Beantwoorden
Roeggers
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Is er een max. voor het aantal toestellen via WiFi?

Hoi, Hey, 

 

Sinds een aantal dagen ondervind ik het probleem dat sommige van mijn toestellen sporadisch de verbinding met mijn modem (CH7465LG-TN) verliezen. Direct daarna hersteld dit probleem zich weer automatisch. Het probleem stelt zicht met onder andere met mijn Sonos producten, Google Home,... . Na een klein onderzoek zie ik in de telenet-app dat er continu 30 toestellen verbonden zijn in mijn netwerk (WiFi en fixed) maar ik beschik over méér dan 30 wifi eindgebruikers. Wil dit zeggen dat ik niet meer dan 30 toestellen kan verbinden? Er zijn toch 254 IP adressen beschikbaar? Of zie ik dit verkeerd.

 

Mocht die 30 alsnog de limiet zijn, zou een bekabelde AP dan helpen om de heuvel op te lossen? 

 

Misschien niet onbelangrijk : Ik ondervind nergens in gans mijn huis Wifi problemen met mijn Iphone, Macbook... Speedtesten zijn altijd mooi rond de 280Mbits Up en 19Mbits Down. Tijdens het gebruik van verschillende steamings kanalen ( Netflix, Spotify) heb ik niet meer last dan anders.

 

Hopelijk kan iemand van jullie mij een verlossend antwoord geven. 

THX!! 

 

PS : Nu al mijn toestellen (lichten, switches, PIR,...) aanpassen naar Zigbee / Zwave toestellen zou een dure aangelegenheid zijn 🙂 

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is er een max. voor het aantal toestellen via WiFi?

@RoeggersHet aantal IP adressen zal niet het probleem zijn. Maar wel het aantal mogelijke verbindingen via WiFi en vooral de toestellen die soms constant streamen. Van Iot toestellen zal het probleem niet komen die versturen heel weinig data en ook niet constant. Dus wel van alles die muziek en vooral video aan het streamen is via de WiFi. Als ze van een AP zeggen dat het een bandbreedte (of snelheid) van 600 Mbps wil dat meestal zeggen 300 zenden - 300 ontvangen. Als die 300 dan nog moet gedeeld worden door het aantal toestellen die op dat moment aan het streamen is dat weet je het wel.

Bovendien wordt het streamen op 1 Wifikanaal door de verschillende toestellen niet naast elkaar gedaan. Maar achter elkaar.

Dus toestel1 stuurt een blokje data, toestel 2 een blokje data, dan toestel 3 een blokje data, dan toestel 4 een blokje data en danbegint het opnieuw. Elk toestel moet in dit geval 3 blokjes wachten voor het terug zijn eigen data kan versturen.

Daarom zijn Wifi AP's die Mimo (of gelijkaardig) ondersteunen zoveel beter omdat die meerdere kanalen gebruiken naast elkaar.

Daarom, waar je kan gebruik UTP kabel en het is bovendien veel minder storingsgevoelig dan WiFi.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Is er een max. voor het aantal toestellen via WiFi?

Ik merk de laatste tijd dit probleem ook op (alleen bij het Acces Point in de living), toestel verliest constant verbinding & is zeer trage upload wanneer het verbonden is (zelf chatberichten versturen lukt dan gewoon niet) (download meestal geen probleem). 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Roeggers
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Is er een max. voor het aantal toestellen via WiFi?

@igvfer Thx! 

 

Als ik je goed versta denk jij dat er dus meer dan 30 toestellen kunnen verbinden met de modem en dat een AP "centraal geplaatst in het huis" een oplossing zou kunnen bieden? 

 

thx! 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is er een max. voor het aantal toestellen via WiFi?

@Roeggers   Inderdaad dat is mijn mening



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes