Beantwoorden
Frederik3
Freshman Alleslezer
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Sommige toestellen hebben geen toegang meer tot wifi

Hallo,


Wij hebben al lang een Telenet - modem en access point om ons huis te voorzien van ons eigen Wifi - netwerk (ssid aangepast en aangepast paswoord). Dit gaf tot kort geen enkel probleem. We hebben 3 tablets, 4 smartphones (3 androids en 1 apple), sonos luidspreker, ... Genoeg toestellen dus die gebruik maken van ons Wifi - netwerk.

 

Sinds een paar dagen hebben een aantal toestellen (1 van de 3 tablets, 1 android smartphone en de iphone) problemen met het gebruiken van ons Wifi - netwerk. We krijgen steeds de melding dat er een foutief paswoord ingesteld is voor ons netwerk. Op andere toestellen hebben we dit probleem niet. Ik ben ook 100% zeker dat ik het juiste paswoord ingeef op de toestellen met problemen, maar tevergeefs.

 

Ik heb al 2 keer de Telenet modem heropgestart (1 keer via MijnTelenet en 1 keer op de harde manier door de stekker eruit te halen) maar geen vooruitgang. Ik heb ook al meerdere keren de toestellen die niet op wifi geraken heropgestart maar dat helpt ook niet. Ik heb ons netwerk eens verwijderd uit de lijst en dan opnieuw toegevoegd met het juiste paswoord maar niets helpt. Zeer frustrerend allemaal, vooral omdat het op andere smartphones, tablets en 2 laptops wel nog perfect werkt.

 

Iemand ervaring met dit probleem? Mogelijke oplossingen? Of best contact opnemen via de Telenet Helpdesk?

 

Groeten,

Frederik

0 Likes
7 reacties
K-330
Professional Meerweter
Berichten: 148
Opgeruimd staat netjes! Full speed writing! Een bus vol! WOW, overzichtelijk!

Sommige toestellen hebben geen toegang meer tot wifi

Voordat je de helpdesk belt van Telenet, probeer eens om de toestellen die nu werken, eens van het netwerk te ontkoppelen.

Daarna koppel je één voor één de toestellen die niet werken, om eens te kijken of die wel werken en/of er eventuele problemen zijn.

Check goed na en maak er eventuele foto's van of aantekeningen; dan heb je een bewijs.

 

Als er nog niks werkt, van de toestellen die je hebt aangesloten (de niet werkende), dan kan je bellen naar Telenet. Met de gegevens die je hebt, kunnen de mensen van de klantendienst je zo beter helpen.

 

Als blijkt, dat de de niet werkende toestellen wel nu werken, sluit dan één voor één de andere toestellen (werkende) aan. Dit om het thuis netwerk helemaal te dichten en veilig te maken met een goeie paswoord.

 

Probeer het eens.

Tags (1)
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Sommige toestellen hebben geen toegang meer tot wifi

@Frederik3 

 

Ik zou uw paswoord op de router eens helemaal resetten. Iets nieuws, voldoende sterk. Op die manier zijn alle toestellen verplicht om eens opnieuw te verbinden, en hopelijk dus ook deze die nu wat moeilijk doen.

Het is trouwens een goede gewoonte om af en toe eens uw security op te frissen. Het SSID kan je laten, maar mag natuurlijk ook eens wat anders worden. Voornamelijk een nieuw en sterk paswoord.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Frederik3
Freshman Alleslezer
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Sommige toestellen hebben geen toegang meer tot wifi

Dag Stefaan,

Bedankt voor de tip. Ik heb het paswoord gewijzigd en aangepast op alle toestellen. De toestellen die werkten doen dit nog steeds met het nieuwe paswoord, de toestellen die niet werkten doen dit echter nog steeds niet.

Ik begrijp er in elk geval niets meer van...

 

Groeten,

Frederik

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Sommige toestellen hebben geen toegang meer tot wifi

@Frederik3 

 

Als ik het goed begrepen heb werk je met een HGW en een AP van Telenet. Daaruit leid ik af dat je dus 4 WiFi netwerken in huis hebt: De HGW en het AP en dat maal 2 (2,4 GHz en 5 GHz). 

 

Hebben die allevier hetzelfde SSID en paswoord? Indien ja, probeer dan eens uit met de 2,4 GHz en de 5 GHz een verschillend SSID te geven. Het paswoord mag gelijk zijn, maar dat moet niet. Op die manier kan je selectief nagaan op welk WiFi subnet het  werkt en op welk het niet werkt. En om echt nauwkeurig te werk te gaan de HW en het AP ook een verschillende naam geven. Waardoor je dus om aan te melden de keuze krijgt uit 4 WiFi netwerken.

 

Indien je dat niet graag hebt kun je na de test alles weer dezelfde naam en paswoord geven (alhoewel ik persoonlijk het zo zou laten, ik heb thuis zelf ook 5 WiFi netwerken) om terug de oude situatie te hebben.

 

Het is een beetje werk, maar je leert er wel veel uit over de vier WIFi netwerken die je rijk bent. En wat niet onbelangrijk is: kijk in de HGW en het AP of de security in beide gevallen (maal 2 voor de vier netwerken dus) hetzelfde staat, bij voorkeur WPA2-PSK. En gebruik een sterk paswoord; minimaal 8 karakters, letters, cijfers, hoofdletters en kleine letters, vanalles door mekaar.

 

En om u bij voorbaat gerust te stellen: dat die vier WiFi netwerken elk een eigen naam en eventueel eigen paswoord hebben maakt voor de rest niks uit: alles komt bij elkaar in de router en is eigenlijk gewoon één groot netwerk. Alle toestellen kunnen met elkaar communiceren, ongeacht met welk van de vier WiFi netwerken (of met de kabel) ze verbonden zijn. Het geeft u wel de vrijheid om zelf te kiezen met welke WiFi je wil verbinden wanneer je u doorheen het huis verplaatst. Er zijn veel toestellen die moeite hebben om correct zelf steeds het sterkste signaal te gebruiken.

 

Veel plezier bij het testen en fingers crossed dat het een goed resultaat oplevert !


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Frederik3
Freshman Alleslezer
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Sommige toestellen hebben geen toegang meer tot wifi

Stefaan,

 

Klopt, ik heb een HGW en AP met zelfde ssid en paswoord.

 

Zoals je suggereerde heb ik een aparte ssid gemaakt voor HGW 2.4, HGW 5, AP 2.4 en AP 5.

Daaruit blijkt dat de toestellen die problemen hadden, enkel probleem hebben om met de AP 5 te connecteren. De toestellen die wel werkten, doen het nu ook niet met de AP 5 ssid.

 

Het probleem moet dus ergens bij de AP 5 GHz liggen. Ik zal de AP eens uit het stopcontact halen en opnieuw opstarten en zien wat er dan gebeurt.

 

Ik hou je op de hoogte

Frederik3
Freshman Alleslezer
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Sommige toestellen hebben geen toegang meer tot wifi

Hier al een snelle update.

 

Heb de AP heropgestart en terug alles naar 1 ssid teruggebracht. Nu werken de toestellen wel allemaal weer goed. Ik denk dat het probleem dus opgelost is en dat bepaalde toestellen moeite hadden om met het AP 5 GHz netwerk te connecteren. Door de AP herop te starten, is dit probleem opgelost. In de gaten houden wel in de toekomst!

 

Bedankt voor de hulp!

 

Groeten,

Frederik

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Sommige toestellen hebben geen toegang meer tot wifi

@Frederik3 

 

Da's graag gedaan hé


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.