E-maildiensten klasseren automatisch uw inkomende e-mail als spam als die reclame of andere ongewenste inhoud bevat. Wat als dit verkeerd gaat? Berichten die door maildiensten als spam herkend worden, gaan automatisch naar een Spam- of Junk -folder. Tip. Maak de spamfolder niet zomaar blindelings leeg. Ga er af en toe snel door om te controleren of er geen belangrijke e-mails tussen zitten. Wat doet u als dat inderdaad het geval is? Werkt altijd Wat altijd en bij elke maildienst werkt, is de afzender van het bericht aan uw lijst met contacten of adresboek toevoegen. Zo zal de e-maildienst die berichten nooit meer als spam beschouwen. Bij Gmail Gmail zet spam in de folder Spam . Klik in de linkerkolom op de knop Meer labels en vervolgens op Spam om de inhoud te zien. U kunt alle spamberichten zelf verwijderen, of wachten tot ze na 30 dagen automatisch gewist worden. Als u de lijst doorneemt en toch een gewenste e-mail ziet, open die dan en klik bovenaan op de knop Geen spam . De mail wordt dan verplaatst naar uw inbox en toekomstige mails van die afzender worden niet meer als spam beschouwd. Let op! Oudere e-mails blijven gewoon in de spamfolder tot u elk apart als Geen spam aanduidt. Om een afzender definitief toe te voegen aan uw lijst met vertrouwde contacten, opent u het bericht, klikt u rechtsboven op het afrolmenu Meer en kiest u de optie E-mail adres toevoegen aan de lijst met contacten . Bij Outlook.com Hier komt spam in de map Ongewenste e-mail terecht. Controleer ook hier af en toe die map. Berichten die er niet horen te staan, sleept u terug naar het Postvak IN of naar een andere map. U kunt ook met de rechtermuisknop klikken op het bericht en de optie Geen ongewenste e-mail kiezen. Om een afzender toe te voegen aan uw lijst met vertrouwde contacten, opent u het bericht en klikt u op het e-mailadres van de afzender. In de rechterkolom drukt u op de knop met de drie puntjes en kiest u Toevoegen aan contactpersonen . Let op! Dan nog kunnen e-mails van die afzender soms als spam beschouwd worden. Om dit te vermijden, voegt u de afzender toe aan uw Veilige afzenders . Dat gebeurt via het tandwielicoontje rechts bovenaan, waar u Opties kiest. In de linkerkolom kunt u bij Veilige afzenders een e-mailadres of een volledig domein (bv. bedrijf. com ) opgeven. In de Outlook-software Als u Outlook 2016 gebruikt , dan komt spam terecht in de map Ongewenste e-mail (tenzij hij vooraf al weggefilterd werd op de e-mailserver). Wilt u aangeven dat een bepaalde mail in die map geen spam is, open die dan en klik op het icoontje (mannetje met een stopteken) links onder de Verwijder -knop. Kies de optie Geen ongewenste e-mail . U kunt hier o.a. ook opgeven dat de afzender nooit geblokkeerd mag worden. Bij webmail van uw provider Daar volgt u in essentie dezelfde strategie: kijk de spamfolder na en duid onterecht gelabelde berichten aan (meestal met een aparte Geen spam -knop). Hoe meer u de spamfilter zo traint, hoe nauwkeuriger hij wordt. Wilt u echt zeker zijn, zet de afzender dan in uw lijst met contacten.
... Meer weergeven