Beantwoorden
Ttc
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wifi-powerline geen geldig IP-adres

Hoi allemaal,

 

Ik heb een thuisnetwerk bestaande uit een DOC3 modem en 2 Wifi powerlines. De modem is via LAN-kabel verbonden met 1 van de powerlines op het gelijkvloers. Deze werkt nog steeds perfect.

 

De 2de powerline steekt op het 2de verdiep in een stopcontact. In het verleden werkte dit eveneens zonder probleem. Sinds een week verlies ik hier echter steeds de verbinding met het internet:

 

  • De Wifi verbinding zelf is stabiel en valt niet weg, het lijkt hem in de communicatie tussen de powerlines te zitten.
  • Meestal is het een “aan/uit” verhaal, dan weer geen internet, kwartiertje later weer wel, enz... . Af en toe moet ik echter de powerline uittrekken en weer insteken om het probleem op te lossen.
  • Na het weer insteken van de powerline heb ik initieel in 100% van de gevallen weer internet.
  • Het probleem doet zich op al mijn toestellen voor: pc, ipad, iphone.
  • De Led-lichtjes van de powerline lichten allemaal normaal op, geen indicatie dat er iets mis is.
  • Na wat gekul met de probleemoplosser op mijn Pc kreeg ik de melding “Wifi heeft geen geldige IP- configuratie”. 

Vandaag heb ik beide powerlines gereset en de modem 5 minuten uitgetrokken. Modem terug opgestart, powerlines terug 1 voor 1 laten connecteren en via security knopje in beveiligde verbinding gezet. Spijtig genoeg geen enkel effect, situatie is nog altijd dezelfde: beneden werkt de powerline perfect, boven valt de internetverbinding om de haverklap weg.

 

Ik weet het alvast niet meer, dus alle hulp welkom!

 

mvg,

Tony

0 Likes
7 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi-powerline geen geldig IP-adres

Controleer eens of de netwerkkabel naar de eerste powerline goed verbonden is, dit wil zeggen of die correct langs het ene uiteinde goed in de kabelmodem steekt en langs het andere uiteinde goed in de powerline. Er goed insteken betekent dat het uittrekken van de netwerkkabel verhinderd wordt door het lipje dat aan de connector is. Als je de netwerkkabel kunt uittrekken zonder het lipje in te duwen is daar een probleem.

Je kan ook eens proberen met een andere netwerkkabel.

Asansi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Wifi-powerline geen geldig IP-adres

Heb je de powerlines al eens omgewisseld? Boven - Beneden? Of gewoon al eens in een ander stopcontact?

 

Zijn er andere toestellen die bij op het electriciteitsnet zijn aangesloten? (Maak je gebruik van een multistekker?)

 

Zijn er andere wifi netwerken bijgekomen in de buurt die misschien kunnen storen?

0 Likes
Ttc
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wifi-powerline geen geldig IP-adres

Hoi,

 

Ja, dat was ik nog vergeten te vermelden, ik heb inderdaad de powerlines al eens van positie verwisseld en ook in andere stopcontacten gestoken. Zelfde probleem.

 

Zoals in elk huishouden steken er hier nog heel wat andere toestellen in het stopcontact. De powerlines steken wel beide rechtstreeks in het contact, dus geen multistekker. 

 

Wat Wifi-bronnen betreft woon ik in een halfopen bebouwing. Hier in huis zijn er geen andere Wifi-netwerken aanwezig, maar sommige van de netwerken van de buren zijn wel degelijk binnen bereik. Dit is echter al lang zo, nog nooit geen problemen mee gehad.

 

Mvg,

Tony

0 Likes
Ttc
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Wifi-powerline geen geldig IP-adres

Hoi Janneman,

 

Kabel steekt wel degelijk aan beide kanten goed in. 

 

kan nog eens proberen vervangen, maar ik betwijfel dat de kabel het probleem is. Beneden is de Wifi van de modem zelf zo goed als buiten bereik, vandaar dat hier ook een ’Wifi’ powerline hangt. Zoals eerder gezegd werkt deze nog wel probleemloos.

 

Mvg,

Tony

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifi-powerline geen geldig IP-adres

@Ttc 

Over hoeveel powerlines gaat het eigenlijk? Of heb ik dat ergens gemist?

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Asansi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Wifi-powerline geen geldig IP-adres

Lijkt mij toch iets extern te zijn dan, als je ze van plaats omgewisseld hebt, en het probleem blijft exact hetzelfde.

Kan je proberen zoveel mogelijk toestellen uit te zetten (zelfs lichten enz) om te kijken of er toch nergens een storing zou kunnen zijn?

 

Ivm wifi, de kans is kleiner, maar kan altijd.  Met een app zoals Wifi Monitor kan je kijken welke kanalen er allemaal in gebruik zijn door de verschillende wifi netwerken.  (2.4 Ghz) Hier moet je dan eens kijken of er toch geen overlappingen zijn met je buren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi-powerline geen geldig IP-adres

Met de gegeven informatie kan je niet uitsluiten dat één van de twee powerlines defect is. Je denkt van beiden vastgesteld te hebben dat ze werken. Met slechts twee powerlines kan je enkel vaststellen dat de wifi van beiden werkt.

Uw eerste powerline is met een netwerkkabel verbonden met de modem van Telenet. Heb je ook wifi op de modem van Telenet? Zo ja, gebruik je voor beiden hetzelfde SSID? Zo ja kan het dan niet zijn dat je aanlogt op de modem en niet op de eerste powerline?

Uiteindelijk stel je vast dat het wifi-signaal correct is. Wat je niet vaststelt is of het signaal dat verstuurd wordt over jouw elektriciteitsnetwerk correct is.

Zie dat je een derde powerline (al dan niet wifi) kan gebruiken en dan kan je nagaan welk van de twee bestaande powerlines defect is.

0 Likes