Beantwoorden
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Modem only - HGW modem

Schermafdruk van 2016-09-20 08-58-53.png

Dag mensen, en iedereen,

 

Dit is mijn modem zoals beschrevn in "mijn telenet".

 

Her en der hoor ik van HGW en modem-only

 

Wat/welk/waarm in verband met die definities HGW & Modem-only

 

Bedankt

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
Beantwoorden
20 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Modem only - HGW modem

De HGW of Home GateWay (zoals jij er één hebt) is eigenlijk een combinatie van een modem, router en WIFI access point. Alles in één dus. Dat heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Voordeel is dat het maar 1 toestel is en dus gemakkelijk te installeren en ook dat het gemakkelijk van op afstand te controleren is door Telenet  (via MijnTelenet). 

Dat laatste is ook meteen een nadeel (zeker voor meer gevorderde gebruikers) want je kan er meteen dan ook alleen maar op 'controleren' wat Telenet toelaat dat je erop wijzigt. 

 

De modem only setup heeft alleen maar een Telenet modem om de kabel om te zetten naar UTP (om het simpel te zeggen) en een simpele Telenet router met een vast IP adres (meestal een D-Link). Daarna ben jij de baas en kan je dus doen wat je wil voor je WIFI, firewall, port mapping, DMZ, enzovoort. Je kan dan normaal vanuit MijnTelenet niet je Wifi of internet instellingen wijzigen.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5224
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem only - HGW modem

Dit is mijn "modem only" :

 

modem.only.png


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only - HGW modem


@sb schreef:

Dit is mijn "modem only" :

 

modem.only.png



Deze kan je nu toch al omruilen naar een docsis 3.0 modem only. Zal toch een stuk sneller zijn als deze. Als je fiber 100 of meer hebt natuurlijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Modem only - HGW modem

Ok, begrepen: baas en verantwoordelijk in eigen kot.

Maar modem pony, zoals ik het begrijp heeft een vast.ip.
Niet voor.de gewone particulier... alle gewoon, heb ik een vast ip draai direct mijn eigen servers(web,mail, domo)

Ik kan niet naar de winkel fff omruilen?
________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only - HGW modem

Eventjes op een rij:

Standaard staat er bij een particuliere klant een docsis 3.0 HGW (zwarte)  of een doc 3.0 HGW 24*8 (witte)

Op deze kan je geen vast IP adres instellen.

Dit kan alleen maar als je een modem only hebt met een eigen router. Kost je bij Telenet bovenop je businessabonnement +- 25€ per maand.

In de meeste centers maken ze geen probleem als je wil omruilen naar een modem only.

Die 24*8 staat voor 24 downloadkanalen van +- 50 Mbps = -+ 1200 Mbps of 1,2 Gbps (toekomstmuziek) en 8 uploadkanalen.

De zwarte heeft standaard 8 downloadkanalen (max. +- 400 Mbps)  en 4 uploadkanalen.

Bij Basic internet heb je 150GB volume per maand en bij Fiber 100 200 GB per maand. Bij een beetje streaming van filmpjes zit je daar rap over. Vooral met kinderen die als ze hun huiswerk aan het maken zijn you tube filmpjes streamen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Modem only - HGW modem

@Ab33506
Nog een aanvulling op de rest.

Je hebt in principe geen vast ip nodig je kan ook gebruik maken van Dynamic DNS. Ik doe dat ook als ik vanop afstand op mijn plexserver wil. Bv: https://voorbeeld.ddns.net:32400

Ik gebruik no-ip.com dat is gratis maar je moet wel elke maand terug aanduiden dat je het nog steeds gebruikt maar je krijgt daar een e-mail voor.

Je moet alleen op een pc/server even een programmaatje installeren zodat als je ip verandert het automatisch gelinkt wordt.

Ik heb zelf een modem-only omdat ik een business abonnement heb (en een isdn centrale) maar ik zou dat sowieso willen omdat ik veel port-forward gebruik en veel liever alles zelf instel en dus ook geen last heb van mogelijke beperkingen of problemen met de HGW.

Ik hoop dat dit je geholpen heeft 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Modem only - HGW modem

"Stijf straf" bedankt. Van Fred DNS servers (no-ip, fonds, en meer) dat ken ik. Ik draai zelf een aantal applicaties daarop.
Citadel is een goed mailserver, en die had ik draaien. De poorten een beetje aanpassen...

Die 25€ extra op de 120€, dat kan ik niet direct verantwoorden aan mijn vrouwtje....
Ik heb nog gewerkt met euro's. Die in een frame je eigen webserver toeliet. Telenet hield nog alle poorten beneden 1024, toe.
Ik zou wel eens durven een defecte modem hebben.... om deze om te ruilen voor modem-only.
Trouwens bij de installatie vroeg de technieken of ik dergelijke modem wou. Maar modem-only betekent ook firewall...

En een router zelf had ik ook niet... tja, een seconden beslissing was het.
________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5224
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Modem only - HGW modem


@igvfer schreef:

Deze kan je nu toch al omruilen naar een docsis 3.0 modem only. Zal toch een stuk sneller zijn als deze. Als je fiber 100 of meer hebt natuurlijk.

 

Niet nodig; ik werk met het Basic Internet pakket. Ruim voldoende voor mij: 30Mbps d/l, 3Mbps u/l en 150 GiB/maand. Het gebeurt niet meer zoveel dat ik het maximum van mijn limiet haal en sinds kort is er 50 GiB extra bijgekomen. ALS het écht pitsen wordt, dan haal ik het wel met een timer en auto-shutdown binnen tijdens de daluren.

 

Ik weet nog dat ik heel blij was toen we via de kabel 4Mbps d/l hadden. Bovendien heb ik nog gewerkt met een 56k modem. Kun je je voorstellen dat 30Mbps héél wat is.

 

Bovendien laat dat zich goed voelen in de portefeuille. Zo heb ik ook geen gsm abo, enkel prijs volgens verbruik. En digitale tv doe ik zonder maandelijkse kost met een CI+ kaartje. Ik besteed mijn geld wel aan andere dingen. 😉


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem only - HGW modem

Groot gelijk. Elk besteed zijn geld aan iets anders. Ik heb bvb wel een King abonnement maar dat komt omdat over een jaar gerekend het goedkoper uitkwam om een toeste met korting aan te schaffen in combinatie met een King abonnement ten opzichte van hetgeen ik aan mijn prijs volgens verbruik besteedde.

Ik zeg altijd: "Ieder is zot op zijn manier". Je geeft het uit aan vrouwen, computers, auto's, reizen, boten of wat dan ook.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Modem only - HGW modem

Ik heb een 200/12 abbo.

Even hadden we omgeschakeld naar 100, maar dat leek mijn zo traag...

Wigo 5 abbonnement.

een vast bedarag 120€

 

We weten waar we staan op het einde van de wedde en we hebben dan nog een stukje maand over....

 

 

 

Voor "de goedkoop" hadden we overgeschakelt naar Proximus.

Rectstreeks aan de modem, kregen we een, hou je vast, 14Mb...

Bij een windows opdate kon ik beter zelf naar Redmond gaan!

Dat was een abbo met een TV erbij.

 

Aangezien zijn 70MB beloofden, en maar 14MB konden leveren, hield ik aan dat ZIJ contractbreuk hadden gepleegd.

Ik kreeg de TV.... Een Samsong smart TV voor mijn Mancave....

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
Beantwoorden
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Modem only - HGW modem

Dit kan alleen maar als je een modem only hebt met een eigen router. Kost je bij Telenet bovenop je businessabonnement +- 25€ per maand.
In de meeste centers maken ze geen probleem als je wil omruilen naar een modem only.

Waarde heer 

 

 

 

 

 

 

zoiets dus

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
Beantwoorden
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Modem only - HGW modem

@Ab33506 een firewall zit ingebouwd in een router. Dat is eigenlijk het principe van een router naast het uitdelen van ip adressen en NAT
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Modem only - HGW modem

routers binnen een bedrijf, hebben geen firewall vandoen. Daar gebruiken ze de routers, om verdiepen/afdelingen te centraliseren naar 1 kabel.

Waarom een router? ik werkte bij Solvay ICT. Bepaalde afdelingen MOESTEN gescheiden zin van elkaar....

Maar dit dateert van de vorige eeuw....

 

Maar ik geef je overschot van gelijk: de huidige hebben een ingebouwde firewall. 

Sommige accespoints hebben 4 poorten uit + wifi, maar geen firewall.

De firewall technologie is alom tegenwoordig.

 

Ik zou IpCop gebruiken, omwille van he zelf te doen, EN te werken in zone"s.

En waarom? Het nut? we hebben twee verdiepen, en de kinderen zijn het huis uit....

Life of Pi

Ootmoedigen en nedrig geef ik je volkomen gelijk.

 

 

 

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
0 Likes
Beantwoorden
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Modem only - HGW modem

even een kleine technische correctie...

De meeste bedrijven gebruiken geen routers om hun netwerken aan elkaar te koppelen maar switches. Deze kunnen  unmanaged  of managed zijn. Als ze bvb aparte VLANs nodig hebben, zoals jij beschijft bij Solvay, zijn het zeker managed switches. 

Het verschil zit hem in de netwerk laag waarin ze werken. Routers werken in laag 3 (TCP/IP), switches in laag 1 van het OSI model. Een firewall zit ook op laag 3.

zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Switch_(hardware) en https://nl.wikipedia.org/wiki/Router

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.