Beantwoorden
Voordeke
Freshman Meerweter
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Say what?!

Zonnepanelen kunnen niet verbinden met nieuwe modem?

NIEUWE MODEM GEINSTALLEERD F@ST3896LG-TN , volgend probleem: Ik heb de HomeWizard P1 dongle in mijn digitale elektriciteitsmeter ingeplugd (controle injectie zonnepanelen) Nooit problemen gehad met de verbinding naar de modem. Met de nieuwe modem is de verbinding P1 meter met mijn netwerk verbroken en krijg ik een "time out" als ik opnieuw probeer te verbinden. Wat kan de oorzaak zijn?

Titel gewijzigd door Laurence (mod) | Vorige titel: NIEUWE MODEM GEINSTALLEERD F@ST3896LG-TN -

0 Likes
8 reacties
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

ofwel het bereik dat wat anders is omdat de modem een andere vorm heeft, of misschien de 5 en 2.4 ghz wifi dewelke een naam delen, probeer eerst al eens de p1 te resetten ( per gsm ermee verbinden?)  kijk of het dan al lukt ermee

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Voordeke  schreef:

Met de nieuwe modem is de verbinding P1 meter met mijn netwerk verbroken en krijg ik een "time out" als ik opnieuw probeer te verbinden. Wat kan de oorzaak zijn?

Indien je nieuwe modem exact dezelfde WiFi instellingen zou hebben (SSID, paswoord, versleuteling) als je vorige modem, zou je waarschijnlijk geen enkel probleem gehad hebben.

Nu moet je de P1 meter terug kunnen verbinden met jouw WiFi netwerk.

Waarschijnlijk heeft de P1 meter alleen 2.4 Ghz WiFi , en moet je GSM tijdens het instellen ook op 2.4 GHz verbonden zijn. Gezien de nieuwe modem (en de Pods) geen apart 2.4GHz en 5Ghz signaal uitzenden, komt jouw GSM automatisch op het 5GHz terecht?

Oplossingen:

• zorg ervoor dat tijdens het instellen, jouw GSM geforceerd op 2.4 GHz verbindt (vb een AP gebruiken die alleen 2.4 GHz uitzendt).
  • je kan ook Telenet bellen, die kunnen er uitzonderlijk voor zorgen dat jouw GSM tijdelijk geforceerd wordt op 2.4 GHz (dit heet het "IoT onboarding" process), en is een instelling van Plume die de Helpdesk voor jouw kan activeren. 

Na het "onboarden" kan je GSM terug beide frequenties gebruiken voor toegang tot de P1 meter (de tijdelijke "IoT onboarding" instelling door de Helpdesk verdwijnt automatisch na 30 minuten-.

Voordeke
Freshman Meerweter
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Say what?!

Bedankt

Heb dit gedaan en probleem is opgelost.

• je kan ook Telenet bellen, die kunnen er uitzonderlijk voor zorgen dat jouw GSM tijdelijk geforceerd wordt op 2.4 GHz (dit heet het "IoT onboarding" process), en is een instelling van Plume die de Helpdesk voor jouw kan activeren. 
thomasdb

niet echt relevant maar makkelijker ,het was ook eenvoudigerweg mogelijk geweest gewoon op een wat verdere afstand van de wifipods/modem te gaan staan , bijvoorbeeld ergens aan de straat ofzo, en van daar op die plaats de configuratie te doorlopen, dan neemt uw gsm ook de 2.4 ghz van de modem , deze frequentie geraakt (wel trager) wat verder dan de door pods/modem uitgestuurde 5ghz frequentie dewelke na  het telefoontje tijdelijk even uitgeschakeld werd op uw modem/pods door de klantendienst om zodoende uw gsm automatich te laten verbinden met de 2.4 wifi ( elke gsm/wifidevice/tablet  heeft een door fabrikant bepaalde  voorkeur voor betere snelheid:signaalkwaliteit om het surfen optimaal te laten verlopen) bij de computer enzo kan het apart ingesteld worden meestal. een andere mogelijkheid dan wat verder gaan staan of klantendienst contacteren, was ook geweest de installatie vanop een oudere tablet/gsm te doen, eentje dat nog geen 5ghz wifi radio heeft vanuit de tijd dat 5 ghz nog geen gemeengoed was

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ik denk dat je het Plume "IoT onboarding" process niet begrijpt.

• Het is niet zo dat de Heldpesk tijdelijk de 5ghz frequentie heeft uitgeschakeld!
  • Wat ze wel doen is jouw GSM toestel (waarmee je een 2.4 Ghz IoT device wilt verbinden met je netwerk) de toegang ontzeggen tot het 5 Ghz netwerk

Het is dus één toestel die ze tijdelijk op 2.4 Ghz forceren.

En dat is volgens mij wel een gemakkelijker manier, dan te proberen om naar buiten te gaan of andere toeren uit te halen in de hoop dat jouw GSM naar 2.4 Ghz springt ...

Niet iedereen heeft een oude GSM of tablet liggen 🤔

thomasdb

ah top, dat wist ik niet , sorry voor de verkeerde info dan

doen ze dan een tijdelijke reject voor het mac adress van gsm/tablet  op de 5 ghz band.

zo ja toch wel moeilijker dan 5 ghz even uitschakelen, via mac adres moeten ze alwel zeker het juiste device aanduiden

alleszinds bedankt voor de correctie

0 Likes
thomasdb

het is al bij al een probleem dat ze zelf gecreeerd hebben in hun nieuwe apparaten, door wifi niet gescheiden te laten of de optie om dat te doen zonder telefoon tussenkomst in een interface mogelijk te maken . was vroeger , en nu nog steeds met eigen apparatuur, perfect mogelijk.

ja het werkt nietvoor iedereen goed we zullen het vereenvoudigen.

ik volg de redenering, maar het doet wel vele eerder verworven comfort en optimalisatie mogelijkheden teniet.

welke prijs is dat. altijd blij geweest met meer dan een keuze wel dat mag zo blijven

ander voorbeeld, ik kijk nu uitgesteld iets via telenet.tv, geluid loopt niet gelijk met het beeld. en hoe langer ik kijk hoe erger? ook niet na pauzeren en opnieuw het afspelen starten. dat heeft mijn digicorder met coax niet ip als toevoer mij nog niet gelapt, nooit. telenet.tv over ip verbruikt dan nog meer stroom dan mijn digicorder ook, voor veel minder goed beeld dan over coax per digicorder. de stroom mede omdat de beeldkaart van mijn pc ervoor moet werken, en erg zuinig is dat blijkbaar niet bij de mijne van (maar ) wat jaren leeftijd

0 Likes
thomasdb

• intussen uitgevogeld dat het verliezen van de de audio sync niet gebeurt op mijn ander scherm, is blijkbaar de schuld van de usb beeldkaart.. geen fout sorry 🙂 als ik het telenet.tv venster verplaats naar de ingebouwde beeldkaart versnelt het beeld ineens voor hoever het achterzat,  om dan weer gelijk te komen lopen
0 Likes