Beantwoorden
vossie
Professional Beetjesweter
Berichten: 13
A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Telenet modem in combinatie met TP Link Deco M9 plus

Hallo,

 

ik heb me net een Deco M9 plus (5 nodes) mesh set aangeschaft om overal in huis goede wifi te hebben.

4 nodes zijn bedraad aangesloten, eentje niet.

 

Mijn opstelling is

 

Modem -> Switch TP Link TL-SG1016PE -> alle andere toestellen waaronder dus ook de M9's en een paar andere switches TL-SG108's (overal UTP 5e kabel).

 

 

De M9 Plus staat in AP-modus, dus de telenetmodem=router.

 

De modem is een witte 24*8 DOC 3 Wireless, welke ik gelijktijdig heb aangeschaft met de Deco, waarvan de persoonlijke wifi uit staat zodat de Deco alle wifi regelt.

 

Nu heb ik volgend probleem sinds deze setup:

 

Wifi: op alle clients krijg ik onmiddellijk volledig signaal, alleen verbind hij soms niet met het internet. Dit gebeurt op alle mogelijke momenten, maar vooral na een wake-up van een client. (iPhone 11, 11 pro, iPad Pro, MacBook Pro,...)

 

Lan: Onze PC is bekabeld aangesloten. Mijn zoon speelt vaak Fortnite, en nu heeft hij plots veel last dat het spel kortstondig freezet en hij er hierdoor zelfs uitgegooid wordt. Dit gebeurde ervoor nooit, maar nu soms om de paar minuten, en een andere keer weer pas na een uur of ...

 

Heeft nog iemand hier ervaring mee of (hopelijk) een oplossing?

Ik heb reeds met Telenet gebeld en de gebruikelijke heropstarts uitgevoerd, maar zonder succes.

 

Mvg

 

 

0 Likes
7 reacties
JordivdK
Ex-Moderator
Berichten: 22
Topicvreter! Topicwurm! π-DAY! Say what?!

Telenet modem in combinatie met TP Link Deco M9 plus

Kan er iemand @vossie verder helpen met zijn WiFi-opstelling? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewJordi | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
carolienm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Telenet modem in combinatie met TP Link Deco M9 plus

ik volg... zelfde setup hier: 3 bekabeld, 1 wireless. (2 TL-SG108E switchen direct op de modem geconnecteerd, deco's achter de switchen)

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem, vooral bij windows laptops en bepaalde sites die geen connectie meer maken.

Heel vreemd. Bij mij lost het probleem zich tijdelijk op na heropstart modem, maar fenomeen blijft.

0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet modem in combinatie met TP Link Deco M9 plus

Ik vind op het internet aardig wat soortgelijke problemen met deze Deco M9,

hier bijvoorbeeld:

https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/155871

 

Hier meld een persoon dat ie in zijn netwerk bij een client nog een static IP had

Iemand anders meld uitschakelen van Fast Roaming

 

Heb zelf een Netgear R7800, volgens diverse reviews geweldige router, echter firmware is werkelijk vreselijk (had mijn huiswerk maar beter moeten doen 🙂 ). 

 

Ik denk dat je best nakijkt of je de laatste stabiele (!) firmware hebt, alle mogelijke opties uitschakelen (fast roaming, QOS, ....) en vervolgens kijken bij welke optie die je terug aanzet het netwerk weer onstabiel wordt.

0 Likes
carolienm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Telenet modem in combinatie met TP Link Deco M9 plus

Hoi,

Ik heb goede support gekregen via mail van TP-Link hierover:

 

De juiste setup moet blijkbaar zijn:

Modem -> Deco M9 (hoofd/router) -> switch -> Deco's | switches | LAN | ...

Uitleg die ik kreeg: Alle Deco's krijgen de wired backhaul deco info van uw telenet router (met een toevoeging van een switch maar die is transparant). ​Een technologie die uw modem niet heeft dus ketst die volledig af waardoor alles apart wordt aangestuurd. Dan krijgt u onstabiliteit. Er mag maar 1 deco aan uw telenet zitten zodat hij de wired backhaul kan aansturen

 

Daarnaast kreeg ik ook de opmerking dat ik voor mijn switch (TL-SG108E, let op de E), een vast IP adres moest toekennen, buiten het bereik van de DHCP range van de telenet router (aka .02 - 0.99)

De E geeft aan dit een managed switch is, en blijkbaar kan dit ook voor onstabiliteit in het netwerk zorgen en op termijn ook congestion geven als de router nieuwe adressen toekent.

 
Voorlopig blijkt het bij mij in orde te zijn. Even wachten of ik de komende dagen geen congesties tegen kom...
 

 

0 Likes
Black-Dragon
Freshman Beetjesweter
Berichten: 10
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Telenet modem in combinatie met TP Link Deco M9 plus

Hey,

Heb ook een deco M9, echter heb ik deze nu in access point mode in moeten schakelen wegen instabiliteit.

Heb je de hoofd deco via DMZ gezet om daar de rest achter te hangen?

Hoe zit het met de nieuwe TV-boxen dan? Mogen deze dan nog via de DMZ lopen of moeten deze op de andere dtp's van de dosis 3 modem?

Thx.

0 Likes
Rudeq
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

Telenet modem in combinatie met TP Link Deco M9 plus

Hebben jullie uiteindelijk dan een oplossing gevonden? Ik heb nu ook de decom9 plus in combinatie met de modem die bridging supporteert. Zowel met bridging, zonder bridging, Acces Point mode krijg ik na verloop van tijd storingen.

Ik weet niet of ik nog op de modem op andere poorten verbonden met internet, dat moet ik nog testen.

Misschien dat ik de deco m9 plus set nog in retour stuur als blijkt dat deze de oorzaak van het probleem is.

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Likes
Gorgio22
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Telenet modem in combinatie met TP Link Deco M9 plus

Hallo,

 

Heb hier hetzelfde probleem. Deco M9 plus correct geïnstalleerd met subnetwerk met ander IP adres als dit van de modem maar soms valt het internet een paar minuten uit en start een van de deco's (heb er 3 in totaal) opnieuw op. Mijn zoon, die Fortnite speelt, vindt dit uiteraard zeer vervelend. 

Normaliter staan de deco's ook niet te ver van elkaar. 1 staat in de garage en is via kabel verbonden met modem Telenet, de 2de staat beneden en de laatste staat boven. Ligt dit dan aan de modem van telenet of zou er een ander probleem zijn?

0 Likes