25.055
netweters
|
154.184
antwoorden
|
20.903
vragen
|
Sinds kort problemen met een U6-LR die constant uitvalt bij downloaden op netflix en bij snelheidstest en nog max 80mbps(kabels zijn getest en halen de gewenste snelheden) haalt als er niks op 5ghz zit. Dus ik zat te denken aan een nieuw systeen want het is blijkbaar een gekend probleem dat niet opgelost geraakt. Vroeger haalde ik makkelijk tegen de 500 mbps. Mijn oog is gevallen op tp link deco omdat ik er bijna geen bal van ken, dus ingewikkelde installaties niet gaan lukken en dit zou een makkelijk systeem zijn
Als modem heb ik CH8568LG die in de kelder staat. Daar zit een philips hue bridge in, kabel naar netgear gs305pp switch en een powerline die dient voor de tvbox 2008-STB-TN(bijna niet te bereiken met kabel zolang de modem in de kelder staat). Via de switch gaan er 1 kabel naar een scolia en de 2e ging naar die U6-LR, beide staan in dezelfde kamer. Vanuit die kamer kan ik makkelijk naar boven en ook door de muur om zo korter de wifi te brengen naar de keuken(vandaar geraakt de wifi normaal tot buiten voor bbq temperatuur te controleren en bij te kunnen stellen)
Ik twijfel nog tussen 3 deco’: de x50,x60 of xe75.
Ik kan redelijk makkelijk met kabels naar gelijkvloers en ook 1e verdiep zal lukken mits wat boorwerk. Enkel de stroom zal iets moeilijker zijn om die op de overloop boven,waar ik deco zou hangen is er geen stopcontact al kan ik via een slaapkamer door een ingebouwde wandkast wel stroom voorzien, boven te krijgen. Ik zou alvast graag een systeem hebben waar ik een extra poort(of poorten) heb om een ps5 bedraad aan te sluiten en eventueel in de toekomst de slaapkamers van de kinderen ook te kunnen bedraden(mocht dat al nodig zijn)
Welke deco zou ik kiezen? Kies ik miss ook voor 1 x50 poe voor de overloop(heb een poe+ switch)? Minder boren en kabels vind de vrouw interessanter, al kan ik ook boren wanneer ze gaan werken is.
Kan de eerste deco ook met een kabel van 10m aan de modem hangen zodat die al op het gelijkvloers kan staan? Ik vermoed dat ik dan met 3 deco’s genoeg zal hebben. Die deco wordt dan de main en vandaar via de switch naar de 2 andere deco’s
Moet de wifi van de telenet modem dan uitgezet worden zodat er maar 1 netwerk is in huis? Vroeger zaten kindjes op telenet en mijn vrouw en ik op die U6-LR en zo had iedereen een mooie snelheid om filmpjes te bekijken. Gaat dit dan geen problemen geven voor de powerlines?
De prijs maakt mij niet zoveel uit, maar als duurder geen meerwaarde heeft is het ook zonde. Iedereen een deftige snelheid zonder haperingen zou ons al blij maken.
Mocht er nog verdere info nodig zijn of eventueel een grondplan dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor jullie hulp
Ik zou je aanraden om je huidige Telenet-modem (CH8568LG) om te wisselen voor een e-router, zoals de CV8560E. Daarmee kan je je eigen mesh-systeem gebruiken, wat meestal voor een stabieler en sneller netwerk zorgt.
De CH8568LG geeft regelmatig problemen, dat heb ik zelf al gemerkt bij mijn schoonvader want hij had hetzelfde toestel en liep tegen gelijkaardige issues aan.
Met de CV8560E haal je veel meer uit je eigen mesh-set-up, en kan je ook alle functies benutten zonder de beperkingen van de standaardmodem.
Na het vervangen van je modem moet je ook bekijken of je U6-LR volledig geupdate is.
Moest je dan toch overschakelen naar een nieuw systeem is de xe75 een zeer goede optie. Deze heeft ondersteuning voor wifi 6E.
Ikzelf gebruik een Netgear Orbi Pro systeem en dat werkt ook wel super. Zeker de laatste nieuwe wifi 7 🙂
Duurder maar klaar voor de toekomst.
Al van alles geprobeerd met die U6-LR maar het probleem blijft. 5ghz uit, low power, ... alles wat ik kon vinden is reeds gebeurd.
Vandaar de keuze voor iets anders
Bij mijn huidige modem wifi uitzetten gaat ook nog problemen geven?
De u6-lr heeft trouwens goed gewerkt sinds december 2022 tot een paar weken terug.
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/1adl57p/u6lr_very_high_failure_rate/
Dat de WiFi 5 Ghz uitschakelt wordt meestal veroorzaakt door een radar in de buurt. Dat dit vroeger niet gebeurde kan te zoeken zijn in een firmware update van je AP of een nieuwe radar in de buurt.
Je kan proberen om je AP in te stellen op enkel de kanalen 36 tot 48 te gebruiken. (deze worden niet uitgeschakeld daar een radar)