Beantwoorden
Djas
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken!

Storingen Opbrakel

Reeds maanden internetstoringen zowel draad als draadloos. Er gaat geen dag voorbij. Op den duur doe je niks anders dan modem uit/aan, herstart,... Nochtans nieuwe bekabeling etc,..probleem is extern maar raakt niet opgelost. Enkele maanden terug steeds rond 22u, dan 18u, heden geen klok meer op te zetten. We betalen steevast doch men blijft in gebreke en compensatie noppes. Proximus een alternatief ?

2 reacties
Phil
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Storingen Opbrakel

Wij hebben hetzelfde voor. Ik woon in Eeklo. Snelheid valt steeds weg zeker in de avond.
Daarnet eens gebeld. Toen ik zei dat ik elke dag om de 15min een speedtest doe en ik de resultaten hier zie werd mij gezegd dat ze een storing hebben. Al sinds eind juli in mijn geval. Voor de rest konden ze niet antwoorden hoe of wat. Wellicht een medewerkster dat gewoon wat geld wil bijverdienen in de avond om de telefoon op te nemen tussen soep en de patatten.

Die modem herstarten en al die standaard flauwe kul brengt niks op. Het probleem zit hem in hun coax kabel. Die zit gewoon VOL. Ge kunt daar niet meer data doorduwen dat de bandbreedte van de kabel. Zo simpel is het. Uiteraard zijn er dan storingen waar ze niks aan kunnen doen. Die kabel ligt er en ze kunnen er niks aan doen. Je mag nog in huis de snelste modem hebben, de beste kabels, noem het maar op. Alles moet door hun kabel komen, ook dat van je buren, je straat etc. Allemaal door datzelfde kabeltje en dat is gewoon eivol op het moment dat mensen streamen, gamen, internetten etc. Ze kunnen gewoon geen antwoord bieden er is namelijk geen oplossing. Jawel een nieuwe kabel op straat.

Na meer dan 20 jaar klant ga ik ook naar Proximus kijken. Proximus is zeker een alternatief maar lees misschien ook eerst eens de vraag die ik aan Chatgpt vroeg: 

Wat is het verschil tussen de coax kabel van telenet en proximus

Goede vraag, zeker met je speedtest-project lopende op de Mac Studio.

Telenet: coaxkabel (HFC-netwerk)
Telenet gebruikt een Hybrid Fiber-Coax netwerk. Glasvezel loopt tot in de wijk, de laatste meters naar je huis lopen over coax (dezelfde kabel als vroeger voor kabel-tv). De technologie heet DOCSIS, meestal DOCSIS 3.1 nu.

Het kenmerk van coax/DOCSIS. je deelt bandbreedte met je buren in dezelfde wijkcel. Dat verklaart precies het probleem dat jij meet: overdag weinig gebruikers, snelheid top, 's avonds iedereen thuis en aan het streamen, snelheid zakt. Dit heet "contention" of netwerkcongestie en is een gekend, structureel kenmerk van coaxnetwerken, geen toeval.

Proximus: koper (VDSL2) of glasvezel (FTTH)
Proximus draait historisch op het telefonienetwerk, koperdraad met VDSL2-technologie. Daar is er geen gedeelde bandbreedte met buren, je hebt een eigen lijn van de centrale tot bij jou. Nadeel: snelheid daalt sterk met afstand tot de centrale.

Waar Proximus glasvezel heeft uitgerold (FTTH, steeds meer plekken in België), is er ook geen deel-effect en zijn snelheden veel hoger en stabieler.

Wat dit betekent voor jouw dossier
Dit is precies je munitie voor de klacht. Coax congestie tijdens piekuren is een gekend fenomeen, geen "toevallige storing". Als je in je 15-minuten-metingen een duidelijk avondpatroon ziet dat weekdag na weekdag terugkomt, kan je expliciet verwijzen naar netwerkcongestie op het HFC-netwerk als vermoedelijke oorzaak. Dat verzwakt Telenet's mogelijke uitvlucht van "toevallige piek" en versterkt je punt richting Ombudsdienst.

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Storingen Opbrakel

Best dat je altijd door geeft via de chat aan Telenet 

Vraag voor een oplossing kan 2 dagen duren voor antwoord (vakantie)