beveiligd is met een goed paswoord zijn ze al even bezig voor ze daar in geraken. Ik denk ook niet dat je totaal onwetend zal zijn over wie er daar zal komen.

Als je op je PC zoekt naar netwerk instellingen (Netwerkcentrum / geavanceerde instellingen voor delen)  kan je bij alle netwerken helemaal onderaan met wachtwoord beveiligd delen aanzetten. Dan hebben ze de login en paswoord van uw PC nodig.

In het ander geval moet je daar een extra router zetten (met eigen SSID en paswoord) in plaats van een Accespoint. Zo maak je een apart netwerk. Voor jezelf wordt het dan wat moeilijker als je uw eigen NAS of printer of wat dan ook wil bereiken. Maar op te lossen met Portforwarding.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Koen9
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
De kop is eraf!

Internet uitbreiden naar bijgebouw

Beste,

Ik heb een vergelijkbare vraag ; ik heb een bijgebouw in de tuin die ongeveer een 50tal meter van de huidige telenet modem/router staat (deze staat vooraan in het huis) Bedoeling is van in het bijgebouw te kunnen gebruiken maken van het wifi netwerk. Ten eerste om via  wifi internetconnectie te hebben (mails, facebook, VPN om thuis te kunnen werken etc) en ook om wat muziek te streamen naar wireless luidsprekers EN ten tweede ook om via yelo play dan tv te kunnen kijken .

Ik heb begrepen dat ik een UTP kabel kan trekken vanaf mijn modem tot in het bijgebouw. In mijn geval kan ik dit zelfs ondergronds doen gezien er ook water en electriciteit naar het bijgebouw loopt. Je schrijft als ik tv zou willen er ook beter een coax kabel zou bijgetrokken worden maar kan ik dan niet gewoon via yelo kijken of is dit niet aan  te raden misschien ?

In het bijgebouw moet er dan een AP van  Telenet komen zodat ik  daar dan op de wifi kan.

So far so good maar toch enkele vragen:

- kan ik niet hetzelfde  met een powerline adapter verkrijgen ?

- stel dat dit niet kan en er moet wel degelijk een UPT kabel getrokken worden zou ik dan wifi bereik verlies hebben op het AP omdat je hem verlengt van huis naar bijgewouw ?

- en stel dat je via UPT werkt zou je dan op je originele modem in huis ook geen verlies hebben in sterkte omdat je het "split" ?

Alvast bedankt voor de feedback want ben hier beetje (veel) leek in

Groeten

Koen

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet uitbreiden naar bijgebouw

@Koen9

 

  • Powerline adapter. ja, dat gaat ook werken, maar ook dan moet je een coax trekken als ook echte TV wil. Maar vergeet niet, als het even kan, gebruik dan UTP. Dat is nog steeds het snelste en meest betrouwbare.
  • Een UTP kabel trekken en dan een AP plaatsen: nee, dat gaat geen verlies voor de WiFi betekenen. Het AP zendt zijn WIFi uit waar hij staat met altijd hetzelfde vermogen. Dat het bronsignaal via een UTP van 50 of 90 meter komt maakt niet uit. Het enige waar je op moet op letten is dat HGW en AP op een verschillend kanaal uitzenden zodat ze elkaar niet wegdrukken.
  • Verlies aan de modem binnen: neen, dat zou niet mogen. Aan je HGW kunnen max 4 UTP kabels hangen. Op die kabels kunnen ook nog eens switches hangen en AP's. Binnen redelijke perken van het thuisgebruik (dus bvb geen 500 aansluitingen) zou dat allemaal geen enkel probleem mogen zijn voor de HGW.

   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Internet uitbreiden naar bijgebouw

PWl adaptors zouden eventueel ook kunnen werken maar je zal meer verlies hebben op je electriciteitsleiding dan op een UTP. UTP op zich zorgt niet voor verlies enkel met hoe meer je er gebruik van maakt hoe meer je uw bandbreedte moet delen. Waar ik gewerkt heb liggen er kilometers kabel en dat alles op 1 modem.

Wifi zal perfect terug op sterkte zijn als je een AP in uw bijgebouw plaatst als je dit natuurlijk via UTP doet. Je gebruikt de volle kracht die je via UTP kan bekomen en je zal op minder dan 10 meter van je AP zitten wat heel wat minder is dan 50 meter.

Via Yelo Tv zal je uiteraard op een scherm kunnen kijken via PC, laptop of tablet. Maar als je toch de moeite doet om kabels te trekken zal je hoop en al 100€ kwijt zijn aan UTP en coax en accessoires. AP is gratis bij Telenet of 1€ per maand vanaf de 2e dacht ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes