Beantwoorden
steven1977
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
De vlam zit erin. O dierbaar België.. YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll...

WiFi-frequenties splitsen voor Sonoff-schakelaars?

Aan de "makers" in deze groep :

 

Ik heb een wifi netwerk in mijn huis met een 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem en een WNDR4300TN access point. Dit stond ingesteld als 2.4Ghz & 5Ghz. 

Momenteel gebruikte ik de instelling "1 netwerk".

Ik heb een google assistent die ik wilde koppelen aan Sonoff schakelaars, maar om deze te kunnen instellen/werkende te krijgen moest ik de frequentie aanpassen naar 2.4Ghz.

Zeker geen ideale oplossing, maar om te proberen werkte het wel.

Na enkele dagen ondervond ik wel dat mijn wifi signaal soms weg viel en ik dit alleen weer terug werkende kreeg door de Access point te herstarten.

 

Is er een mogelijkheid om toch de "1 netwerk" optie te gebruiken op "2.4Ghz & 5 Ghz" voor mijn toepassing of ben ik verplicht om weer over te schakelen naar aparte netwerken, 1 voor de 2.4 Ghz apparaten en 1 voor de 5 Ghz apparaten? Indien zo, zal dit geen andere problemen met zich mee brengen?

0 Likes
5 reacties
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

WiFi-frequenties splitsen voor Sonoff-schakelaars?

Bij mijn weten mag je accespont zeker op de twee frequenties laten werken. Normaal is het toestel dat gaat zoeken welke frequentie het beste is. Je moet wel instellen zowel beide en niet of. Heb ik hier ook en er zijn nog oude toestellen die op het lage band zitten en dan is de snelheid lager. Het uitvallen van wifi kan verschillende oorzaken zijn. Kijk eens met een wifi analyzer op je gsm op die plek wat er allemaal als wifi zit in de buurt en welk kanaal. Zet je accespoint ook zo dat hij automatisch van kanaal switch zodat je zeker het sterkste signaal krijgt. Hopelijk kan dit je vooruit helpen

Stefan Groenen
0 Likes
steven1977
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
De vlam zit erin. O dierbaar België.. YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll...

WiFi-frequenties splitsen voor Sonoff-schakelaars?

dank je voor de reply Stefan

 

momenteel heb ik enkel "1 netwerk" uitgeschakeld en zowel de 2.4 Ghz als de 5 Ghz hebben dezelfde SSID naam.

Mijn Sonoff schakelaars werken weer.

Wilt dit zeggen dat alhoewel beide netwerken de zelfde naam delen, de toestellen toch onderscheid maken tussen de 2? Hoe weet ik nu of mijn laptop of GSM verbonden is met 2.4 Ghzof 5 Ghz?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

WiFi-frequenties splitsen voor Sonoff-schakelaars?

@steven1977 

Welk bezwaar is er tegen twee namen?

Als er geen is zet dan achter 1 van de namen een kleine aanduiding.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

WiFi-frequenties splitsen voor Sonoff-schakelaars?

Het is wel normaal dat zowel de 2,4 als de 5 dezelfde naam hebben. De NIC beslist zelf welke frequentie hij neemt. Ik heb hier mijn laptop bekeken en die heeft een n protocol op de 5 ghz verbinding. Dus alles wordt bepaalt door je NIC wat die allemaal kan en wil. Gewoonlijk ook of de drivers up to date zijn. Dus laat de beiden aan staan en op dezelfde naam zodat ze op het beste netwerk aanmelden

Stefan Groenen
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi-frequenties splitsen voor Sonoff-schakelaars?

@stefangroenen 

De netwerkkaart heeft geen wil. 'De wil' is het resultaat van het algorithme dat geprogrammeerd is. Dat algorithme kan goed zijn, maar daar is geen garantie op. Werkt het bij goed met beide wifi-frequenties hetzelfde SSID en ben je daar gelukig mee, prima zo houden. Heeft dat een voordeel? Daar twijfel ik aan. Moet je alles zelf kunnen controleren? Daar twijfel ik ook aan.

Ik weet dat er genoeg gevallen zijn met een zelfde SSID voor beide frequenties  problemen geeft .

Welke voordelen heb je als je één SSID gebruikt: je kan veronderstellen dat je netwerkkaart steeds het beste signaal kiest. Ben je daar zeker van dat dit zo is? Hoe dichter je bij een wifi toegangsbunt je bent, hoe sterker het signaal. Hoe verder hoe zwakker. De verzwakking voor beide frequenties is niet gelijk. Het 5 GHz signaal is daar veel gevoeliger aan, dus op een kortere afstand zwakker.

Welke nadelen heb je bij twee SSID's? Ik zie één en slechts één geval. In je woning heb je één toegangspunt dat enkel 2,4 GHz ondersteunt en een ander toeganspunt dat enkel 5 GHz ondersteunt. Dit geval lijkt me heden ten dage vrij hypothetisch. En dan nog als je geen bereik meer hebt, gaat je toestel toch automatisch over naar een SSID met bereik, tenminste als dat 'de wil' is van je netwerkkaart, 'de wil' aangestuurt door je instellingen.

0 Likes