Beantwoorden
X11
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Telenet wifi behouden maar uitbreiden met eigen mesh

Hallo,

 

Ik heb momenteel een witte telenet router aangevuld met powerline oud model (2 adapters) en powerline nieuw model.  Internet wordt gebruikt door een 15-tal (smartphones, laptops, tablets, hue) en als de vrienden van de kinderen komen kan dat snel oplopen.

 

Ik ben niet tevreden over de powerlines.  Het oude model powerline werkt (dient om digicorder te verbinden).  Het nieuwe model en de 2e powerline adapter werken onvoldoende.

 

Ik heb de telenet router op het gelijkvloers, vooraan in huis (kan niet elders geplaatst worden) en heb geen stabiele wifi op de 2e verdieping en in de verste kamer op de 1e verdieping.

 

Ik hoopte met de 2e powerline (nieuw model, recent bijgevraagd) overal in huis stabiel internet te hebben (en ook in tuin), helaas...

 

Wat zijn mijn opties ?  Als ik alles wat ik tot nu toe goed gelezen heb goed begrepen dan voldoet de witte telenet router als mesh router.  Ik denk aan volgende, maar weet niet wat ik daarvoor nodig heb:

- adapters (TP-Link, Ubiquiti, Netgear,...) kopen en inpluggen (of moet ik iets koppelen ?)

- hoeveel adapters kunnen er op de telenet router (zie ook hieronder voor meer uitleg) ?

 

Of kan dit niet met de telenet router en moet ik de wifi uitzetten en een mesh systeem kiezen dat alles zelf beheert ?

- kom ik dan niet in problemen met de telenet digicorder ?

- telenet decoder heeft kabeltje nodig, dus nest wifi kan niet (heeft geen mogelijkheid tot kabelaansluiting aan adapter) ?

- hoeveel adapters kan ik aansluiten ?  Ik vermoed dat ik er nu 3 nodig heb (digicorder, 1e verdiep (voor verste kamer), 2e verdiep).  Ik wil dan ook graag uitbreiden naar de tuin toe (tuinhuis op 20m), dus nog 2 erbij (eentje in tuinhuis, eentje uiterste rand huis om verbinding naar tuinhuis mogelijk te maken.   Dan kom ik al uit op 5 adapters en 6 als ik iets verder de tuin in ook wifi wil.  Kan dit ?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

 

 

 

 

 

 

0 Likes
2 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1678
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet wifi behouden maar uitbreiden met eigen mesh

@X11 Je moet er voor zorgen dat de digirecorder aangesloten blijft op de Telenet Modem/Router. 

Dit zorgt ervoor dat je interactiviteit zal behouden.Daar kan je uw powerlines voor gebruiken die je al hebt, zet daarvan de wifi gewoon af en gebruik alleen de lanpoort om deze aan te sluiten aan de digirecorder. Voor de rest zou ik uw eigen mesh systeem kopen ipv overal powerlines te zetten. 

Ikzelf heb een Netgear orbi pro systeem die zeer goede snelheden haalt over heel het huis en voorbij mijn tuinhuis (1 ssid nodig voor overal). Het tuinhuis staat +/- 50 meter ver van het huis en zelfs achter het tuinhuis is er nog wifi in de tuin. Ik heb 1 Netgear orbi router ,2 satelieten en 1 buiten sateliet. Hiermee dek ik het volledige huis met wifi + volledige tuin .De buitensateliet kan je zoals de naam het zegt ook buiten monteren.

1 pack met 3 devices (1 router en 2 satelieten) kost ongeveer € 595 en een buitenantenne is extra kost dan nog eens € 249

Ik weet natuurlijk niet wat het budged is 😉

Succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
X11
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Telenet wifi behouden maar uitbreiden met eigen mesh

Dank je wel !

 

Ik onthoud: 

- telenet router: wifi netwerk uit

- digicorder via powerlines op telenet wifi router

 

Mesh oplossing zal wel werken, eventueel met buitenantenne of meerdere sattelieten

- mesh "server" op telenet router

- eigen aparaten op mesh systeem

- vrienden van kinderen en van onszelf op gast netwerk van mesh systeem

 

Keuze en budget

Ik heb liever een goede werkende oplossing dan een goedkope half werkende oplossing, maar hoef daarom ook niet de duurste oplossing te hebben.

 

Ik merk dat de meeste mesh systemen intussen al een tijdje bestaan en zou het spijtig vinden om nu iets te kopen dat binnen afzienbare tijd uit de handel genome wordt of dat er een betere oplossing aankomt.  Heeft iemand daar zicht op?

 

Ik vind uitbreidbaarheid ook belangrijk.  Ik denk dat sommige systemen maar 2 sattelieten ondersteunen (klopt dit ?) terwijl ik graag een satteliet bijkoop om uit te breiden, bijvoorbeeld dieper de tuin in (2e tuinhuis).  Daarom dat ik vb naar nest wifi kijk maar die heeft dan weer geen rj45

 

Een RJ45 connector lijkt me dan weer handig om vb de hue aan te sluiten in een ander lokaal, of een NAS aan te sluiten, de ruimte waar de coax binnenkomt staat al heel vol, vooral de stopcontacten).

 

Gegeven bovenstaande, welke systemen raden jullie mij aan ?

 

Dank je wel

 

0 Likes