Beantwoorden
SpacemanSpiff
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
YEAH! CAPSLOCK DAY! Hoort wie klopt daar? TV-box / TV-app / telenttv.be Jij bent af!

Telenet + tp-link Deco mesh netwerk

Iemand reeds ervaring met installatie van het mesh netwerk van tp-link dmv de Deco M5, P7 of M9?

Heb indertijd die powerlines van Telenet gekocht, maar ben er niet tevreden van. Vandaar dat er een pakketje onderweg is met de Deco P7 (3 units).

Zou ik bij installatie van dat mesh netwerk dan

- dat laten bestaan naast het Telenet netwerk (andere ssid)

- hetzelfde ssid geven als het Telenet netwerk (lijkt me tegen nut van mesh netwerk in te gaan)

- Telenet wifi helemaal uitschakelen

Bedoeling is Telenet Modem (zo'n grote vierkante bak die plat tegen de muur hangt) via utp verbinden met unit 1 op gelijkvloers. Van unit 1 naar unit 2 via UTP backbone naar 1e verdieping (kabel ligt gelukkig al), en van unit 2 naar unit 3 via powerline backbone. Natuurlijk zijn alle 3 de units ook via meshing met elkaar verbonden.

Bedankt voor tips, advies, en dergelijke

 

Tags (2)
0 Likes
5 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5159
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet + tp-link Deco mesh netwerk

@SpacemanSpiff  Ik kan slechts reageren op één detail. Als je de wifi van Telenet uitschakeld, schakel dan enkel het privé gedeelte uit en niet de Telenet Wifree. Als je dit laatste zou doen, dan kan je immers ook geen gebruik meer maken van Wifree.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet + tp-link Deco mesh netwerk

Enkele opmerkingen over een mesh netwerk.

Alle apparaten moeten in elkaars bereik liggen. Unit 1 moet unit 2 en 3 zien en 2 moet 1 en 3 zien. Anders heeft het weinig nut.

Ik citeer uit hun beschrijving: Maximaal bereik: iedere unit heeft een bereik tot 185 m2. Dat wil zeggen dat ze maximaal 8 meter uit elkaar mogen staan (Gebaseerd op de oppervlakte van een cirkel zijnde straal maal straal maal 3.14 of 8 * 8 * 3.14).

Je moet ook rekening houden met eventuele hindernissen.

Als je ze met kabel verbindt geeft meshing in mijn ogen geen nut. Dan kan je net zo goed Wifi PWL gebruiken of gewone AP's.

Je moet volgende opstellingen in gedachten hebben.

APOpstelling2.pngHier zal je goed bereik hebben in binnen de grijze/gele zones.

Of in mesh opstelling via Wifi.

meshOpstelling1.pngVoor uw mesh toestellen heeft de grijze zone een diameter van +- 15m, of straal van <8m.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
SpacemanSpiff
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
YEAH! CAPSLOCK DAY! Hoort wie klopt daar? TV-box / TV-app / telenttv.be Jij bent af!

Telenet + tp-link Deco mesh netwerk

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Dat had je vast al ergens in een schuif liggen 🙂

 

Op zijn minst zie ik als voordeel van meshing de automatische vlotte handover tussen de verschillende units. Bovendien heb ik momenteel een aantal verschillende netwerken door verschillende routers en zo. Dit zou dat een beetje moeten opkuisen. Voor de rest zal het gebruik moeten uitwijzen of het een verbetering is. Gelukkig heb ik bedenktijd 🙂

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7730
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet + tp-link Deco mesh netwerk

@SpacemanSpiff 

Inderdaad die tekeningen had ik al een tijdje gemaakt met de bedoeling wat uitleg te geven over mesh. Het wordt in de publiciteit allemaal heel mooi voorgesteld maar mensen beseffen niet wat ze kopen en hoe het eigenlijk werkt. Op zich zijn al die toestanden niet nodig als je op regelmatige afstand AP's kunt plaatsen die liefst bekabeld zijn verbonden met het netwerk. Als alternatief  kunnen ook pwl's met Wifi.

Een puur Wifi Mesh netwerk bestaat eigenlijk maar uit verbeterde repeaters en slecht opgesteld draagt dat niets bij. In dit geval zijn ze wel eerlijk in het bereik, maar ze gebruiken dan wel de oppervlakte omdat dit dan een mooier cijfer geeft.

In elk geval succes.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
darkmantom
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Happy New Year!

Telenet + tp-link Deco mesh netwerk

Je kunt eventueel ook om de tp link deco zonder storingen zijn werk te laten doen, ook opteren om de telenet modem om te wisselen tegen een modem only, dan kun je alles regelen via de deco's.

mvg

0 Likes