Beantwoorden
Umbra666
Freshman Veelweter
Full speed writing! Een bus vol! BINGO! De volle 100!

Modem herstart rond hetzelfde uur tijdens nacht

Hoi,

Dat Telenet mijn modem 's nachts rond 1u-2u30 regelmatig uitzet of reset, deukt recent weer terug vaker op. 

Het gaat om de witte recentste modem en tv-box (was bij de tv-box testers, is ff off-toppic)

Ik heb dit probleem de laatste jaren regelmatig mogen ervaren, op zijn ergst ist het dan enkele nachten/week, voor meerdere weken en dit vaak voor 30-90min en dan lange periode zonder problemen. 

Ik was er tot 2 weken geleden, weer meerdere maanden van verlost en nu weer hetzelfde liedje. Vorige week 3 nachten, deze week reeds 2 maal. Dit gaat echt niet om een uitzonderlijk iets zoals een reset of panne, maar lijkt op een vaste werkwijze. Zeker omdat ik dit euvel al bij meerderen als klacht heb zien passeren en als ik dit probleem heb, ook op de site 'allestoringen' Telenet piekt van de meldingen mbt storingen.

Zijn er hier nog, die zich in mijn verhaal kunnen vinden? 

Titel gewijzigd door Bert (mod) | Vorige titel: Modem 's nachts regelmatig op zelfde uur uit.

Follow the White Rabbit
0 Likes
3 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@Umbra666 

Als je al wil weten of er meerdere zijn die dit zelfde probleem ervaren is het misschien handig om te weten welke regio je woont. Kan zijn dat dit regio gebonden is want zelf ervaar ik geen probleem ( werk soms wel eens thuis aangezien ik elke nacht moet werken ). 

Heb je ook al eens de klantendienst gecontacteerd en eens gevraagd of ze een lijn meting kunnen doen voor je ? Ook eens vragen dat ze eens de 'modemevents' bekijken van andere omliggende buren. Als het namelijk is dat er meerdere modems tegelijkertijd uitvallen of 'resetten' of herstarten dan is er ergens dus in de wijk /regio niet in orde. Dan is het aan het netwerk ergens een probleem maar vraag het maar eens op de klantendienst kunnen ze dit nakijken , zo niet dan is het de backoffice die dit wel kan nakijken. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter

Dit betreft hoogstwaarschijnlijk onaangekondigd onderhoud of upgrades van de EuroDOCSIS-configuratie van alle modems op een node.

Ik vermoed dat dit momenteel regelmatig gebeurt omdat er dagelijks bij klanten EuroDOCSIS 3.0-modems door EuroDOCSIS 3.1-modems worden vervangen.

Het is voor Telenet wellicht pure noodzaak om zoveel mogelijk bandbreedte op de node toe te wijzen aan het EuroDOCSIS 3.1 downstream-kanaal om de 1 Gbps downstream te kunnen blijven leveren naarmate er meer klanten op een node upgraden naar een abonnement van 1 Gbps.

Aangezien de bandbreedte voor alle breedbandklanten op een node gemeenschappelijk is, heeft dus elke klant in jouw buurt die wakker is last van deze nachtelijke upgrades.

In steden met veel Telenet-klanten (drukbevolkte nodes) zullen zulke upgrades vaker voorkomen dan op het platteland.

Ik vermoed dat deze nachtelijke onderbrekingen nog wel een tijdje zullen aanhouden, de upgrade naar EuroDOCSIS 3.1 zit nu op kruissnelheid. De hete adem van fiberproviders dwingt Telenet om de bandbreedte op het coaxnetwerk continu te maximaliseren. Op termijn zal Telenet ook apparatuur moeten vervangen ter voorbereiding van EuroDOCSIS 4.0, dat zal ook nachtelijke onderbrekingen met zich meebrengen.

Umbra666
Freshman Veelweter
Full speed writing! Een bus vol! BINGO! De volle 100!

Woon in Mechelen centrum, dus indd dichtbevolkte buurt. 

Is indd sinds intrede vd nieuwe witte modem, want daarvoor had ik dit euvel niet.

Best lastig, omdat ik vooral 's nachts wakker ben, aangezien ik de late shift doe 14-22u30.

Follow the White Rabbit
0 Likes