Beantwoorden
Frankve
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
It's your eighth party! Goed gevonden! Netjes! It's your fifth party!

Nieuwste modems weinig bereik zonder pods of powerlines

Meerdere kennissen geven aan dat de  nieuwste modems wel sneller zijn, maar enkel in het vertrek waar de modem staat. 
In andere vertrekken is het signaal vaak te zwak om te internetten en veel minder dan bij de vorige modem. 
Een kennis heeft pods geplaatst en dit helpt.   
Maar er blijven plaatsen waar geen vrij of geschikt stopcontact voorhanden is en waarbij het signaal bij de vorige modem beter was.  

(bij een dubbel stopcontact blokkeert de pod ook het andere stopcontact voor ronde stekkers).

 

Een andere vriend vraagt me om mee een oplossing te zoeken zonder ipods op powerline.   Het is geen groot appartement en er is ook een probleem van stopcontacten. 
    (Deze vraag komt na diverse bezoeken aan een telenet shop over de voorbije maanden waarbij er blijkbaar materiaal te kort was)
 

 Graag jullie input over andere oplossingen. 

       a) Kan de recente modem vervangen worden door een ouder type ?   Indien het bereik groter zou zijn.  Snelheid mag wat minder zijn. 

 

       b) Een krachtige wifi router aanschaffen en aansluiten op de Telenet modem
          Of  met een Telenet Access Point naast de modem ?  

          Zelf heb ik  goede WIFI in een groot huis (met dikke muren) op basis van 
                -een Apple Airport Time Capsule in de living naast de telenet modem.
                -
Plus een Telenet Access Point op zolder via een ethernet kabel.  
          (Ook powerline geprobeerd , zowel met Telenet als andere apparatuur, maar dit werkt niet goed. )             

          Het nadeel van de set up is dat het wifi netwerk minder homogeen is maar het is al jaren zeer stabiel. 

          De Wifi van de telenet modem is dan overbodig, maar uitschakelen heeft het nadeel dat Wifree niet meer kan gebruikt worden. 
          Zelf heb ik één enkel kanaal (op een ongusnstige frequentie).  Een andere vriend doet het met alufolie over de antenne. 

   
    Ik was van plan een nieuwe modem te installeren, in de hoop om een volledig homogene Telenet oplossing te hebben 

   Voorlopig wacht ik hiermee om 2 redenen
       - 
De nieuwe muur bevestiging voor de modem is veel breder en past niet achter de kast. De kabels vanuit de kelder aanpassen is niet zo evident
       - Duidelijkheid over de performantie

0 Likes
3 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwste modems weinig bereik zonder pods of powerlines

@Frankve 

Eigenlijk heb je zelf het antwoord al gegeven. 

Als de installatie niet werkt zoals je het verwacht kun je idd beter omschakelen naar een andere HGW en daar dan een eigen accespoint of een router te plaatsen. Op die manier kun je dan wel zien of het beter gaat voor de wifi. Het is niet gezegd dat dit ook daadwerkelijk het probleem oplost want er zijn meerdere factoren die een rol spelen bij wifi. Denk aan eventuele buren maar ook binnenshuis waar beton en metaal in zit. Al met al toch dingen waar je aan moet denken als je enkel met wifi wil werken. 

Zelf heb ik thuis een Mesh wifi systeem geïnstalleerd en dat werkt perfect en haal mijn snelheden. De pods ooit eens getest enkel bij mij thuis werkt dat niet zoals zou moeten maar goed dat is een ander verhaal. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Frankve
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
It's your eighth party! Goed gevonden! Netjes! It's your fifth party!

Nieuwste modems weinig bereik zonder pods of powerlines

Met dank aan Patrick voor de snelle en to the point reactie 

Bij mij thuis laat ik alles zoals het is,

Maar voor de kennis verkies ik een homogene telenet oplossing  omdat die helemaal niet technisch is en zo dan toch makkelijker vanuit Telenet kan geholpen worden bij problemen.  De opties zijn dan : 

1. downgraden naar een oudere modem.
       Kan dit bij Telenet ? 

2.indien een Telenet Access Point optimaler is dan de nieuwste router,   is een optie om zo'n access point naast de nieuwste modem te plaatsen. 
       Ik zou mijn access point kunnen proberen bij de kennis

Heeft iemand ervaring met bovenstaande opties ?


 

 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwste modems weinig bereik zonder pods of powerlines

@Frankve 

Je kan de HGW altijd omruilen naar een andere dat moet geen enkel probleem zijn. Wel rekening houdend dat de Pods dan ook binnen gebracht 'moeten' worden want die gaan niet meer gebruikt worden. 

Als je kennis niet te veel technische dingen weet van de instellingen en dergelijke kies dan idd voor een Telenet accespoint. Telenet kan dat ondersteunen bij eventuele problemen en als de installatie niet werkt zoals hoort komt Telenet dit ook vervangen en of nakijken. Als je kiest voor een eigen router of accespoint of eender wat en er zijn dan problemen dan komt Telenet hier niet tussen. Dan is het volledig bij je kennis om dit weer opgelost te krijgen. ( tenzij er iets is met de HGW dan is het voor Telenet ). 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.