Beantwoorden
Bernardv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Wereld gedichtendag Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Wifi verbinding onstabiel

Hallo,
Tot voor kort werkten we thuis met een eigen wifi router. Sinds vorig weekend heb ik een access point geïnstalleerd in combinatie met de Telenet modem-router om een betere wifi dekking te hebben in huis. Ik heb op alle toestellen (laptop, tablets, smartphone) de nieuwe wifi verbinding geconfigureerd. Met succes, met uitzondering van 1 smartphone. Dit betreft een vrij recente Motorola G8 Plus (met update naar Android 10). Op dit toestel valt de wifi-verbinding ongeveer elke 10 minuten weg; dan is er even een foutmelding en gaat hij over naar 4G. Als ik echter de Bluetooth op mijn smartphone afleg komt het probleem niet voor. Daarenboven treedt het probleem altijd op als ik via wifi verbonden ben op 2.4 GHz. Als ik het wifi netwerk doe vergeten op de smartphone en opnieuw configureer en per toeval ben ik verbonden op 5 GHz, zijn er geen problemen. Heb ik een conflict tussen Bluetooth en Wifi omwille van de gemeenschappelijke 2.4 GHz? Kan ik iets wijzigen aan het Bluetooth kanaal? Of instellen dat Wifi altijd op 5 GHz verbindt?

Bedankt om mij hierin verder te helpen.

Vriendelijke groeten B.

0 Likes
4 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifi verbinding onstabiel

@Bernardv 

In mijn Telenet kan je 1netwerk uitschakelen en splitsen in een 2.4 en 5GHz netwerk.

Als je die twee netwerken een herkenbare naam geeft kan je het gewenste signaal selecteren.

Je kan dat vinden in: mijn telenet/ mijn thuisnetwerk/ modem details/ netwerkinstellingen en wifi wachtwoord

Niet vergeten te bewaren.

Geduld is er ook nodig, want je modem moet herstarten.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bernardv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Wereld gedichtendag Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Wifi verbinding onstabiel

@louishufk 

Bedankt voor je snel antwoord. Ik heb je raadgevingen gevolgd en het netwerk in 2 netwerken gesplitst. Na een twintigtal minuten verschenen de beide "nieuwe" netwerken als ik bij de Telenet router kwam. Bij het access point waren die netwerken niet zichtbaar. Tussen de router en de access point zit een dikke betonnen muur met veel betonijzer.

Echter is het onmogelijk om met deze "nieuwe" netwerken te werken. Om de "kwaliteit" na te gaan speedtest (via wifi) gedaan:

Op het 5GHz: download 0.34 Mbps, upload 0.21 Mbps, ping 18 ms, jitter 2550 ms, pakketverlies 34%

Op het 2.4 GHz: download 0.70 Mbps, upload 1.78 Mbps, ping 23 ms, jitter 960 ms, pakketverlies 17.1%

Finaal ben ik teruggegaan naar 1 netwerk (op 2.4 GHz) met als resultaat:

download 95.2 Mbps, upload 9.48 Mbps, ping 19 ms, jitter 4 ms, pakketverlies 0.0%

Wat is er fout met het gesplitst netwerk?

Vriendelijke groeten B

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifi verbinding onstabiel

@Bernardv 

Heb je ook het Accesspoint netwerk gesplitst? Je zou dan 4 netwerken hebben met een verschillende naam. Dan kan je experimenteren welk netwerk op welke plaats het beste resultaat geeft.

Sorry dat ik dat van het Accesspoint niet vermeld heb in vorige post.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bernardv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Wereld gedichtendag Primeur! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Wifi verbinding onstabiel

Alvast bedankt voor je input. Inmiddels heb ik ook de access point gesplitst maar zonder positief resultaat. Net dezelfde snelheden als eerder vermeld. Finaal heb ik de modem gereset om terug naar de standaardinstellingen te gaan. Aanstaande maandag heb ik een afspraak met een technieker om dit nader te bekijken.
Toch bedankt voor de info.

Vriendelijke groeten, B