Beantwoorden
Petertje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

printer delen

Zelf werk ik via de vaste computer. De internetverbinding is dan Ethernet Realtek PCI GBE. Mijn vrouw werkt met een laptop en krijgt de internetverbinding via het Wifi-netwerk. Nu wil ik proberen een printer te delen, zodat zij ook vanuit de laptop printopdrachten kan geven naar de printers die bij de vaste computer staan. Daarvoor heb ik een thuisgroep aangemaakt die in principe werkt op beide computers. In haar afdruk-menu staan uiteindelijk echter niet de twee printers die bij mijn vaste computer staan. Komt dit probleem omdat de laptop met de Wifi-verbinding werkt en de vaste computer niet? Zo ja, is daar wel iets aan te doen?

 

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7798
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

printer delen

Graag even een verduidelijking. Zijn uw printer(s) aangesloten op het netwerk via UTP of via Wifi of zijn uw printer(s) aangesloten via USB op uw vaste PC?

Indien dit laatste zal je in elk geval je printers moeten delen. Bovendien moet je vaste PC steeds aanstaan.

Dan kan je proberen op de laptop via het printermenu te zoeken naar de printer(s). Indien je deze vindt zal nodige driver geinstalleerd worden op de laptop.

Ook moet je via Netwerkcentrum gaan kijken of Printerdelen ingesteld staat. Dit kan alleen via een particulier netwerk, niet via openbaar netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
pvandenbulcke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

printer delen

Hallo, dit kunnen verschillende problemen zijn.

 

1) Sommige Wifi Routers hebben een "isolated" mode instelling. Dit zorgt ervoor dat Wifi toestellen alleen maar met de WAN poort gegevens kunnen uitwisselen (Voor Internet) maar niet met toestellen die op de Ethernet LAN poorten zijn aangesloten. Bijgevolg je vrouw kan niet met je praten 🙂

Check of die "isolated" mode NIET aanstaat.

 

2) Je toestel of die van je vrouw staan voor Windows in een "PUBLIEK" netwerk ipv "THUIS" of "WERK" netwerk. Bij een publiek netwerk zal de firewall alle inkomende netwerk poorten van je PC afsluiten en dus zal printer deling niet gaan. Controleer dit in de netwerk instellingen.

Alsook moet je PC in "discoverable" mode staan.

Hier wat tips hoe je dit kan oplossen.

 

Je kan ook eens proberen om tijdelijk beide Firewalls van de PCs te deactiveren.

 

Probeer ook eens een ping te doen van je PC naar het IP van je vrouw en omgekeerd. Dit moet normaal lukken, tenzij bovenstaande een probleem is.

 

 

0 Likes