Beantwoorden
Jacoda
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Nieuwbouw Wifi tips. Beste oplossing?

Hoi,

Binnen een 6-tal maanden trek ik in, in een nieuwbouwwoning. Alles qua leidingen en aansluitpunten is dus nog mogelijk. Er zit beton in de tussenverdiepingen (2).

Omdat de Telenetmodem/router in de garage zal terecht komen, zoek ik de beste oplossing om ‘goeie’ wifi te hebben in m’n hele huis, alsook in de tuin achteraan.

Graag zou ik jullie bevindingen/tips weten, rekening houdende met het onderstaande:

- Graag een gastnetwerk, zodat ik niet telkens m’n hele netwerk openstel aan bezoekers. Qua veiligheid, maar ook praktisch gezien ze niet m’n chromecasts en smartlampen moeten kunnen bedienen.

- Er komen redelijk wat netwerkaansluitingen, dus switch is zeker nodig. Ook Google Home Hub, Google NEST deurbel en HUE (of variant) lampen.

- NAS is niet nodig.

- Denk eraan om pi-hole te installeren.

- Ik dacht aan een AP in de living, 1 tussen de 1ste en 2de verdieping en 1 in de tuin (ergens aan het tuinhuis). Deze zouden mooi in een strak modern huis moeten ‘blenden’ of niet zichtbaar moeten zijn.

Is gewoon 2 AP’s van Telenet een optie, maar dan is een gastnetwerk geen optie zeker?
Misschien de nieuwe Telenet modem 3.1 en in Bridge?
Mesh systeem vs Ubiquiti?

 

Bedankt voor de tips!

0 Likes
6 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwbouw Wifi tips. Beste oplossing?

- ga NIET voor een mesh systeem

- ga NIET voor powerlines

- ga NIET voor Telenet wifi

- ga WEL voor overal UTP en afzonderlijke access-points van een respectabel merk

Moest ik van 0 beginnen zou ik voor Ubiquiti gaan, of als het goedkoper moet Netgear.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwbouw Wifi tips. Beste oplossing?

@Jacoda  Als je overal UTP aansluitingen hebt kan je perfect op de plaatsen waar het nodig blijkt extra AP's zetten.

Ik kan het antwoord van @Steven-E  voor een stuk volgen. Enkel voor het gedeelte "Kies niet voor Telenet Wifi" maak ik voorbehoud. Dit houdt in dat je niet voor een Telenet HGW kiest. Ik zou daar wel voor kiezen als je nog met de oudere versie Digicorder/digibox werkt en Telenet AP's. Werk je daarentegen al met de nieuwste TVbox dan zou ik gaan voor modem only (of de nieuwe e-modem) en eigen router.

Met de Telenetrouter zou ik dan wel die Telenet Safespot gebruiken. Vooral omdat je daar gastgebruikers uit je netwerk kunt houden.

Met een eigen router kan je dan weer een gastnetwerk maken.

Mesh zou ik inderdaad niet kiezen omdat dit gebaseerd is op wifiverbinding (verloren investering), die in uw geval vermoedelijk al moeilijker ligt. Afzonderlijke AP's zullen zeker voor een goede wifi ervaring zorgen.

Bekabeling Cat 6a en een goede switch, al of niet managed als je zou overwegen met VLans te werken. Als daar nog geen behoefte aan is dan is de goedkopere unmanaged switch een optie.

Ik heb hier een 24 poorts staan en die voldoet prima. Wel een Gigabit switch aanschaffen. Soms zie je hier en daar nog 10/100 in aanbieding.

 

Alvast succes. Zorg er in eerste instantie voor dat de bekabeling en aansluitdozen correct zijn en op de goed plaatsen staan. Beter eentje teveel dan te weinig.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jacoda
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Nieuwbouw Wifi tips. Beste oplossing?

Ik heb de nieuwe TVBox. (De nieuwe) Modem only werkt hiermee?

Dan zou ik een aparte router zonder wifi nodig hebben met aparte AP's.

Kan de pi-hole tussen de nieuwe telenet modem only en de router, zodat alles zonder reclame zit?

VLAN is niet direct nodig, alleen 1 gastnetwerk zou ik wel tof vinden.

Qua verdere instellingen is er eigenlijk niet veel nodig hoor. Wil gewoon snelle wifi zonder al te veel poespas. Misschien is TPLink DECO M5/9 een betere oplossing voor me als AP's?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwbouw Wifi tips. Beste oplossing?

@Jacoda  Ik vermoed dat je PiHole wil installeren op een Raspberry Pi of kan je dat ook op bepaalde routers? Anders zit dat gewoon in je netwerk achter de router, of dit nu die van Telenet is of een ander. Anders heb je een probleem. Een raspberry heet maar 1 netwerk poort en als je die rechtstreeks op een modem aansluit krijgt die gewoon een publiek IP adres maar dan zit je nog niet op je eigen netwerk. Ik weet niet hoe PiHole werkt. Maar ik vermoed dat je internetverkeer gestuurd wordt naar een device in het netwerk waar PiHole op draait en dan pas naar de betreffende PC.

Ik zie dat je elk toestel in je netwerk moet verwijzen naar de DNS server op het toestel waarop je PiHole software draait. Hetzij op elk toestel afzonderlijk of in je router. In je Telenetrouter kan je dit alvast niet.

Of waar ben ik verkeerd. Ik leer graag bij.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2587
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwbouw Wifi tips. Beste oplossing?


@Jacoda  schreef:

Ik heb de nieuwe TVBox. (De nieuwe) Modem only werkt hiermee?

Dan zou ik een aparte router zonder wifi nodig hebben met aparte AP's.


Als je de nieuwe homegateway (zonder wifi) met bridging functie bedoelt: ja de TV box werkt hiermee.
Er is geen nieuwe modem-only, er komt er ook geen meer, en de TV-box is hier niet compatibel mee.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jacoda
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Nieuwbouw Wifi tips. Beste oplossing?

Hoi allemaal,

 

Ik heb het nog eens bekeken en denk aan volgende opstelling:

- Alles futureproof en UTP 6a!
- Kabel en connectors ook 6a + aansluiten op 24 UTP 6a! patchpaneel in garage, waar modem telenet zal komen.
- 4U Wall Mount Bracket om patchpaneel + latere switch enz mooi op te installeren.

- Zeker op de benedenverdieping, misschien boven ook, Philips HUE smartverlichting.

-----------------------

- UTP Aansluitingen:
* BENEDEN (7): 2x2 UTP 6a aan TV
2x UTP 6a in hoek naast schuifdeur
1x UTP 6a in plafond ergens minst zichtbaar bij keuken/haard

* 1v (11): 1x UTP 6a in plafond ergens minst zichtbaar tussen verdiep 1&2 (ergens onder trap of in hoek traphal)?
2x UTP 6a in bureau/dressing. Naast stekker, waar bureau komt.
2x UTP 6a in slaapkamer 1, ergens waar nog plaats zou zijn voor bureau later
2x UTP 6a in slaapkamer 1, in muur waar TV zal hangen.
2x UTP 6a in slaapkamer 2, ergens waar nog plaats zou zijn voor bureau later
2x UTP 6a in slaapkamer 2, in muur waar TV zal hangen.

* 2v (4): 2x UTP 6a in slaapkamer 3, ergens bureau/computer komt.
2x UTP 6a in slaapkamer 3, in muur waar TV zal hangen.

* Tuin (1): 1x UTP 6a in tuinhuis

TOTAAL: 23 UTP aansluitingen

------------------------

 

Ik zou de nieuwe Telenet CV8560E HGW nemen, zonder wifi dus.

Vanuit hieruit naar:

- naar de Telenet tvbox (hoeft niet perse direct na HGW, maar geeft meer plaats op de switch)

- naar de raspberry pi met hierop een raspberry Pi (met pi-hole en een Ubiquity Cloudkey op de pi)

- een unmanaged (of managed ?) 24 switch, die gaat naar alle aansluitingen + 3 AP's (2 x  Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO voor buiten en tussen verdiep 1 en 2 + 1 Ubiquiti UniFi UAP-NANOHD aan plafond in de living). Deze 3 AP's worden POE aangesloten via de megeleverde POE injector na de switch geplaatst). Ubiquity is redelijk duur, maar ik vind geen andere optie om op een esthetische manier AP's in mijn huis te voorzien. Zeer weinig keuze met POE, en met stekker zichtbaar is helemaal niet mooi he. De TP Link Deco's bvb. zijn esthetisch tof maar hebben geen POE + niet geschikt voor buiten.

 

Een aparte router lijkt me voor mij alleen maar nodig om de pi-hole een vast dns op te geven, wat niet kan bij die van telenet. Om kosten te sparen zou ik dit oplossen door op elk toestel (smartphone, tv, ...) de dns vd pi-hole te zetten. Dus omslachtiger dat wel.

Dan heb je nog de Ubiquity Cloudkey die ik niet aankoop, maar mee op de pi zet om kosten te besparen. Ik wil eigenlijk enkel een vast gastnetwerk, dus denk dat dit misschien zelfs niet nodig is na de initiele setup.

Een Ubiquiti USG of Edgerouter zie ik voor mij ook geen waarde in de meerkost.

 

Graag jullie mening en tips!

0 Likes