24748
netweters
|
152284
antwoorden
|
20688
vragen
|
Mijn huidig netwerk ziet er als volgt uit:
Bemerkingen:
Upgrade WIFI netwerk de bedoeling is om betere snelheden in living en vooral in de keuken te behalen
Ik heb al veel hierover gelezen maar nog altijd niet duidelijk hoe ik best de toekomstige
Opties:
Graag feedback/opmerking/suggesties/input van mensen met goede netwerk configuratie kennis.
Een goede snelheid is iets belangrijker dan Het financiële hoewel ook niet onbelangrijk. Als de snelheid heel goed is mag het iets meer kosten.
@Janneke_Dust schreef:Op deze pagina staat dat deze goedgekeurd is voor Telenet. ER staan ook een paar links naar PDF files met info.
https://www.hirschmann-multimedia.com/nl/artnr/695021020/ghv-51m
Ik zou die "goedkeuring voor Telenet/Interkabel" toch met een korreltje zout nemen.
Die goedkeuring die Hirschmann ooit gekregen heeft kan al van 2007 dateren 🤔 (zoals sommige Niko aansluitdozen).
In de Hirschmann spec staat: frequentiebereik 87-860 MHz.
Sinds de "grote Netwerf" heeft Telenet zijn volledig coax netwerk klaargemaakt voor frequenties tot 1.2 GHz. De Hirschmann versterker waarover sprake hierboven beantwoordt dus niet de specs van het toekomstige Telenet netwerk (Docsis 3.1) 🤔...
De NIU's die Telenet nu plaatst bij iedere nieuwe installatie (alsook bij technische interventies) voldoen wèl aan de behoeftes van de grote Netwerf: 87.5 - 1000 MHz ...
@Janneke_Dust schreef:Dat werkt voor geen meter. Een NUI is geen versterker.
Wat is de NIU dan wel als het geen versterker is ??
In bijlage een vereenvoudigd schema van de NIU:
Zoals je kan zien in de tekening:
het inkomend signaal wordt gefilterd (geplitst) in 2 delen:
Het signaal (H) wordt eerst versterkt (+12 dB!), daarna terug gesplitst:
Dit laatste signaal wordt dan nog eens gesplitst en verzwakt naar de 4 DS uitgangen, waar er van die versterking nog 0dB overblijft (DS 3/4) en +4dB overblijft (DS 1/2).
De verzwakkingen op de 4 TV uitgangen dienen om zo weinig mogelijk storingen te krijgen tussen de TV uitgangen onderling, en tussen de TV uitgangen en de modem uitgang.
Vandaar dat het signaal eerst behoorlijk versterkt wordt (+12 dB) en daarna terug verzwakt (-12 dB en -8 dB resp.
Nu terug naar de Hirschmann MoCa
Zoals je kan zien op het schema, moet het MoCa signaal veel hindernissen nemen als het van DS1 naar DS 3/4 moet gaan 😒.
Mijn advies zou zijn:
Maar dat het "geen meter" werkt over de NIU zou ik niet durven beweren!
@Rolbol01 schreef:Ik ga voor volgende opstelling:
perfect!
@Ex-Netweter
Dat voor geen meter heb ik later herroepen nadat ik bij Hirschmann schema's had gevonden. Maar ik blijf het raar vinden dat men een uitgang van de NUI ook kan gebruiken als ingang. Maar ja tegenwoordig kan men veel in de elektronica.
Als ik dit zo zie als men een storing heeft op een coax kabel dan wordt die ook doorgegeven naar alle andere TV aansluitingen.
Mag ik daaruit besluiten : sluit nooit een ongebruikte coax aan op een NUI want die kan werken als antenne en storingen injecteren.
@Janneke_Dust schreef:@Ex-Netweter
Mag ik daaruit besluiten : sluit nooit een ongebruikte coax aan op een NUI want die kan werken als antenne en storingen injecteren.
Daar kan ik inkomen, zeker als die kabel op het einde bloot ligt en niet aangesloten is op een wandcontactdoos die als afsluiter dienst doet als die niet gebruikt wordt. Daarom ook nooit die afsluitdopjes op de NIU verwijderen tenzij je er een aansluiting op doet.
@Janneke_Dust schreef:Maar ik blijf het raar vinden dat men een uitgang van de NUI ook kan gebruiken als ingang.
Als ik dit zo zie als men een storing heeft op een coax kabel dan wordt die ook doorgegeven naar alle andere TV aansluitingen.
Op zo'n "aansluiting" (noem het geen "uitgang" maar een "aansluiting") staat natuurlijk geen bordje "eenrichtingsverkeer". Dit is geen gelijkstroom, waar je met een simpele diode de stroom in één richting kan tegenhouden 😊.
Maar de electronica zorgt voor de nodige demping en filtering om de HF signalen voldoende te verzwakken zodat storingen niet gans uitgesloten, maar toch geminimaliseerd (gedempt) worden.
[EDIT]
Blijkbaar is het signaal van de MoCa adapters zo goed, dat het doorheen die hindernissen gaat (demping tussen de DS aansluitingen).
Maar het komt wel niet op het Telenet netwerk terecht (zie schema hierboven: het Moca Signaal kan niet terug door de +12dB versterker (daar is het wel éénrichtingsverkeer 😁) ...
@Janneke_Dust schreef:Mag ik daaruit besluiten : sluit nooit een ongebruikte coax aan op een NUI want die kan werken als antenne en storingen injecteren.
Meer nog: steek altijd een (75 ohm) afsluitweerstand op iedere ongebruikte aansluiting van de NIU, dit zier er zo uit:
Zoals Telenet ook doet (zou moeten doen) bij plaatsing van een NIU.