Beantwoorden
koenvt
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Happy New Year! A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Telenet wifi valt vaak weg met 2 unify AP's

Ik heb een Docsis 3.1 Wireless en een telenet access point. Ik heb daarnaast 2 Unify Access Points (standaard configuratie) . Sinds enige tijd is er slechte connectie. De Access Points hebben dezelfde SSID.

Kanalen staan overal automatisch. Signalen staan op 2,4 & 5.

Sommige sites kan ik ook niet raadplegen (of duurt het heel lang of hij geeft een redirect.

 

enig idee wat fout kan zijn ?

bedankt

koen

 

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet wifi valt vaak weg met 2 unify AP's

Ik vind het grappig dat er verwezen wordt naar Telenet Wifi. Terwijl die wifi niets met Telenet te maken heeft.

Hebben uw AP's dezelfde SSID als die van de Telenet router? Heb je bij 2.4 ervoor gezorgd dat ze op aparte kanalen staan?

Zijn er apparaten bijgekomen die kunnen storing veroorzaken zoals LED lampen en transfo's. Extra Wifi van buren of dergelijke. Aquaria, microgolf oven, noem maar op.

Als je rechtstreeks met de kabel connecteert op de AP's of je router heb je dan ook problemen met sites?

Heel veel mogelijke oorzaken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Telenet wifi valt vaak weg met 2 unify AP's

Je Telenet en Unifi AP's storen wellicht elkaar.

Je geeft aan dat de kanaalselectie bij beiden op automatisch staat. Dat is niet ideaal, want als meerdere AP's hetzelfde kanaal kiezen, dan gaan deze dus elkaar storen met onderbrekingen tot gevolg.

Voor de beste performantie kies je best 2 SSID's: eentje voor de 2,4Ghz band en een andere voor de 5Ghz band.
Deze 2 SSID's mogen zowel op Telenet als Unifi geconfigureerd worden, maar best wel statisch op verschillende kanalen.

De 2,4Ghz gebruik je voor IOT devices zoals deurbellen, thermostaten, etc.  En eventueel mobiele devices waar je veel mee rondloopt.
De 5Ghz band gebruik je voor devices waarvoor snelheid belangrijk is.

Over het algemeen geldt: 2,4ghz reikt verder (ook door muren bijv), maar de max snelheid ligt lager en aangezien er minder kanalen beschikbaar zijn is de kans op storing door naburige stralingsbronnen groter.
Bij 5Ghz is het net andersom. 

Voor de 2,4 Ghz band zijn er slechts 3 niet overlappende kanalen: 1, 6, en 11.

Voor de 5Ghz kies je best voor 40Mhz kanaalbreedte en heb je meer kanaalkeuzes (hou ook rekening met eventuele signalen van de buren).
Als je voor 80Mhz kanalen zou kiezen, dan is de kanaalkeuze beperkter. Zie onderstaan overzicht.
En hier een link met goede uitleg

 

Detailed-5-GHz-Channel-Allocations.jpeg

 

PS: ik heb gekozen voor een andere Telenet modem: de  CV8560E. Ook een docsis 3.1 homegateway, maar zonder wifi.  Aangezien zo'n modem meestal op een omhandige plaats staat (garage, kelder, ...) doet die meer kwaad dan goed aan de algemene wifibeleving als die ook wifi aan boord heeft.
Als extra biedt deze ook de mogelijkheid tot MAC bridging, waarmee je, als je een eigen router/firewall hebt, deze een publiek IPv4 adres kan laten toekennen door Telenet. 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.