Beantwoorden
G-DC
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Jij bent af! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

4K HDR standaard & Telenet TV-box

Hallo,

 

Rond HDR zijn er verschillende standaarden. Welke standaarden ondersteund Telenet met de TV-Box?

Beperkt de HDR tot een statische standaard HLG (Hybrid Log Gamma) of HDR10?

Of wordt een meer kwalitatieve dynamische HDR standaard ondersteund: HDR10+ of Dolby Vision.

Bij dit laatste is het natuurlijk belangrijk dat de TV dit ook ondersteund. Raden jullie dan ook een TV aan?


Kan je ook in HDR kijken zonder een TV-Box? Dus in de browser?


Welke bandbreedte en dus hoe goed moet de internet verbinding zijn om QFHD 50P HDR te kunnen ontvangen?


Dank,

Gepassioneerd door kwaliteit
0 Likes
4 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

4K HDR standaard & Telenet TV-box


@G-DC  schreef:

Rond HDR zijn er verschillende standaarden. Welke standaarden ondersteund Telenet met de TV-Box?


Hier vind je de specs van de TV-Box. 


@G-DC  schreef:

Bij dit laatste is het natuurlijk belangrijk dat de TV dit ook ondersteund. Raden jullie dan ook een TV aan?


Momenteel zendt Telenet nog géén TV-zenders (vtm, één, VIER, ...) uit in 4K, laat staan HDR. Ik heb hier ook al vaak gelezen (en zelf ondervonden) dat Netflix & YouTube er in 4K veel beter uitzien op Apple TV, Chromecast (Ultra) & Smart TV platformen (Tizen, Android TV, ...) ipv op de TV-Box zelf. 


@G-DC  schreef:

Kan je ook in HDR kijken zonder een TV-Box? Dus in de browser?


Je kijkt zelfs beter HDR buiten de TV-Box (zoals eerder al vermeld: Apple TV, Chromecast (Ultra) & Smart TV platformen (Tizen, Android TV, ...)). 


@G-DC  schreef:

Welke bandbreedte en dus hoe goed moet de internet verbinding zijn om QFHD 50P HDR te kunnen ontvangen?


Vanaf 25 mbs is dit zeker mogelijk. Minder zou ook nog kunnen (Amazon raadt bijvoorbeeld maar 15 mbs aan), maar hoe meer hoe beter natuurlijk! Het laagste Telenet abonnement heeft 100 mbs dus dat moet zeker lukken (houd er wel rekening mee dat 4K (HDR) tot 7 GB per uur kan gebruiken). 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
G-DC
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Jij bent af! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

4K HDR standaard & Telenet TV-box

Hey,

 

Spijtig genoeg vermelden de specificaties enkel Hdr en niet de standaard. Als de ervaring is dat deze TV-Box een mindere kwaliteit geeft dan zal deze wellicht enkel een de mindere statische Hdr kwaliteit ondersteunen. Hlg en HDR10.

 

Voor Chromecast en Apple TV is het duidelijk. Deze ondersteunen Dolby Vision. Als je TV dan de betere Philips, Sony of Panasonic is dan kan je betere kwaliteit hebben. Heb je dan een Samsung dan val je terug op de mindere HLG of HDR10.

 

Als je via een Smart TV platform content bekijkt. Zie je dan bvb bij dezelfde Netflix app Hdr in verschillende standaard?

Samsung = HDR10+

Sony, Philips, Panasonic = Dolby Vision

 

Gepassioneerd door kwaliteit
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

4K HDR standaard & Telenet TV-box

Hier thuis gebruiken we de Apple TV 4K + Samsung 4K Curved TV + Sonos, en dat geeft schitterende beelden/geluid. Ik ben niet echt bezig met de standaarden die erachter liggen, als het resultaat maar goed is.

 

De Telenet TV Box gebruik ik alleen voor De Mol & Ex on the Beach (hihi), VRT & VTM programma's kijk ik via VTM Go & VRT Nu op de Apple TV. Andere huisgenoten gebruiken de TV-Box wel voor alle zenders en zijn tevreden over de kwaliteit, maar dit kan natuurlijk niet tippen aan een 4K Netflix serie. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

4K HDR standaard & Telenet TV-box

Op Tweakers vind ik dit artikel over de Mediabox Next (dezelfde box onder een andere naam die Ziggo in Nederland gebruikt).

 

Ziggo heeft nog geen plannen bekendgemaakt voor het aanbieden van hdr en dus weten we ook nog niet in welk formaat dit zal gebeuren. Het ligt voor de hand dat voor live tv hybrid log-gamma zal worden gebruikt; de BBC en de Japanse publieke omroep NHK hebben dit formaat speciaal hiervoor ontworpen. Voor films en series zou hdr10 een logische keuze zijn, omdat alle hdr-televisies dit formaat ondersteunen. De formaten hdr10+ en Dolby Vision behoren ook tot de mogelijkheden, maar liggen minder voor de hand, omdat ze lastiger zijn om te implementeren.

 

Ik ben ook super tevreden van de Apple TV 4K en gebruik de TV Box enkel om TV te kijken.

Ook hiervan ben ik super tevreden. De apps erop laat ik links liggen. Daar doet mijn Apple TV een betere job.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.