Vast netwerk valt weg, wifi blijft ok.
Beste Netweters, (ik kies het WiFi bord, geen bord voor vast internet?)
Ik zit met een vrij bizarre situatie.
Ik heb tijdens onze verbouwing een vaste cat5e kabel getrokken richting ons bureel, hier nooit echt problemen met ondervonden, altijd een solide, bekabelde verbinding gehad.
Nu ben ik sinds een klein jaar eigenaar van een nieuwe modem (Compal CH8568LG HGW 3.1), de witte toren.
Eigenlijk vanaf het begin ondervond ik regelmatig inconsistenties, namelijk het wegvallen van het netwerk (bedraad!).
Luttele seconden, soms zelfs zo kort dat mijn computer dit niet ziet. Maar wel voldoende om ons bij alle applicaties / games / streams een foutmelding of onderbreking te geven.
Na een beetje zoeken (andere kabel gelegd, rechtstreeks tot de modem bracht geen soelaas) heb ik dit opgegeven en gewoon terug met WiFi aan de slag gegaan.
Deze werkt trouwens feilloos, zelfs als het vaste netwerk wegvalt blijft de WiFi tot stand.
Nu ben ik terug wat aan het klussen geslagen, wat kabels trekken voor eventuele camera's of andere PoE applicaties en stoot ik hier terug op...
Ik heb nu op het uiteinde van deze cat 5e kabel een mini flex switch van Ubiquiti/Unifi geplaatst met enkel de rechtstreekse kabel van de Telenet modem en mijn vaste pc op een poort 1.
Nu zie ik dat de gigabit lampjes een hele poos branden (geel 1 Gbps verbinding, speedtest ong 900mbs) maar na een tijdje (lees willekeurig moment) valt dit weg en worden ze oranje (100mbts max via speedtest).
Zelfs als ik op mijn computer het vaste netwerk uitschakel en hem enkel via WiFi laat connecteren, zie ik op de switch de lampjes veranderen van kleur (snelheid valt terug naar 100mbts zonder verbruikers aangesloten).
Ik kan dit laten resetten door aan de Telenet modem de cat5e kabel uit te trekken en opnieuw in te steken.
Dan is de connectie weer goed (terug de juiste snelheid) tot het moment dat het vast netwerk weer wegvalt natuurlijk.
Deze onderbrekingen zijn echt een dealbreaker voor mij, ontzettend irritant, terug naar WiFi dan maar?
Wat ik ondertussen al geprobeerd heb:
- Rechtstreekse kabel van de telenet modem naar mijn PC (CAT6 gekocht in de winkel), nofix, viel kort weer weg.
- Ander toestel aangesloten op deze zelfde kabel, nofix, internet viel enkele uren later weer kort weg.
- Bij de instellingen op mijn PC, speed duplex vast gezet op gigabit -> bij wegvallen van inet -> geen internet meer tot ik deze instellingen terugdraaide.
- Switch ertussen geplaatst om een indicatie te krijgen van wat voor snelheden er gebruikt worden ->smorgens vertrekken met Gigabit, thuiskomen met 100mbts -> reset door de kabel los te koppelen en te reconnecten.
- Andere poorten gebruiken op de modem, modem resetten, van het net loskoppelen en 10sec wachten etc....
Mijn vraag aan jullie, wat kan ik nog ondernemen of troubleshooten?
Alvast bedankt,
Jasper.
- Labels:
-
gaming
-
instellingen
-
modem
-
router
-