Beantwoorden
ErikDejonghe
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesclubje starten? Pionier It's your fourth party!

Telenet Access Point Blues - een grondige test

Telenet Access Point Blues

 

Deze posting is een lang verhaal, en is zowel bedoeld om advies te vragen als om lotgenoten te laten delen in onze ervaring.

De gedetailleerde testen zijn misschien relevant, vandaar …

Onze bedoeling was  een Netatmo relaiscontact in onze stookplaats aan te sturen via de Netatmo app. 

Daartoe moet er in de omgeving  WiFi-ontvangst zijn. 

In de nabijgelegen keuken hebben wij een UTP aansluiting die via een Abitana switch verbonden is met de Telenet WiFi router.

We bestellen dus fluks een Telenet Access Point AP7465CE-TN (‘AP’). Tenslotte wordt het gratis ter beschikking gesteld en krijgen wij enkele extra UTP poorten in de keuken.

 

We installeren volgens de (zeer summiere) instructies. Na drie minuten vuurwerk van groene, rode en gele ledjes krijgen we een stabiel wit ledstreepje.

Onze Telenet App toont in de stookplaats onze Wireless Modem (WM1) en ons AP. We meten 56 Mb/s download en 3 Mb/s upload.

Vreugde alom.

Maar terwijl we klussen om het relaiscontact te installeren en we het netwerk verifiëren, is er iets misgelopen. Op de Telenet App is het AP uit ons netwerk verdwenen.

Terug naar de keuken, daar knippert het AP geel. Dus resetten. De documentatie (of wat daarvoor moet doorgaan) vermeldt niet hoe lang we de reset knop moeten indrukken, dus houden we die in tot het vuurwerk weer opstart. Maar nu blijft het ledstaafje geel knipperen. En tot onze grote verrassing zegt onze smartphone ons dat we een onjuist wachtwoord hebben ingegeven voor ons WiFi netwerk.

Dus smartphone uitschakelen, terug inschakelen in de omgeving van onze WM1. Wifi verbinding weer OK. Maar AP knippert nog steeds geel en verschijnt niet in de Telenet App.  Het is zaterdagmiddag en we ruiken onraad.

We bellen het Telenet Support nummer en krijgen een geduldige, hulpvaardige  medewerken aan de lijn. We vermelden met genoegen zijn naam, Koen Seghers. Samen met Koen doorlopen we de ganse opstartprocedure. 

Ondertussen hebben we het AP vlakbij de WM1 geplaatst en de verbinding gemaakt met een korte afgeschermde patchkabel.    

Koen raadt ons aan zowel de WM als het AP terug op te starten volgens de geëigende Telenet Methode: 

  1. Voeding van WM1 en AP uittrekken
  2. Van twintig tot dertig tellen
  3. Voeding van WM1 terug in toestel. 
  4. Vijf (5) minuten wachten tot we op de WM1 groen-blauw-blauw-groen zien.
  5. Patchkabel van WM1 naar AP pluggen
  6. Voeding van AP terug in toestel.
  7. Wachten tot het vuurwerk op het AP voorbij is

Alles is terug normaal, wit ledstreepje. De Telenet App toont terug WM1 en het AP. 

Ondertussen krijgen we een alarmkreet uit de living. Onze Digicorder meldt dat er niet langer een verbinding met het internet is, en waarschuwt mijn echtgenote dat hij deze toestand maar vier dagen kan volhouden. Blijkbaar moet ook de Digicorder terug worden opgestart na een restart van de WM1.

Koen raadt ons toch aan om het AP nog even in de directe omgeving van WM1 te houden en bij eventuele nieuwe problemen de WM1 (acht jaar oud) om te wisselen tegen een nieuw (wit) type in een Telenet Winkel.

Na ongeveer 30 min begint AP weer spontaan met het led vuurwerk en blijft daarna geel knipperen.

Als extra test meten we met een laptop zonder WiFi de internet snelheid aan een van de UTP poorten van het AP. 

We meten 58 Mb/s download en 3 MB/s upload, dus alles OK.

Maar het AP is weer uit de Telenet App verdwenen. 

We koppelen WM1 los en snellen naar de Telenet Winkel, echtgenote en kleindochter zonder internet achterlatend.

De Telenet Winkel vindt een keurig dossiertje vanwege Koen (dank!) en bezorgt ons een ‘witte’ WM2.

Anderhalf uur later sluiten we WM2 aan en voeren we een modem herstart uit, herstarten we het AP en herstarten we de Digicorder. Echtgenote en kleindochter beginnen te morren. 

Het AP houdt een uurtje stand, dus verhuizen we het AP naar de keuken. De afstand tussen WM2 en de UTP aansluiting in de keuken is ongeveer 20 m, de verbinding is verzekerd door een afgeschermde CAT 6 kabel, dus boven alle verdenking. 

Het AP houdt enkele uren stand, maar rond 23h merk ik dat het AP weer geel knippert. Ik waag het niet alles terug op te starten voor zondagmorgen.

Zondagmorgen het AP terug opgestart. Het AP blijft geel knipperen, is niet te vinden op de Telenet App en onze smartphone meldt ons terug dat het wachtwoord van het WiFi netwerk verkeerd is. We beginnen een patroon te zien.

Het AP meermaals herstarten in de keuken helpt niet. Het blijft geel knipperen en blijft onzichtbaar in de Telenet App. We voeren terug de internet snelheidstest uit met de laptop met uitgeschakelde WiFi. Perfect down- en upload.

Dan maar de WM2 herstarten, wachten, het AP herstarten, wachten, de Digicorder herstarten, wachten, en dan … wachten. 

Een uurtje stabiel wit en AP zichtbaar in de Telenet App. Dan terug knipperend geel. Geen AP in de Telenet App, melding in de keuken dat WiFi wachtwoord niet klopt.  

Maandagmorgen verhuizen we het AP terug naar de omgeving van de WM2. 

Dan terug de WM2 herstarten, wachten, het AP herstarten, wachten, de Digicorder herstarten, wachten, en dan … wachten. 

We hebben maandag en dinsdag het AP geobserveerd. 

Na het herstarten krijgen we met de ‘nieuwe WM2’ exact hetzelfde verloop als met de ‘oude’ zwarte WM1 (sorry, Koen …). 

 Conclusie:

Het AP alterneert spontaan tussen ‘stabiel witte’ en ‘knipperende gele’ toestand. 

Hoe verder de afstand tussen de WM en het AP, des te langer duren de ‘knipperende gele’ periodes. 

Na een aantal alternaties blijft het ‘knipperend geel’ aanhouden, wordt het AP niet meer zichtbaar in de App en krijgen we een WiFi foutmelding in de smartphone als we die opstarten in de omgeving van het AP. De enige mogelijkheid is dan de WM terug opstarten, met alle tijdverlies van dien.

 

Onze persoonlijke inschatting:

Het periodieke authenticatie protocol tussen de WM en de AP is gevoelig voor fouten, zelfs bij gebruik van een korte, afgeschermde verbinding, wat nooit de bedoeling kan zijn. 

De periodiciteit van de fouten is afhankelijk van en toenemend met de lengte van de kabel tussen WM en AP.

Na een authentificatie fout (geel knipperend) kan de authentificatie zich meestal spontaan  herstellen (stabiel wit).

Maar bij een bepaalde foutenlast treedt corruptie op. De authentificatie wordt niet meer spontaan hersteld, Het wifi signaal in de omgeving van het AP is nog waarneembaar, de SSID blijft dezelfde als het signaal in de omgeving van de WM maar de versleuteling is corrupt. 

Herstarten is dan de enige optie, maar slechts voor een beperkte tijd.   

Graag commentaar, indien relevant gevonden.

Erik Dejonghe

 

PS. Ik heb in een lade nog een oude Apple AirPort Extreme gevonden (2005). Ik heb een UTP kabeltje van de keuken naar de stookruimte getrokken en het toestelletje aangesloten. blijft al de ganse dag stabiel, over dezelfde verbinding … 

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7798
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet Access Point Blues - een grondige test

Ik vind het in elk geval heel eigenaardig. Ik heb in mijn living ook deze Telenet AP hangen. Die is verbonden via +-30 m UTP Cat5e met de modem. Vanuit de AP vertrekt dan weer een UTP naar mijn digicorder en een 2e naar mijn TV en een 3e naar een 2e digibox. Hangt er nu al meer dan een jaar en nog geen problemen gehad ook niet via WiFi.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ErikDejonghe
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesclubje starten? Pionier It's your fourth party!

Telenet Access Point Blues - een grondige test

Met de switch-functie van het AP heb ik ook nog geen problemen gehad. Die blijft gewoon foutloos doorwerken, ook al is het AP in 'authenticatie - modus' (zoals op dit eigenste moment het geval is 😞  ). Maar blijkbaar heb jij ook geen problemen met de Wifi functie. Ik heb nu het AP getest met twee modems en met verschillende bekabelingen en telkens verliest het AP na een tijdje de authenticatie, zonder te kunnen herstellen. In de Telenet Winkel konden ze het AP niet testen en ze hadden maar één extra toestel in voorraad. Volgens 'Koen' was het praktisch uitgesloten dat het AP niet goed functioneert, maar misschien is dat toch het geval?. Ik ga in elke geval vragen of ik het AP      kan inwisselen. Maar het tijdverlies begint mij redelijk hoog te zitten ...

0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

Telenet Access Point Blues - een grondige test

Misschien is er ergens een ip-conflict ? Heb je andere niet-Telenet netwerkapparatuur die het ipv4-adres 192.168.0.1 hebben ?

0 Likes
ErikDejonghe
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Vernieuwde Telenet Webmail? Leesclubje starten? Pionier It's your fourth party!

Telenet Access Point Blues - een grondige test

Neen, alles nagekeken met LanScan. De Wireless Modem kent via DHCP alle IP-adressen toe. Voor alle zekerheid heb ik een lijst gemaakt van de MAC-adressen van alle courante apparaten die, beraad of draadloos, regelmatig op ons netwerk worden gebruikt. Dat is soms vrij lastig, want sommige apparaten b.v. de Bose Wave, hebben meerdere MAC-adressen, b.v. naargelang ze bedraad of draadloos worden gebruikt. Maar 192.168.0.1 is uniek.   

0 Likes