24816
netweters
|
152912
antwoorden
|
20752
vragen
|
Hallo,
Sinds een hele tijd heb ik problemen met de 2.4 Ghz frequentie van mijn modem.
Type modem: Wireless modem 3.0 (DOCSIS)
Via de Mijn Telenet stel ik mijn modem zo in dat hij zowel via 2.4 Ghz als via 5.0 Ghz een verbinding kan opzetten. Waarom? Sommige apparaten ondersteunen enkel 2.4 Ghz, terwijl 5.0 Ghz dan weer nuttig is voor een betere connectie op sommige plaatsen in huis.
Nu is mijn probleem da het signaal van 2.4 Ghz continu uitvalt! Ik ben geen netwerkspecialist en heb totaal geen idee wat dit kan uitlokken.
Dit probleem stelt zich al maanden, maar sinds mijn nieuwe Sonos die enkel 2.4 Ghz ondersteunt wil ik dit zo snel mogelijk opgelost zien.
Alle hulp is welkom.
Mvg
Mijn Telenet > Mijn Internet > Draadloze instellingen > Instellingen > Expertinstellingen > Beveiliging >
Naam draadloos netwerk (SSID)
Stel hier eens een andere naam in voor het 5GHz signaal. Bijv.
2.4GHz SSID - SlabbyNetwerk
5GHz SSID - SlabbyNetwerk_5GHz of SlabbyNetwerk.5GHz oid
De sleutel ("wachtwoord") van beide netwerken mag hetzelfde zijn.
Deze zijn reeds gesplitst, beide hebben een verschillende naam.
Op deze manier kan ik goed zien welke frequentie beschikbaar is en welke niet.
Mvg
Kijk eens met een programma (bv: Xirrus WiFi Inspector) welke wifi kanalen in gebruik zijn en dan kan je een kanaal kiezen dat het mist gestoord word.
Het grootste probleem van de 2.4 GHz band is dat deze te druk bezet is.
Valt het netwerk echt weg op de modem of valt de ontvangst weg op je phones/laptops?
in het eerste geval is je modem waarschijnlijk kapot en kan je best een andere gaan halen. In het tweede geval zou ik inderdaad beginnen met een andere channel te kiezen (de auto optie kiest meestal niet de goeie) en te bekijken of de instellingen op de ontvangende toestellen juist staan.
Andere apps voor android om wifi te inspecteren zijn Fing en Wifi analyzer.