Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Facebook-account gehackt

In de afgelopen dagen is het FB account van mijn dochter gehackt. Mijn dochter heeft kunnen haar paswoord aanpassen maar deze morgen terug prijs. Ze konden blijkbaar ook op haar mailaccount maar hebben niet het paswoord kunnen veranderen. Heel haar FB is hetzelfde gebleven op uitzondering van de profielfoto en de naam. En haar mailaccount was ook niet meer toegankelijk. Blijkbaar waren ze al aan de gang met criminele activiteiten. Dus eerst mailaccount in orde gebracht. Dat was blijkbaar geblokkeerd door Telenet zelf wegens ongeoorloofde activiteiten. Dat is nu terug OK. Waarvoor dank aan Telenet.

Gelukkig was dit een mailbox op mijn klantennummer zodat dit wachtwoord kompleet verschillend was van "Mijn Telenet" en haar klantennummer bij Telenet.

En dan FB in orde krijgen. Alles lukt alleen profielfoto en profielnaam die deze morgen was ingesteld door de hacker kunnen we niet veranderen. Niettegenstaande dit de eerste 48 u wel moet kunnen volgens FB. Hebben wel een bericht kunnen sturen naar FB. Iemand nog een andere mogelijke oplossing?

Bij deze een les voor mijn dochter en hopelijk anderen. Gebruik een moeilijk paswoord en zeker een ander paswoord dat dat van je mailbox.

Nu kan ze blijkbaar schriftelijk aanvragen bij abuse@telenet.be wat het misbruik was waarvoor ze afgesloten werd. Klantendienst ziet wel het uur maar geen details.

Bij deze ook dank aan de klantendienst die zeer correct was in de hulp.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (3)
4 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Facebook-account gehackt

Blij dat ik mijn FB account jaren geleden heb verwijderd. Ik vraag me wel af hoe ze het wachtwoord hebben kunnen kraken. Geen sterk wachtwoord?

 

Ik gebruik zelf een wachtwoord van 16 karakters. Verschillende wachtwoorden (en e-mailadressen) per website in feite, maar het eerste deel is hetzelfde en de laatste 3 karakters zijn gebaseerd op de naam van de website. Ook de e-mail (catchall) is gebaseerd op de website. Misschien wel een idee om dat voor Telenet aan te passen, zodat ze niet zo makkelijk aan die mail kunnen...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Facebook-account gehackt

@sb  Het was een vrij zwak wachtwoord (9 tekens en geen leestekens) en bovendien hetzelfde als dat van de mailbox.

Ondertussen hebben we gemerkt dat ze reeds 3 maal opnieuw hebben geprobeerd om het wachtwoord te wijzigen, maar ze kunnen nu niet meer in de mailbox om de code op te halen om te bevestigen.

Nu nog eens horen bij Telenet wat ze wilden uitspoken waardoor Telenet deze mailbox heeft geblokkeerd.

Dus 1 advies: STERKE PASWOORDEN. Maak er een hele zin van: bvb Hetzalnietlukken + datum + leesteken of omgekeerd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Facebook-account gehackt

gebruik van een passwordmanager kan ook, helpen om op elke site, account iets verschillend te hebben dat heel lang is.  persoonlijk gebruik ik de kaspersky password manager.  passwoorden tik ik ook niet in, gebruik copy paste om key loggers de pas af te snijden.

paswoorden herbruiken op andere sites of accounts is in iedergeval ten zeerste af te raden, en als 2 factor een optie is, zeker gebruiken.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Facebook-account gehackt

@igvfer ik volg @kve2002 zijn advies over 2FA. Heb ik enkele maanden geleden voor mijn persoonlijke Facebook-account ingesteld. En uiteraard altijd sterke wachtwoorden gebruiken en liefst wachtwoorden zo weinig mogelijk hergebruiken. Of zoals @sb doet variëren op basis van de website of doeleinde waarvoor het wachtwoord zal dienen. 

 

Goed dat je zo snel kon ingrijpen alleszins! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes