Beantwoorden
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Wat doet een wifi-booster?

Een booster is volgens mij nog altijd een systeem dat iets verhoogd.

Mijn vraag is dan ook wat verhoogd een wi-fi booster.

Is dat het uitzend hoogfrequent vermogen ?

Maar dat vermogen is beperkt door de wetgeving.

Indien dit vermogen het maximum toegelaten vermogen is, wil dat zeggen dat alle andere toestellen een stuk beneden dit toegelaten vermogen zitten.

Of dat een groter bandbreedte?

Indien ja, dan zie ik niet in hoe je een hiermee een groter afstand kan bereiken.

Graag uw mening.

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: booster

Tags (1)
0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat doet een wifi-booster?

Een booster is een commerciële term die eigenlijk verkeerd is. Je kan van een ezel geen koerspaard maken, dus van een slecht, traag signaal kan je geen beter signaal maken. Al zeker niet met een repeater.

Wat je wel kan boosten, om toch maar de verkeerde term te gebruiken, is door het oordeelkundig plaatsen van AP's aangesloten via een UTP kabel uw bereik dusdanig vergroten zodat je snelheid ook omhoog gaat.

De zogenaamde Mesh systemen zijn in feite ook repeaters als ze enkel via Wifi werken. Om daar het maximum nut van te hebben heb je minstens een basisstation en 2 clients nodig. Die binnen elkaars bereik moeten geplaatst worden. Staan ze te ver uit elkaar dan verlies je ook functionaliteit. Basistation A moet binnen het berik van client B en C staan en B en C ook binnen elkaars bereik. Anders verlies je de funcitonaliteit dat het signaal de beste weg zoekt. Normaal gezien zal bvb. een smartphone die geconnecteerd is op punt B zijn signaal via B rechtstreeks naar punt A sturen maar als het te druk is op die route dan stuurt het via B naar C en dan naar A. Maar als B en C niet in elkaars bereik zijn dan kan dit niet. Met afzonderlijke AP's kan je wel een grotere oppervlakte dekken en per AP aan de hoogste snelheid werken. Mijn huis is 19m lang. Ik heb er eentje in de ene hoek, eentje in de andere hoek en nog eentje in mijn garage op 10 m afstand. Op die manier dek ik ruim 300m2 aan hoge snelheid.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat doet een wifi-booster?

Moet ik het nog herhalen? Telenet maakt hier compleet verkeerd gebruik van het woord "booster". Telenet bedoelt hiermee ofwel een AP, ofwel een set powerlines ofwel een repeater.

 

De klant moet maar raden over welk van de drie het gaat wanneer Telenet hem een "booster" aanraadt om de performantie van zijn WiFi netwerk te verbeteren...

 

Ik pleit er reeds lang voor om een kat gewoon een kat te noemen ipv met termen te goochelen waarvan de vlag de lading niet dekt.

 

Dat is dus mijn persoonlijke mening hierover.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat doet een wifi-booster?

Ter illustratie hoe een doorsneeaansluiting eruit ziet in een doorsneehuis in een doorsneeverkaveling. 12 meter aan de straatkant, 9m diep. Modem/router in de garage. De meeste fabrikanten spreken van een optimaal gedekte oppervlakte van +-150 m2. Dat wil zeggen een straal van 7 m. Eens je daarbuiten gaat vermindert je verbinding sterk naarmate er muren e.d. zijn. Dat toont ook dat je Wifi zone 1 de helft verliest op straat waar de bewoner niets aan heeft. Dan kan je een extra AP aansluiten en maak je een 2e zone die weer krachtig genoeg is. Zoals je ziet valt er nog wel een heel stuk te zien waar de Wifi niet optimaal is maar hierzal het op je terras wel lukken. We spreken hier enkel over het gelijkvloers. Het is vanzelfsprekend dat de kamer achteraan boven de garage weinig ontvangst zal hebben. Dus dan is een AP op het verdiep ook aangewezen. Wifi gaat ook in de hoogte maar botst tegen een moeilijk doordringbaar plafond van beton en ijzer.

Werk je met een mesh systeem dan moeten clients tegen de rand van zo'n cirkel staan om optimaal te werken. Dit om duidelijk te maken dat Boosten een zeer slechte uitdrukking is maar je kan je WiFi bereik wel optimaliseren.

Wifizone.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Wat doet een wifi-booster?

Bedankt voor uw technisch inzicht.

Inderdaad het zijn de reclame jongens die de klanten bedriegen!

EN ?   Het is de technieker die het mag oplossen, terwijl de reclame jongens in hun ivoren toren zitten.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat doet een wifi-booster?

@igvfer 

 

Voor wat betreft dat verlies van ongeveer de helft naar de straat toe omwille van de plaatsing aan de buitenmuur:

Ik heb eens ergens een tip gelezen om zelf een reflector te maken van karton bekleed met alu-folie. Die zou je dan aan de buitenmuur moeten plaatsen, net achter de antenne(s) van uw WiFi toestel. Op die manier zou je die uitgestraalde energie terug in huis sturen en uw bruikbaar signaal versterken.

Ik ben akkoord dat die theorie juist is, maar heeft iemand dat al eens in de praktijk getest?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat doet een wifi-booster?

@StefaanH  De theorie zal wel voor een stuk juist zijn. Metaal reflecteert de straling en als je dan een halfronde vorm maakt zal dit wel voor een stuk die stralen samenvoegen en terugsturen. Dat is ook een beetje waarop richtantennes gebaseerd zijn. En ook de satelietantennes.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat doet een wifi-booster?

Inderdaad, @igvfer , dat die theorie klopt ben ik van overtuigd, ik weet hoe antennes en reflectoren werken.

Ik wilde enkel eens polsen of iemand dat al eens daadwerkelijk had uitgetest en hoeveel je er in de praktijk van merkt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes