Beantwoorden
computerke
Freshman Meerweter
Verander-je-wachtwoord-dag Happy New Year! On a roll... Tien op tien!

Beste instellingen en opties voor aansluiting HD

Hallo iedereen,

Sinds enkele dagen heb ik een Netflix Basic HD abonnement genomen en wil daar natuurlijk zo veel mogelijk van kunnen genieten, vooral Dolby 5.1 😉

Ik heb een nieuwe digibox van een paar maanden geleden, een versterker/receiver Onkyo TX-NR646 en een televisie Sony Bravia KDL-50W828b.

Als ik gewoon TV kijk is geen 5.1 nodig, dus ik heb het zo aangesloten dat ik de versterker dan niet nodig heb. Die zou volgens de specs 650W verbruiken, waarvan ik me trouwens ook afvraag of zulke toestellen inderdaad zoveel vermogen verbruiken?

Op de versterker/receiver is een BlueRay speler aangesloten, een laptop en een multimedia speler (Dune HD).

Is het mogelijk dat ik alles zo configureer dat ik voor gewoon TV kijken geen versterker/receiver moet inschakelen maar toch de keuze daarvoor behoudt indien ik Netflix met 5.1 il kijken?

Als ik de aparte handleidingen lees, dan zie ik eerlijk gezegd de bomen door het bos niet meer.

Ik wou hier een afbeelding van de aanwezige aansluitingen posten, maar dat gaat niet, dus ik zal de specs weergeven in tekstformaat:

TV Sony:

Wifi ingebouwd
Wifi Direct
Skype ready
4x hdmi in (hdmi pc-ingang)
2x USB (foto, video, audio)
ethernet
RF coax in (analoge kabel)
1x scart in (zonder smartlink)
1x component video in (hybride met composite)
1x composite video in (hybride met component)
PCMCIA in (PC Memory Card Internation Association): memory card slot
2x analoog audio in
1x optisch digitaal uit
1x audio uit (hybride met koptelefoon)
1x koptelefoon (hybride met audio uit)
1x video uit (scart)

versterker/receiver Onkyo:

Wi-Fi Yes
BluetoothVersion: 2.1 + EDR
AirPlay Yes
DLNA Certified Yes, version 1.5
Bi-Amp Capability Yes
Audio Return Channel (ARC) Yes
Inputs
8 x HDMI (1 front)
2 x Component Video
3 x Composite Video
1 x Digital Coaxial
2 x Digital Optical
7 x Stereo RCA
1 x Stereo RCA Phono
1 x USB (5 V / 1 A)
Outputs
2 x HDMI
1 x Stereo RCA Zone 2
2 x Subwoofer Pre-out
1 x Headphone (front)
Other Interfaces
1 x Ethernet
1 x RI Remote Control
1 x Calibration Microphone (front)
1 x AM Antenna
1 x FM Antenna
Speaker Connectors
Center
Front Left
Front Right
Surround Left
Surround Right
Surround Back, Height, or Bi-amp Left
Surround Back, Height, or Bi-amp Right
Zone 2 Left
Zone 2 Right

Kan iemand me wegwijs maken, aub? Of, indien mijn idee niet uitvoerbaar is, dit even posten zodat ik weet dat ik niet langer moet zoeken 🙂

Alvast bedankt!

Groeten,

Ronny

Titel gewijzigd door Daan (mod) | Vorige titel: Graag hulp bij aansluitingen

0 Likes
13 reacties
WG94
Professional Allesweter
PhD in problem solving! De nieuwe Einstein! Krak GP, kort voor Giga Poster!

Ik zou een HDMI kabel leggen tussen de tv en de versterker (wat je normaal al hebt aangezien je je Blu-Ray aangesloten hebt op de versterker) en gebruik maken van HDMI ARC (kijk na of je de juiste HDMI poort gebruikt op je TV). Vervolgens kan je op je TV kiezen of je de audio uit de speakers of uit de versterker wil laten komen. Bravia i-Manual: HDMI-aansluiting

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
computerke
Freshman Meerweter

Dag WG94,

Bedankt voor je reactie! Ik kijk het eens allemaal na welke aansluitingen ik juist moet gebruiken en dan uitproberen. Het is al goed nieuws dat het mogelijk zal zijn. Wel spijtig dat je hier geen afbeeldingen kan posten, dan kon ik eerst een schemaatje doorsturen van hoe ik denk dat het moet.

Btw is dat normaal dat zo een versterker 650W verbruikt? Dat lijkt me toch wel héél veel in vergelijking met andere huishoudapparatuur.

Met dankbare groeten,

Ronny

0 Likes
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@computerke Je kan al de toestellen aansluiten op je tv en een Digitaal Optisch (S/PDIF) trekken tussen uw tv en de versterker. 

Zo heb je dus 2 keer geluid en moet je gewoon het geluid van je tv afzetten om het geluid van de versterker te gebruiken. 

Alles op de versterker aansluiten gaat niet omdat je het beeld nog moet doorgeven en als de versterker afstaat lukt dat niet.

Het verbruik van 650 watt is het piekvermogen bij totale belasting. Dus als je uw versterker volle bak openzet ga je er bijna aangeraken. 

Het kan wel kloppen als je het vermogen per kanaal bekijkt. Maar dit is wederom het max vermogen dat mogelijk is. 

KristofDW | Krak
  carpé diem.
WG94
Professional Allesweter

@computerke  schreef:

Wel spijtig dat je hier geen afbeeldingen kan posten, dan kon ik eerst een schemaatje doorsturen van hoe ik denk dat het moet.

Dat kan normaal wel. Krijg je een foutmelding ofzo?

Wel moeten alle afbeeldingen goedgekeurd worden door een moderator van Telenet, waardoor het soms even kan duren alvorens de afbeelding zichtbaar is. Tot die tijd staat er een tijdelijke afbeeldingen, met boodschap over de goedkeuring.

WG94 | Krak
0 Likes
computerke
Freshman Meerweter

Aan die optical had ik ook al gedacht, maar dat moet ik ook eens uittesten hoe dat werkt...

Er is wel een soort 'signal-through' in de versterker dus in principe kan je daar een signaal doorsturen (beeld?) zonder dat hij aanstaat. Ook iets wat ik zou moeten uitzoeken. Zie je waarom ik op den duur het bos door de bomen niet meer zie?

Het zal uiteindelijk wel kunnen en lukken, maar ik vrees dat ik er nog wel wat tijd zal moeten insteken om het in orde te krijgen 😉

0 Likes
computerke
Freshman Meerweter

@WG94 : ivm figuren: ik zal het hierbij proberen om de aansluitingen van de versterker en de TV door te gevenonkyo TX-NR646 rear connections.jpgaansluitingen achterkant (midden).jpgaansluitingen achterkant (onder).jpg

0 Likes
computerke
Freshman Meerweter

Straks zal ik een schema doorsturen van hoe het momenteel allemaal gekoppeld is, maar dan moet ik eerst zelf het kluwen aan draden ontwarren dat achter de versterker in een kast zit 😉

0 Likes
computerke
Freshman Meerweter

Oef, het was zoals verwacht een hele klus om de dradenchaos te ontcijferen, maar het is uiteindelijk gelukt.

Na inscannen van de aansluitingen van de manual heb ik alles aangeduid wat verbonden is. De blauw ingekleurde connectoren zijn verbonden, de anderen worden niet gebruikt:

05.jpg

Als ik mijn TV toestel inschakel kan ik kiezen tussen volgende bronnen (de grijs gekleurde zijn niet beschikbaar wegens niet aangesloten):

04.jpg

Om een idee te geven van hetgeen ik hierboven bedoel met dradenchaos (en dan snap je wel dat het even duurt om de gebruikte verbindingen uit te kunnen tekenen ;))

01.jpg

02.jpg

03.jpg

Ik hoop dat het 'schema' met de aansluitingen duidelijk genoeg is, indien niet dan kan ik een grotere versie posten).

Graag jullie mening hoe ik wat best aansluit om optimaal te kunnen genieten van het geheel én (daar startte ik in feite dit topic voor) dat ik kan kiezen om TV te kijken zonder de versterker/receiver te moeten aanschakelen of dat ik TV kan kijken mét de versterker/receiver aangeschakeld zodat ik 5.1 audio bij Netflix kan genieten.

Nogmaals bedankt om het te willen bekijken en om te reageren!

Met dankbare groeten,

Ronny

0 Likes
computerke
Freshman Meerweter

Hmm, ik kan de aansluitingen op de figuur hierboven zelf niet goed lezen, dus ik zal voor alle zekerheid hieronder een 'leeg' blad sturen van de beschikbare aansluitingen op de Onkyo.

onkyo TX-NR646 aansluitingen.jpg

En als ik het zo zie voordat ik het post, dan verkleint het forum de afbeelding terug... Hopelijk is dit misschien toch van eniger waarde 🙂

computerke
Freshman Meerweter

Het is opgelost geraakt: een optische kabel van de digicorder naar de versterker/receiver zoals hierboven aangegeven was. Bedankt aan degenen die me hier op weg geholpen hebben!

computerke
Freshman Meerweter

Toch nog een kleine update: als ik nu TV kijk met 5.1 via de versterker, dan kan ik het volume van de versterker niet meer regelen via de afstandsbediening van de versterker. Is dat omdat ik via een optische kabel werk?

0 Likes
WG94
Professional Allesweter

Zeker dat het met de afstandsbediening van de versterker is dat het niet lukt? (en niet die van tv of tv-box?)

Met de afstandsbediening van de versterker zou normaal wel moeten lukken, want dat is zeker geen algemene regel dat dit niet zou kunnen. Anders zou dat iets specifiek voor jouw model/fabrikant zijn.

WG94 | Krak
computerke
Freshman Meerweter

Hoe dom kan ik zijn... De batterijen van de afstandsbediening van de versterker waren blijkbaar maar net genoeg om hem aan of uit te schakelen. Ik heb andere batterijen gestoken en opgelost! Ik wou trouwens mijn bericht nog verwijderen, maar ik denk niet dat het kan eens het gepost is.

Sorry voor de erg domme vraag 🙃