Beantwoorden
DennisDe
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

Hallo! Ik merk dat ik op mijn 4k Samsung tv een beter beeld heb als ik de telenet tv box op 1080p zet dan op 4k of automatisch. Dit zowel op netflix als op playsport bv. Kan daar een bepaalde technische reden voor zijn? Alvast Bedankt. 

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Beter beeld 1080p dan 4k

0 Likes
11 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

@DennisDe 

Omdat de beeldverbeteraar vab Samsung aangepast is aan het toestel zelf. De beeldverbeteraar in de TV-Box moet kunnen werken met elk 4k scherm en is dus meer algemeen.

De tv beelden zoals playsports worden op 1080i  doorgestuurd.

Ex-Netweter
 

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

@DennisDe 

Er zijn hier nog lui die beweren dat je je TV-box op 1080p moet zetten?

Gebruik je je TV met de instellingen "out of the box" dan zou dit wel eens kunnen.

Echter als je de instellingen perfect instelt op een digitaal beeld dan zou 4K (of automatisch) beter moeten zijn. Ik heb hier de goede instellingen opgezocht op "Cnet", "Rtings" en "Youtube" en dan heb ik wel degelijk het beste haarscherpe, flitsende beeld zonder ghosting met de TV-box op 4K (of automatisch).

Je kan ook eens googlen op "best settings jouw TV".

"Jouw TV" is dan bijvoorbeeld QE55Q8D.

Wat ik al wel kan zeggen, volgende "beeldverbeteringsinstellingen" moet je al zeker "AF"-zetten:

- Auto motion plus

- Led clear motion

- Digital clean view

- Contrast enhancer

- HDR- mode

Een perfect digitaal beeld moet je niet "verbeteren", dat wordt alleen maar slechter.

Waarom staan die beeldverbeterinstellingen dan op je TV?

Dit is voor mensen die nog analoog, DVD of andere slechte kwaliteit kijken.

Bij het digitale signaal van je Telenet TV-box is dit echter niet nodig.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

Auto op een externe box kan 2 dingen betekenen. 

- De box past het signaal aan aan de max resolutie van de TV. IK vermoed dat de TV box dit doet en heeft dus al een probleem met de 8K TV's.

- Eigenlijk zou het logischer zijn dat de TV-box de originele resolutie naar de TV zou sturen en de TV de upscaling laten doen.

Daar de upscaling van de goede TV's beter is als van de box is het beter om het originele signaal naar de TV te sturen.

De meeste zenders bij telenet zijn in HD 1080i en je kan dus de box best instellen op 1080i als dat mogelijk is.

Voor netfix kan je best de APP in uw TV gebruiken ipv de app van de TV-box, dan krijg je het signaal van netflix direct in de TV ipv via de TV box. Als je dan 4K films bekijk krijgt de TV dit direct zonder tussenkomst van de box.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

@Janneke_Dust 

Heb jij een TV-box en een 4K-TV? (ik wel).

En wat heeft 8K hier ineens mee te maken?

Bij een 8K TV zal de TV-box (met resolutie op auto) gewoon 4K doorsturen...

Je TV-box op 1080i zetten is echt te gek voor woorden...

Netflix kijken via de app op je TV (als die beschikbaar is) lijkt me niet meer dan logisch maar niet alle TV's hebben een Netflix app.

 

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

Ik heb geen box en geen 4K TV , maar ik heb wel voldoende technische kennis om te weten wat men best instelt.

In een eerdere post was er iemand met een 8K TV die klaagde over de slechte beeldkwaliteit, blijkbaar stuurde de box SD naar de 8K TV omdat de TV resolutie niet herkend werd. Mogelijk is dit nu opgelost met een update voor de box.

Eigenlijk is 1080p naar de 4K-TV sturen te gek voor woorden want in dat geval gebeuren er 2 upscalings, de box van 1080i naar 1080p en de TV naar 4K.

De vraagsteller heeft een SAMSUNG TV en deze heeft een netflix APP.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV


@Janneke_Dust  schreef:

Ik heb geen box en geen 4K TV.


I rest my case....

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

Een box en een 4K TV hebben is geen bewijs van technische kennis. Ik heb wel al 16 jaar ervaring met digitale sat TV en nu dus ook met telenet digitale TV.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

De box op 4K zetten, da’s niet zo slim. De upscaling van een gemiddelde 4K tv is stukken beter dan wat de tv box er van bakt.

 

1080p is helemaal te gek.

Hier staat hij op auto. 1080i beelden worden zo als 1080i doorgestuurd (en geupscaled door de 4k tv), 4k uitzendingen (zodra ze er zijn) worden dan ook onveranderd doorgestuurd.

 

Interessante link: https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Tips-voor-de-beste-beeldkwaliteit/ba-p/680157


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV


@Steven-E  schreef:

De box op 4K zetten, da’s niet zo slim. De upscaling van een gemiddelde 4K tv is stukken beter dan wat de tv box er van bakt.

 

1080p is helemaal te gek.

Hier staat hij op auto. 1080i beelden worden zo als 1080i doorgestuurd (en geupscaled door de 4k tv), 4k uitzendingen (zodra ze er zijn) worden dan ook onveranderd doorgestuurd.

 

Interessante link: https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Tips-voor-de-beste-beeldkwaliteit/ba-p/680157


@Steven-E 

Het klopt niet wat jij zegt.

Auto wil niet zeggen dan het origineel signaal wordt doorgestuurd!

Auto wil zeggen de TV-box het signaal (automatisch) aanpast aan jouw TV. (in dit geval dus 4K).

Als je de TV-box op "auto" zet bij een TV box zal hij dus altijd een 4K signaal sturen!

Ik heb het daarnet (nog maar eens) getest: (zender staat op Eén dus zeker 1080i)

- De TV-box staat op auto. De TV ontvangt 3840x2160p. Ik heb een fantastisch beeld.

- De TV-box staat op 1080i. De TV ontvangt 1920x1080i. Ik heb een beeld om te janken.

Dus als bij jou de TV-box op auto staat krijgt jouw (4K) TV altijd 3840x2160p.

Daardoor heb je mijn eerste antwoord bevestigd. Bedankt hiervoor.

Wil je voor je een antwoord geeft dit zelf eens testen aub. Dan zijn we hier voor eens en altijd uit.

 

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

Sorry, je hebt gelijk wat de "auto" setting betreft.

Net even getest: zowel op auto als 4K is het beeld superscherp, iets scherper dan 1080i.

Maar scherp is niet per definitie beter. 

1080i geeft een iets minder scherp resultaat, maar als je dichtbij het beeld gaat staan, zie je veel meer detail en mooiere overgangen.  Bij 4K of auto is er naar mijn mening een veel te harde verscherping doorgevoerd.

 

Enfin, ik denk dat dit allemaal subjectief is.  Wat jij "om te janken" noemt, vind ik "genuanceerde upscaling".  Wat jij "fantastisch" noemt, vind ik "met de grove bijl erdoor, overdreven verscherpt". 😉 

 

Gelukkig is er naar ieders smaak een goede setting.

Van zodra Telenet met 4K uitzendingen begint, ga ik de setting wel moeten veranderen naar 4K of auto, ten nadele van de 1080i uitzendingen.  Voor TV uitzendingen vind ik dat gelukkig niet zo erg.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Beter beeld op 1080p dan 4K met TV-box op Samsung TV

@Steven-E 

Het uiteindelijke beeld hangt dan ook af van de TV die daar aanhangt en welke de beeldinstellingen daarop zijn en daar gaat mijn 1ste antwoord net over. Out of de box is bijna elke TV om te janken. De overdreven scherpte en verlies van detail die jij beschrijft komt door zo een beeldinstelling die hier al zeker af staat.