Beantwoorden
Sieben563
Freshman Meerweter
Smile! Goed bezig! π-DAY! O dierbaar België..

Wifi kanalen veranderen mijn telenet

Hallo, een prettig nieuwjaar voor iedereen

Ik was 2 dagen geleden bezig met het veranderen van de wifi-kanalen van 2.4 en 5 ghz om de beste kanalen voor de 2 te kiezen. De kanalen die ik had gevonden als beste kanalen voor 2.4 en 5 ghz heb ik dan ook gekozen op mijn telenet en bewaard en deze staan nu ook zo ingesteld bij mijn telenet. Maar als ik dan wifi analyzer gebruik op mijn smartphone en ook een programma op mijn mac dan zijn de kanalen nog steeds dezelfde als voordien en niet diegene die er op mijn telenet staan. Iemand en idee hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

Ik heb ook nog  1 vraagje. Ik heb thuis de telenet modem en 2 acces points van telenet die nu werken als één wifi netwerk zoals je die optie hebt bij mijn telenet. Ik was nu aan het denken om voor zowel 2.4 als 5 ghz een andere naam te geven zodat de de apparaten die op 5 ghz kunnen deze ook kunnen gebruiken. Is dit een goed idee om te doen? Want ik weet niet of dit echt zo goed werkt dat mijn toestellen in huis dan de 5 ghz wifi  gaan willen gebruiken.

0 Likes
7 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Eén WiFi  netwerk in mijn telenet betekent enkel dat de AP's van de modem dezelfde naam hebben. Als je dit wegneemt kan je de AP in de 2.4 en de 5 GHz band verschillende namen geven maar enkel voor de AP's in de modem. Hoe het werkt voor andere acces points van Telenet weet ik niet, mogelijk is dit lokaal in te stellen.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Janneke_Dust schreef:

Eén WiFi  netwerk in mijn telenet betekent enkel dat de AP's van de modem dezelfde naam hebben. Als je dit wegneemt kan je de AP in de 2.4 en de 5 GHz band verschillende namen geven maar enkel voor de AP's in de modem. Hoe het werkt voor andere acces points van Telenet weet ik niet, mogelijk is dit lokaal in te stellen.

Normaal gezien kan je dat ook zo instellen in de AP's van TN. Zo heb ik het toch gedaan (via Mijn Telenet) bij een nicht van me. Zij had naast een HGW ook een AP van TN.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
0 Likes
Sieben563
Freshman Meerweter

Al bedankt voor de antwoorden, ik ga het nog bekijken wat ik doe met van 1 wifi netwerk naar de twee namen voor 2.4 en 5ghz

Maar iemand die me kan helpen met mijn eerste vraag over de wifi kanalen die niet veranderen?

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

@Sieben563 schreef:

Al bedankt voor de antwoorden, ik ga het nog bekijken wat ik doe met van 1 wifi netwerk naar de twee namen voor 2.4 en 5ghz

Maar iemand die me kan helpen met mijn eerste vraag over de wifi kanalen die niet veranderen?

Heb je de HGW herstart na het veranderen van de WIFI kanalen? ik weet niet of dat moet, maar het zou kunnen dat het nodig is... (ik heb een losse modem van Telenet, dus ik kan het niet zelf testen).

ivm de SSIDs apart benoemen: normaal kiezen de toestellen zelf het netwerk dat voor hun het best past, als die dezelfde naam hebben. Als je client apparaat beide frequenties aankan, zal het kiezen voor het sterkste signaal. Als je echter je netwerken andere SSIDs gaat geven, eentje voor 2.4 en een andere voor 5GHz, dan moet jij zelf op voorhand kiezen met welke WIFI je verbindt, en dan wordt er niet meer automatisch geswitcht als het signaal zwakker wordt, zelfs als de andere frequentie beter is.

BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Sieben563
Freshman Meerweter

@BertXL Ik had mijn HGW herstart via mijn telenet na het toepassen van de kanalen omdat ik ook dacht dat dit dan misschien wel nodig was. Maar ik denk dat hij nu toch inorde is heb de kanalen nog is bekeken met wifi analyzer en nu is het goed.

Hoe komt het eigenlijk dat wij in België en waarschijnlijk ook in andere landen bepaalde kanalen die kunnen gebruiken/als optie krijgen? Want bij wifi analyzer krijg ik vaak voorkeur kanalen die ik niet kan kiezen bij mijn telenet.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Ik kan niet zeggen welke Telenet toelaat, want ik heb geen HGW.

Dit is wat er in België mag: 

BE

Belgium

2.4GHz: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

5GHz: 36 40 44 48 52 56 60 64 100 104 108 112 116 132 136 140

Bron:

https://www.juniper.net/documentation/en_US/release-independent/junos/topics/reference/specification...

en algemene info:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
SjCr
Professional Meerweter
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! Safespot WOW, overzichtelijk!

@BertXL, Klopt helemaal. Die kanalen worden ondersteund door Telenet.

Let wel op: Kanalen 52 tot 140 zijn onderworpen aan radar detectie. (DFS). Het kan dus zijn dat je modem of AP verspringen indien ze radar detecteren. (Staat allemaal beschreven in ETSI specificaties op Europees niveau).

@Sieben563

Het beste is en blijft nog altijd het 'één netwerk' systeem dat Telenet heeft. Hierdoor heb je alle instellingen hetzelfde over elk toestel. Je toestel zal dan zelf kiezen tussen 2.4 of 5 GHz. Maar uiteraard is dit vrij te kiezen, wanneer je 'één netwerk' uitzet, zullen alle opties op elke AP en modem zichtbaar worden.

--------------------------------------------------------------
"There is never enough time to do it right the first time."
-- Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren. --
0 Likes