Beantwoorden
Zodiaq
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Verbinding met Philips Sync Box en Sonos Beam verloren

Hallo,

sinds gisteren (of eergisteren) krijg ik de pairing tussen mijn iPhone 13 mini en de Sonos Beam + Philips Sync Box niet meer aan de praat. Mijn WiFi netwerk daagt namelijk niet op in de lijst van netwerken tijdens de pairing-procedure. Na wat opzoekwerk zou het hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met het 2.4GHz/5Ghz signaal. Zowel de Sonos Beam als de Sync Box erkennen alleen 2.4Ghz, terwijl (volgens de Telenet technieker die ik aan de lijn had) iPhone toestellen 5Ghz forceren.

Van zodra de technieker het signaal van mijn 360° modem naar 2.4GHz herleidde, viel de WiFi-verbinding weg op zowel de iPhone als mijn Macbook Pro. Alleen heb ik een werkende verbinding nodig op mijn iPhone om juist te kunnen pairen met de 2 toestellen. Dat was dus geen oplossing.

De technieker gaf twee mogelijke oplossingen: ofwel downgraden naar een oudere modem, wat me niet ideaal lijkt te zijn mbt internetsnelheid (?). Een tweede oplossing is om een Android phone in huis te halen die, in tegenstelling tot iPhone, wel naar 2.4GHz zou kunnen overschakelen om te pairen met de twee toestellen, terwijl een Telenet-technieker het WiFi-signaal forceert naar 2.4GHz.

Op MijnTelenet staat er nochtans bij geavanceerde instellingen dat de combinatie 2.4Ghz/5GHz ingeschakeld is, wat altijd zo is geweest. Dus zie ik geen verklaring waarom we plots de verbinding hebben verloren met de toestellen en waarom we bij de aankoop van de Sync Box en Sonos Beam (bijna 2 jaar geleden) geen problemen hadden om met onze iPhones de verbinding succesvol te laten verlopen.

Weet iemand raad bij dit probleem? Zijn bovenstaande suggesties de enige oplossingen hiervoor? Bedankt!

1 reactie
BandR
Professional Veelweter
Berichten: 364
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Verbinding met Philips Sync Box en Sonos Beam verloren

Het is niet dat iets werkt op dag X dat dat ook zo is op dag Y.  Veel appliances krijgen updates en elke update (driver, ...) kan de behavior veranderen, dus wat dat betreft kan je niet snelsnel de vgl maken.

Wat hier regelmatig aan bod komt is 2,4GHz / 5GHz split, in combinatie met de F@st modem waar je die zelf niet kan splitten met SSID/band, wat op oudere toestellen wel kon.  Hier kan de Telenet helpdesk (of technieker ) inderdaad wel een toestel, bvb je iphone, tijdelijk op de 2,4GHz band zetten om alsnog toe te laten dat je iphone en je andere applicatie op zelfde band zitten.  Let wel: Dit is eigenlijk het gevolg van een slechte applicatie op bvb die sync box en niet een slechte applicatie op je Telenet modem, maar zou wel makkelijker zijn om dat alsnog te laten overrulen via Telenet natuurlijk.  Het zou niet nodig mogen zijn dat je niet kan communiceren op zelfde SSID, maar met toestellen op verschillende band.  Vaak is dit ook enkel een probleem bij onboarding, dus in het begin, en niet later.

We kunnen hier niet zien wat die technieker gedaan heeft, maar als die je iphone van 5GHz naar 2,4GHz heeft gemoved, dan heb je nog wel degelijk internet, is puur forceren van de band, aan SSID verandert er niets, enige wat er verandert is bvb de snelheid en 2,4GHz is ook veel harder verstoort.  Heb het hier voordien al eens aangegeven: je zou ook gewoon ver van je modem of Access point/pod kunnen gaan staan, en zo gaat je iphone zelf switchen naar 2,4GHz band omdat op verdere afstand je niet op de 5GHz zal kunnen want dat signaal reikt minder ver.  Lijkt misschien wat vreemd, maar zou ook moeten werken en zonder binnen te bellen.

Wat mijns inziens beetje onzin is, is dat je een android toestel hiervoor zou moeten aanschaffen, dat snap ik niet zo goed, zie niet in dat ip[hone dat niet zou aankunnen.  Iphone werkt ook gewoon op 2,4GHz, er is zeker geen beperking naar 5GHz only, dus denk dat er hier  toch ergens eens of ander misverstand aanwezig is.