Beantwoorden
Rolbol01
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Trick or treat? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol!

LAN - WIFI netwerk upgrade

Mijn huidig netwerk ziet er als volgt uit:

Rolbol01_0-1603985166732.png

 

Bemerkingen:

  • De Belkin router is van het type WIFI 4 en real speedtest is pover: slechts 54Mbps op 1 m afstand van de WIFI router.
  • De Telenet modem geeft de verwachte WIFI snelheid op 1 m afstand van de modem.
  • Niettegenstaande een powerline (verbonden met de Telenet modem) in de keuken haal ik slechts gemiddeld 9Mbps wat bedroevend laag is.
    De Belkin Wifi snelheid in de keuken is  vergelijkbaar met de powerline snelheid.
    Dus powerline is in mijn geval geen goede oplossing.
  • Living speedtest niet slecht maar zou toch veel beter kunnen.

Upgrade WIFI netwerk  de bedoeling is om betere snelheden in living en vooral in de keuken te behalen

Ik heb al veel hierover gelezen maar nog altijd niet duidelijk hoe ik best de toekomstige

 

Opties:

  • In toekomstige configuratie zie ik niet direct een plaats weggelegd voor powerlines gezien de slechte ervaring in de keuken.
  • Idealiter zou ik de Belkin router elimineren en Telenet modem uitbreiden met access points in living en keuken.
    Maar het grote probleem is dat mijn huis daar niet op voorzien is. Dit opzetten is breken en kappen en dit is niet aan de orde.
  • Dus de enige reële optie is volgens mij de vervanging van de oude router door een nieuwere eg Asus RT-AX88u. De vraag is natuurlijk of dit de beoogde fel verbeterde WIFI snelheid resulteert.
    • Huidige configuratie behouden  wat niet ideaal is eg 2 netwerken
    • De nieuwe router als access point configureren
    • Telenet wifi signaal uitschakelen en enkel werken met nieuwe router WIFI signaal.
  • Mesh router?

Graag feedback/opmerking/suggesties/input van mensen met goede netwerk configuratie kennis.
Een goede snelheid is iets belangrijker dan Het financiële hoewel ook niet onbelangrijk.  Als de snelheid heel goed is mag het iets meer kosten.

Tags (3)
0 Likes
49 reacties

LAN - WIFI netwerk upgrade


@Janneke_Dust  schreef:

Op deze pagina staat dat deze goedgekeurd is voor Telenet. ER staan ook een paar links naar PDF files met info.

https://www.hirschmann-multimedia.com/nl/artnr/695021020/ghv-51m


Ik zou die "goedkeuring voor Telenet/Interkabel" toch met een korreltje zout nemen.

Die goedkeuring die Hirschmann ooit gekregen heeft kan al van 2007 dateren 🤔 (zoals sommige Niko aansluitdozen).

 

In de Hirschmann spec staat: frequentiebereik 87-860 MHz.

Sinds de "grote Netwerf" heeft Telenet zijn volledig coax netwerk klaargemaakt voor frequenties tot 1.2 GHz. De Hirschmann versterker waarover sprake hierboven beantwoordt dus niet de specs van het toekomstige Telenet netwerk (Docsis 3.1) 🤔...

 

De NIU's die Telenet nu plaatst bij iedere nieuwe installatie (alsook bij technische interventies) voldoen wèl aan de behoeftes van de grote Netwerf: 87.5 - 1000 MHz ...

 

0 Likes

LAN - WIFI netwerk upgrade


@Janneke_Dust  schreef:

Dat werkt voor geen meter. Een NUI is geen versterker. 


Wat is de NIU dan wel als het geen versterker is ??

In bijlage een vereenvoudigd schema van de NIU:

Telenet NIU RF-functionaliteit.png

Zoals je kan zien in de tekening:
het inkomend signaal wordt gefilterd (geplitst) in 2 delen:

  1. frequenties 87.5 - 1.000 MHz (H) gaan naar de versterker.
  2. frequenties 16-65 MHz (L) gaan direct naar de modem uitgang.

Het signaal (H) wordt eerst versterkt (+12 dB!), daarna terug gesplitst:

  1. een deel wordt verzwakt (-8dB) en gaat naar de modem uitgang (waar het terug samengevoegd wordt met de gefilterde 16-65 MHz band. Hierdoor kan de modem dus terugsturen (return pad = upload). De modem uitgang is dus ook een "versterkte" uitgang (+12 dB - 8 dB = +4 dB).
  2. het tweede deel wordt eerst verzwakt (- 2dB) en dient voor de 4 TV uitgangen.

Dit laatste signaal wordt dan nog eens gesplitst en verzwakt naar de 4 DS uitgangen, waar er van die versterking nog 0dB overblijft (DS 3/4) en +4dB overblijft (DS 1/2).

De verzwakkingen op de 4 TV uitgangen dienen om zo weinig mogelijk storingen te krijgen tussen de TV uitgangen onderling, en tussen de TV uitgangen en de modem uitgang.

 

Vandaar dat het signaal eerst behoorlijk versterkt wordt (+12 dB) en daarna terug verzwakt (-12 dB en -8 dB resp.

Nu terug naar de Hirschmann MoCa

Zoals je kan zien op het schema, moet het MoCa signaal veel hindernissen nemen als het van DS1 naar DS 3/4 moet gaan 😒.

 

Mijn advies zou zijn:

  1. Als het mogelijk is om niet over de NIU te gaan (je hebt maar één verbinding nodig), dan zou ik dat vermijden. Met andere woorden: beide Moca's aan beide zijden van dezelfde coax (zoals hieronder).
  2. Als je toch over de NIU moet gaan, kies dan de "kortste" weg: deze zijn tussen DS1 en DS2 of tussen DS3 en DS4.

Maar dat het "geen meter" werkt over de NIU zou ik niet durven beweren!

 


@Rolbol01  schreef:

Ik ga voor volgende opstelling:

 

Rolbol01_0-1604250343471.png

 


perfect!

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

LAN - WIFI netwerk upgrade

@Ex-Netweter

Dat voor geen meter heb ik later herroepen nadat ik bij Hirschmann schema's had gevonden. Maar ik blijf het raar vinden dat men een uitgang van de NUI ook kan gebruiken als ingang. Maar ja tegenwoordig kan men veel in de elektronica.

Als ik dit zo zie als men een storing heeft op een coax kabel dan wordt die ook doorgegeven naar alle andere TV aansluitingen.

Mag ik daaruit besluiten : sluit nooit een ongebruikte coax aan op een NUI want die kan werken als antenne en storingen injecteren.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAN - WIFI netwerk upgrade


@Janneke_Dust  schreef:

@Ex-Netweter

 

Mag ik daaruit besluiten : sluit nooit een ongebruikte coax aan op een NUI want die kan werken als antenne en storingen injecteren.


Daar kan ik inkomen, zeker als die kabel op het einde bloot ligt en niet aangesloten is op een wandcontactdoos die als afsluiter dienst doet als die niet gebruikt wordt. Daarom ook nooit die afsluitdopjes op de NIU verwijderen tenzij je er een aansluiting op doet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

LAN - WIFI netwerk upgrade


@Janneke_Dust  schreef:

Maar ik blijf het raar vinden dat men een uitgang van de NUI ook kan gebruiken als ingang. 

Als ik dit zo zie als men een storing heeft op een coax kabel dan wordt die ook doorgegeven naar alle andere TV aansluitingen.


Op zo'n "aansluiting" (noem het geen "uitgang" maar een "aansluiting") staat natuurlijk geen bordje "eenrichtingsverkeer". Dit is geen gelijkstroom, waar je met een simpele diode de stroom in één richting kan tegenhouden 😊.

Maar de electronica zorgt voor de nodige demping en filtering om de HF signalen voldoende te verzwakken zodat storingen niet gans uitgesloten, maar toch geminimaliseerd (gedempt) worden.

 

[EDIT]

Blijkbaar is het signaal van de MoCa adapters zo goed, dat het doorheen die hindernissen gaat (demping tussen de DS aansluitingen).
Maar het komt wel niet op het Telenet netwerk terecht (zie schema hierboven: het Moca Signaal kan niet terug door de +12dB versterker (daar is het wel éénrichtingsverkeer 😁) ...

 


@Janneke_Dust  schreef:

Mag ik daaruit besluiten : sluit nooit een ongebruikte coax aan op een NUI want die kan werken als antenne en storingen injecteren.


Meer nog: steek altijd een (75 ohm) afsluitweerstand op iedere ongebruikte aansluiting van de NIU, dit zier er zo uit:

 

Zoals Telenet ook doet (zou moeten doen) bij plaatsing van een NIU.

0 Likes