Beantwoorden
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Aparte UTP kabel van modem naar digicorder/TV-box

Dit is iets wat ik me al heel lang afvraag en waar ik nu eens een sluitend antwoord op wil.

 

Wij wonen sinds 6,5 jaar in ons huis, waar we overal UTP hebben voorzien. Verschillende mensen hebben me toen gezegd dat ik moet zorgen voor een aparte verbinding van de Telenet modem naar de digicorder, los van de rest van het netwerk. De Telenet installateur bevestigde dit, dus hebben we dat inderdaad zo voorzien: er ging 1 UTP kabel van de modem naar de digicorder, en 1 UTP kabel van de modem naar de switch (en eigen router, die ik nu niet meer heb). 

 

Echter, een tijdje geleden hadden we als experiment  de TV eens verplaatst naar een andere lokatie in huis, en de digicorder aangesloten op een patch punt dat "gewoon" via de switch verbonden is. Alles werkte prima.

 

En nu ik de nieuwe TV box heb, heb ik tijdens de installatie niet eens meer de moeite gedaan om gebruik te maken van dit "speciaal" aansluitpunt dat rechtstreeks naar de Telenet modem gaat. Hij is nu gewoon via de switch (eigenlijk via 2 switches) verbonden met de rest van het netwerk.

 

Kan iemand mij nu vertellen waarom die aparte UTP verbinding van de Telenet modem naar de TV box eigenlijk nodig was? Wat zou ik hebben in die configuratie wat ik nu niet heb?

 

0 Likes
5 reacties
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Aparte UTP kabel van modem naar digicorder/TV-box

Via een switch is steeds ok, deze hoeft echt niet rechtstreeks vanaf de modem te vertrekken. Wat wel belangrijk is, is dat je digicorder een IP adres krijgt van u Telenet modem/router en niet van bvb een eigen router die je eventueel hebt geplaatst  voor je intern netwerk want dan krijgt je box een IP van die router ipv  de Telenet modem/router.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Aparte UTP kabel van modem naar digicorder/TV-box

@dsuls u heeft niet persee een rechtstreekse verbinding nodig tussen uw Tv Box / decoder. Het is natuurlijk wel beter en soms stabieler om een rechtstreekse verbinding te hebben maar zeker niet nodig. Zolang er geen router tussen zit die een 192.XXX.XXX.X uitdeelt naar de decoder heeft u perfect tv met interactiviteit . Mijn decoder thuis is altijd al verbonden met een switch wat perfect werkt dus uw opstelling op dit moment werkt ook perfect. De configuratie blijft ook hetzelfde daar veranderd niks aan .

0 Likes
1010
Freshman Veelweter
Berichten: 162
De magic number! Full speed writing! Een bus vol! Topicvreter!

Aparte UTP kabel van modem naar digicorder/TV-box

Kan perfect werken als je UTP kabel van de betere kwaliteit is (min. Cat.5)

 

Het is inderdaad zo dat je wel moet zorgen dat de IP's door Telenet worden verzorgd. m.a.w. zorgen dat er een verbinding is naar de modem van Telenet en er zelf geen router gaan tussen plaatsen maar een switch (indien nodig)

0 Likes
Ex-Netweter
 

Aparte UTP kabel van modem naar digicorder/TV-box

@1010 @dsuls @Ex-Netweter mijn bescheidde mening hierover is, als het mogelijk is 1 utp rechtstreeks is ook stabieler, en pas als dat niet mogelijk is, doen zoals jullie het beschrijven, als er problemen opduiken is het veel simpeler om de oorzaak op te sporen met een rechtstreekse utp.

Jos

0 Likes
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Aparte UTP kabel van modem naar digicorder/TV-box

Bedankt voor de antwoorden allemaal, heel verhelderend!

 

Ik gebruik fatsoenlijk netwerkmateriaal (bv. Netgear ProSafe switches, overal CAT6), dus ik denk dat dit wel OK is allemaal.