Beantwoorden
Gaelens
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Wat is beste opstelling netwerk met 360°-pods?

Hallo!

 

Vandaag de Telenet Pods besteld om mijn Linksys Velops te vervangen. Op de afbeelding kun je mijn huidige netwerk-setup terugvinden.

Zouden jullie dingen veranderen voor een betere werking? Of is ‘t momenteel goed zoals ‘t is en dien ik gewoon de Velops te vervangen door de Pods? 

 Korte schriftelijke uitleg bij de afbeelding:

 

de Modem hangt in de garage, van daaruit vertrekt een kabel naar de Linksys Velop, waaruit dan weer een kabel vertrekt richting een unmanaged switch.

 

Vanuit deze switch vertrekken er 8 kabels naar utp-poorten doorheen het huis. (Ik heb om ‘t overzichtelijk te houden enkel de gebruikte utp-poorten in het schema geplaatst.)

 

De “drukst bezette” UTP-poort is die in de living. Als eerste is er een kabel van de utp-poort naar de Linksys Velop, daaruit vertrekt een kabel naar een andere unmanaged switch (met 16 poorten). Op deze switch zijn mijn multimedia-apparaten zoals smart-tv, tv-box, PS5 en smart-home hubs aangesloten.

 

Om boven een goed signaal te hebben, staat er in de slaapkamer een Linksys Velop aangesloten op de utp-poort. Uit de Velop loopt er een kabel naar een smart-tv.

 

Ik vervang mijn Velops omdat ik merk dat er meer en meer problemen komen qua verbinding, stabiliteit etc. (Beveiligingscamera’s die in de kamer naast die van de Velop hangt, die constant verbinding verliest. Slechte verbinding voor m’n Google Nest in de badkamer etc…

 

 

als jullie aanpassingen zouden doen of gewoon tips hebben, dan hoor ik ‘t graag. Ik denk dat ik samen met de Telenet Pods ook een nieuwe modem ga ontvangen? Of ben ik mis?

IMG_4372.jpeg

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Beste opstelling netwerk?

0 Likes
2 reacties
Ex-Netweter
 

Wat is beste opstelling netwerk met 360°-pods?


@Gaelens  schreef:

 

Zouden jullie dingen veranderen voor een betere werking? Of is ‘t momenteel goed zoals ‘t is en dien ik gewoon de Velops te vervangen door de Pods? 


Mogelijks zijn er te veel Wifi-zenders actief op het gelijkvloers waardoor ze elkaar eigenlijk storen. Wifi uitzenden in de garage en dan even verder nog eens in de living lijkt me meer kwaad dan goed te doen.

Ideale opstelling:

  • Wifi van Telenet-modem in garage volledig uitschakelen
  • Linksys Velop uit garage verwijderen
  • Twee UTP-kabels naar living: één tussen Telenet-modem en Linksys Velop (instellen als primary, parent) en één tussen switch living en switch garage
  • Op die manier zitten alle toestellen op de primary Linksys Velop in de living

Eventueel kan je de Linksys Velop (Wifi 5) vervangen door een Wifi 6-systeem, maar wel in acht nemen dat je voor optimale resultaten het aantal Wifi-zenders beperkt en alleen Wifi-zenders opstelt op plaatsen waar je Wifi het vaakst gebruikt.

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1117
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Wat is beste opstelling netwerk met 360°-pods?

Voor de Living zou ik de UTP kabel rechtstreeks in de switch te steken en de Pod aansluiten op de switch. Dan hoeft niet al het verkeer door de Pod te lopen.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.