Beantwoorden
matthy
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
Alles op zijn plek! On a roll... De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes.

Modem en access point zelfde instellingen of niet?

We hebben thuis een extra access point geplaatst om betere wifi connectie te hebben

Maar sinds enige tijd is de wifi connectie op de beneden verdieping (= waar de modem staat) van slechte kwaliteit (1 of 2 streepjes) waardoor ik vermoed dat de toestellen zich verbinden met de access point boven?

Ik heb op "mijn telenet" de settings onder "signaal" eens vergeleken en deze zijn voor beide toestellen verschillend (wifi kanaal, wifi kanaalbreedte) 
Ik dacht deze op beide toestellen identiek te zetten maar dat is zo te zien niet mogelijk... is er een manier om het voor toestellen makkelijker te maken om op een bepaalde manier te verbinden? Is het een idee om bvb op het ene toestel te werken met 5ghz en het andere aan 2.4ghz?

0 Likes
3 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Modem en access point zelfde instellingen of niet?

2 opties: 

  1. Zet “één wifinetwerk” af -> dan kan je kiezen met welk wifinetwerk je verbinden (noem ze dan boven & beneden) 
  2. Je kan normaal gezien via Mijn Telenet de kanalen en bandbreedte van het Acces Point manueel veranderen: Mijn Telenet -> Mijn Thuisnetwerk -> Acces Point -> Expert instellingen (hangslotje rechtsboven) -> Signaal

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem en access point zelfde instellingen of niet?

Om te zien of de WiFi beneden nog werkt kan je eerst eens het AP boven uitschakelen en kijken wat het doet. Het is wel ook zo dat sommige toestellen niet snel overschakelen naar het sterkere AP. Apple bijvoorbeeld houdt zeer lang zijn verbinding met het eerste signaal waarmee het verbonden was. Remedie: wifi even uitschakelen op je toestel en dan terug aanzetten. Duurt maar een seconde.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem en access point zelfde instellingen of niet?

@matthy

 

Even het antwoord van @m-jan20 wat uitdiepen:

 

Je kan uw netwerk dus ontdubbelen door in "mijn telenet" de setting "één netwerk" uit te schakelen en beide netwerken een andere naam te geven.  Hiermee bedoelt men dan het 2,4 GHz netwerk en het 5 GHz netwerk. Daarmee heb je dan zowel boven als beneden de keuze om één van beide netwerken te gebruiken, maar je kunt nog steeds niet afdwingen of het boven of beneden opgepikt wordt.

 

Het kan ook anders: je kan beide netwerken boven en beneden behouden, eventueel zelfs met dezelfde naam, maar de SSID die het AP uitstraalt veranderen. Op die manier heb je zowel boven als beneden zowel 2,4 GHz als 5 GHz, maar je kiest dan wel bewust om ofwel boven ofwel beneden te connecteren, want het zijn andere netwerken.

 

Je kan beide ook combineren: het 2,4 GHz en het 5 GHz een aparte naam geven EN het SSID van het AP  ook nog eens veranderen. Dan heb je de beschikking over 4 netwerken waar je dan bewust zelf voor moet kiezen naargelang de plaats in de woning waar je u bevindt.

 

Laat u niet door die 4 netwerken afschrikken, dat gaat enkel over het WiFi beheer en uiteindelijk belandt alles bij uw router en zit je toch op één netwerk. Iedereen kan dus de printer bedienen of dezelfde shares gebruiken.

Om een voorbeeld te geven: ik heb in de kinderkamer een babycam hangen voor als de kleinkinderen komen slapen. Dat ding werkt op 2,4 GHz en wordt verbonden met een AP boven. Beneden staat een tablet die op de 5 GHz met een andere SSID verbonden is met de router zelf. Ik kan perfect de beelden zien, net zoals ik die ook kan zien op de PC die bekabeld is aangesloten als op de gsm die beneden op de 2,4 GHz is aangesloten. Eén netwerk, beheerd door de router.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.