Beantwoorden
Smets89
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
π-DAY! Hoort wie klopt daar? Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Meerdere Telenet wifi access points

Hallo iedereen,

 

Ik heb wat wifi problemen welke ik probeer op te lossen, eigenlijk vooral met het bereik.

Onze modem staat in de kelder waar alles van bekabeling toekomt.

Aangezien deze zelfs niet tot op het gelijkvloers raakt heb ik hier een access point van TN gezet wat perfect werkt, snelheid is prima etc.

Echter heeft deze ook moeilijkheden om het verdiep erboven van wifi te voorzien.

Vandaag ben ik dan nog een tweede access point gaan bijhalen om boven te plaatsen.

Het bereik is nu uiteraard tip-top, maar de snelheid zowel boven als op gelijkvloers is nu wel naar beneden getrokken en zit rond de 55mbps. Voorheen bij goed bereik haalde ik gewoon 95-98mbps op wifi met fiber 100.

Zijn deze access points niet gemaakt om met meerdere samen te werken?

Ik wil ook slechts 1 wifi netwerk, ik wil niet moeten schakelen tussen netwerken.

Iemand dat hier een oplossing voor weet? Of moet ik de access points van TN dan toch maar terugbrengen om op multiroom mesh wifi over te stappen?

 

Alvast bedankt voor de hulp

 

Groetjes

0 Likes
3 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Meerdere Telenet wifi access points

Je splitst best je draadloos network op in een 2,4 Ghz en een 5 Ghz. Eigenlijk blijft het één netwerk, maar alle 2,4 Ghz verbindingen hebben één en dezelfde SSID en dus ook één en hetzelfde wachtwoord. Hetzelfde geldt voor uw 5 Ghz verbindingen. Sluit je beneden aan op 5 Ghz en ga je naar boven, dan blijf je op 5 Ghz.

 

Vermits dat je nu twee AP's hebt, begrijp ik dat je woning bekabeld is met netwerkkabels.  Vanuit je HGW vertrekken er minstens 2 netwerkkabels: één naar gelijkvloers (en als daar je digicorder/digibox/tv-box staat zelfs twee netwerkkabels) en één naar boven. Indien men bij de installatie van de netwerkabels gedacht zou hebben dat men kan besparen door een kabel door te verbinden (serie schakeling) dan heeft men de bal misgeslagen).  In dat geval kan je een set powerlines gebruiken, één in de kelder en de andere boven.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

 

 

 

0 Likes
Smets89
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
π-DAY! Hoort wie klopt daar? Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Meerdere Telenet wifi access points

Hallo,

 

Alvast bedankt voor de feedback!

Ik ga dit beslist eens proberen of dit toch beter is.

Echter had ik het liefste wel 1 netwerk, want als ik buiten de range van de 5ghz ga zou ik toch weer moeten verbinden met de 2.4ghz, en weer passwoord ingeven etc.

Anders vrees ik dat ik toch weer te vaak op 2.4ghz hang, nu wisselt dit ook.

 

Over de bekabeling ben vrij je correct.

Overal ligt utp behalve op onze slaapkamer en hier is een powerline om de Digibox te voorzien van internet voor de gedeelde opnames.

0 Likes
Smets89
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
π-DAY! Hoort wie klopt daar? Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Meerdere Telenet wifi access points

Opsplitsen van 2.4ghz en 5ghz netwerk heeft niet echt beterschap geboden..

Inmiddels heb ik een Linksys Velop systeem aangekocht.

Maar om dit optimaal te gebruiken dien ik eigenlijk mijn HGW om te ruilen voor een modem only zodat het Linksys apparaat de router functionaliteiten kan overnemen?

Uiteraard zou ik eerst een switch plaatsen tussen de modem dan van TN en de eerste Velop Node zodat ik de Digicorder en box adressen kan laten krijgen van TN zelf.

Want 2 routers op 1 netwerk is niet zo ideaal lijkt me..