Beantwoorden
Kriske
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Zijn Telenet-powerlines compatibel met andere merken?

Graag had ik mijn Wifi wat versterkt op de bovenverdieping (2de verdiep): onze modem staat in de garage (kelderverdieping) en de door telenet geleverde powerline-adapter staat op het gelijkvloers.

De logische oplossing is dus een 2de powerline-adapter te plaatsen ergens boven, maar telenet verkoopt dit niet, ze willen enkel verhuren... goed gezien natuurlijk, zo betaal je op termijn wel 5 keer de prijs van dit toestel, maar dat wil ik natuurlijk niet, dus ik wil er eentje kopen: nu bestaan er uitbreidingsadapters van andere merken voor een appel en een ei, maar mijn vraag is of die ook eenvoudig werken met de powerline van Telenet?

Of een andere suggestie? Zoals een booster plaatsen?

Ik wil ABSOLUUT EIGENAAR zijn van de apparatuur, en NIET HUREN bij telenet.

Bedankt!

0 Likes
6 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Zijn Telenet-powerlines compatibel met andere merken?

@Kriske 

Optie 1: je huurt een bijkomende powerline bij Telenet. Als je het toestel hebt, zeg je de huur van dat toestel op, je levert de powerline niet binnen en je betaalt een vergoeding aan Telenet. De vergoeding die je betaalt zie je in de prijslijst op pagina 6. In de huidige prijslijst is dat 65 euro tijdens het eerste jaar en 35 euro na één jaar huur.  Dus uw minimale kost is ofwel 2 euro (eerste maand huur) + 65 euro vergoeding= 67 euro, ofwel 26 euro (13 maand huur) + 35 euro = 61 euro. Let wel dit is geen aankoop en bijgevolg is er ook geen waarborg. Met het betalen van de vergoeding wordt je wel de rechtmatige eigenaar. Hou er ook rekening mee dat je deze powerlines enkel kan instellen via Mijn Telenet (voor het geval je in de toekomst van leverancier zou veranderen).

 

Optie 2. Je koopt een Devolo Magic (of Magic 2). In principe zou die samen kunnen werken met de pwl pg9072 en pg9082 van Telenet. Om ze te koppelen zal je gedeeltelijk de instructies van Telenet en gedeeltelijk de instructies van Devolo moeten gebruiken. Al de andere powerlines (de goedkope) zoals de dLan van Devolo gebruiken een andere technologie en zijn helemaal niet compatibel. Indien je het niet aan de praat krijgt, zal je uw huidige powerlines van Telenet moeten vervangen door Devolo Magic (of Magic 2).

 

Optie 3. Je trekt een utp kabel tot boven (of laat dat doen) en dan kan je boven een access point installeren.

 

Een lijst van compatibel toestellen vind je hier.  De pg9072 staat niet vermeld, de pg9082 staat wel vermeld. De pg9072 is wel compatibel met de pg9082.

De site van Devolo vermeldt expliciet dat de Magic pwl's compatibel zijn met HomeGrid.

 

Kriske
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Zijn Telenet-powerlines compatibel met andere merken?

Bedankt voor de tip (optie één)!

 

Toch nogal 'charels' bij Telenet eh?

Waar is de tijd dat je hun apparatuur gewoon kon kopen?

In 2005 een telenet powerline gekocht voor een dikke 60 euro en die werkte nog perfect toen we in 2019 verhuisden (en hem achterlieten voor de nieuwe bewoner); reken maar eens uit hoeveel ik zou betaald hebben aan 2 euro per maand huur, gedurende die 14 jaar! 

Ze zien een abonnee meer en meer als een melkkoe bij telenet: het zou wettelijk verboden moeten worden dat je hun apparatuur niet kan kopen! 

 

Nog een vraagje: iemand heeft mij ook ingefluisterd dat ik beter een booster/repeater zou  zetten; dan maakt het niet uit van welk merk die is, omdat compatibiliteit daarbij geen rol speelt, en dat zou krachtiger zijn dan het wifi signaal uitgezonden door de extra powerline adapter?

 

Wat zou de beste wifi dekking geven boven: een booster ergens op het eerste, of een extra powerline adapter in een kamer boven?

Prijs is ongeveer dezelfde en eenvoud van installatie ook denk ik.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Zijn Telenet-powerlines compatibel met andere merken?

@Kriske 

Opdat de repeater goed zou werken, moet die daar staan waar er nog een goed wifi-signaal is. Bovendien moet die goed staan zodat je op de verdieping die je wenst te bedienen een goed bereik geeft. De repeater gaat ook de snelheid halveren (signaal krijgen, dan datzelfde signaal  doorsturen).

 

Test eens met uw huidige wifi-powerline als je die boven zet. Zo heb je een idee op voorhand van je mag verwachten.

 

Indien ik in uw geval zou zijn, zou ik eerst de test doen en indien het meevalt zou ik een wifi pwl huren bij Telenet. Na een jaar zou ik eens nadenken wat nu? 35 euro betalen of elke maand 2 euro. Dus een verminderend risico gedurende 17,5 maanden. Dit is een zekere oplossing en bovendien ook de goedkoopste.

Maarten1984
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
De kop is eraf! Hi there!

Zijn Telenet-powerlines compatibel met andere merken?

Hey allemaal. Ik heb net gebeld met de klantendienst. Ik heb verwezen naar de prijslijst die je deelde. Volgens hun bestaat die niet.

Ik wil ook eigenaar worden van een powerline die geen wifi uitzendt.

Dit is niet mogelijk volgens hun. Ik moet de wifi powerline adapter bestellen aan 2eur huur en de afkoop is geen 65 maar 99eur! Van dat model van 1 eur huur of afkoop van 35eur zoals in de prijslijst hebben ze geen weet.

 

Hoe komt dit en wat kan ik nu doen?

0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Zijn Telenet-powerlines compatibel met andere merken?

repeaters zou ik nooit plaatsen, stuurt een al zwak signaal wat verder, maar blijft zowiezo zwak.

Eerste optie is inderdaad via kabel een extra access point aansluiten.

Indien gaan kabel mogelijk, Devolo powerlines. Reeds paar maal geinstalleerd en bieden uitstekende kwaliteit en performantie, zijn wel wat duurder dan andere merken powerlines.

Apparatuur huren van telenet probeer ik ook te mijden

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Zijn Telenet-powerlines compatibel met andere merken?

@Maarten1984 

Met één powerline ben je niets, je hebt altijd minstens 2 powerlines nodig. De eerste die je met een utp-kabel verbindt met de modem-router van Telenet en de anderen waarmee je draadloos of met utp-kabel verbindt met je toestel.

 

De huurpprijs voor een niet wifi toestel is 1 euro per maand. Voor een wifi powerline betaal je evenvel huur als voorveen set bestaande  uit een wifi en een niet wifi: 2 euro.

 

De mensen aan de telefoon weten ook niet alles. Let wel je kan bij Telenet de powerlines niet kopen. Je kan ze wel in je bezit hebben door de huur op te zeggen en het bedrag vermeld in het tarief te betalen.  Je hebt op deze manier geen enkele waarborg.

 

Als je toch een powerline wil kopen en je hebt reeds het gratis gehuurde setje, raad ik je aan om een Devolo Magic te kopen. Deze gebruikt dezelfde technologie als de huidige pwl's van Telenet.

0 Likes