Beantwoorden
Lugho
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Alles op zijn plek! YEAH! CAPSLOCK DAY! Tien op tien! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik heb sinds gisteren de nieuwe TV-Box. Ik kan echter de CEC niet uitzetten, en nu springt die TV-Box aan iedere keer ik mijn versterker aanzet, zelfs al wil ik hem niet gebruiken. Hij neemt dan over over en  schakelt mijn versterker over naar zijn eigen input. Als ik de TV-Box dan uitzet, schakelt hij mijn versterker en TV uit!!!

 

Ik moet dus de TV-Box aan laten en manueel de inputs op mijn versterker aanpassen, maar dan gebeurt het nog dat hij de input terugschakelt!!!

 

Weet er iemand hoe ik CEC kan uitzetten? Dit is enorm irritant.

 

Groeten,

 

Ludo

Tags (3)
0 Likes
39 reacties
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Hoi, Suzy. Ik heb daarnet alles doorgebeld naar dat nummer. En ze weten er idd van en zeggen dat ze er mee bezig zijn. Het toestel blijkt momenteel blijkbaar nogal aan de dominante kant te zijn. Wat betreft de  verschillende toestellen die je zegt, wat een probleem van samenwerking kan opleveren. Op dat vlak heb ik een droomopstelling. Ik heb speciaal alles van sony gekocht, waardoor alles perfect samenwerkt. Als ik mijn receiver aanzet, dan schakelt de tv automatisch zijn eigen geluid uit. Zet ik hem uit dan gaat het tv geluid automatisch terug aan. Ik kan zelfs mijn ps4 bedienen met de ab van mijn televisie. Werkt allemaal samen als een droom. Dus met mijn systeemopstelling zijn weinig conflicten mogelijk. Toch zeker minder dan wanneer je allemaal toestellen van verschillende merken koopt. Ben benieuwd of ze dit allemaal opgelost gaan krijgen. Ik hoop van wel, want anders gaan alle voordelen van mijn 'droomopstelling' compleet verloren. Ze zeggen dat het met de volgende update zou moeten beteren. Dus afwachten en duimen maar. Ga er voor nu maar even mee stoppen, want na 4 dagen non-stop hiermee bezig te zijn, ben ik helemaal doorgedraaid. Ik heb van mijn kant alles van instellingen en aansluitingen uitgeprobeerd. Het zal van jullie kant moeten komen. 🤪😵

Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@MarcoB het komt wel goed zeker nu u alles hebt doorgegeven nu kunnen ze echt doelgericht werken, en u hebt dan ook nog het voordeel alles van het zelfde merk, dat scheelt heel veel.

Jos

0 Likes
mcasteels1
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Smile! Al 25 duimen! Goed bezig! Verander-je-wachtwoord-dag

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@MarcoB,

ter info, ik heb dit probleem verleden maand al doorgegeven.  Het probleem zit hem in de reactie van de nieuwe TV-Box op IR signalen van andere afstandbedieningen.

 

Zodra de TV-Box een IR signaal oppikt, zet hij zichzelf aan.  Door de sturing van de CEC over HDMI zet deze de TV aan en naar de juiste input.  Bij mij loopt video altijd over HDMI rechtstreeks naar de TV en audio over optical (tosslink) naar een Yamaha versterker.  Zodra ik een ander toestel aanzet (radio van de versterker, Apple TV Gen3, Blue-ray, Kodi mediaplayer, ...) gaat de TV-Box aan en de TV.

 

Ik heb thuis 2 nieuwe TV-Boxen alsook in mijn 2de verblijf en heb dit nu uitgebreid kunnen testen met verschillende setups en randapparatuur.  Helaas overal hetzelfde probleem, tenzij je geen IR gebruikt Apple TV Gen 4 gebruikt Bluetooth zoals sommige mediaplayers.

 

Tijdelijke oplossing:

1. TV-Box aan laten staan ook al kijk je naar een andere bron.  Niet energiezuinig.

2. IR afschermen op de TV-Box (zit achter het zwarte plexiglas), bij mij niet ideaal aangezien ik een universele afstandbediening gebruik en dus die IR nodig heb.  Gebruik je dit niet en de afstandbediening van Telenet is dit een perfecte oplossing.

MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Dit klopt ook niet helemaal. Ik zet mijn receiver bijna nooit aan met zijn ab. Het gebeurt ook als ik mijn ps4 aanzet met zijn controller, deze werkt ook via Bluetooth. De ps4 zet op zijn beurt de receiver aan, via de hdmi controle. De receiver op zijn beurt de tv, via hdmi controle. Ik raak dus geen enkele ab aan, enkel de controller van de ps4. En dan springt de tv box ook aan. Het moet dus wel over de kabels gaan, in dit geval. Het rare is ook, dat als ik de tv aanzet met zijn eigen ab, de tv box zichzelf niet aanschakelt. Dus op dat ir signaal reageert ie helemaal niet. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@MarcoB ik ken niets van een PS4, maar als het over de kabels gaat moet het hdmi zijn, kan voorlopig u niet kijken wat u over een digitale kabel kan laten gaan, tot het is opgelost zoals ik heb gedaan mijn receiver gaat voor geluid van de tv digitaal naar de receiver en die heeft geen kuren. maar voor alle duidelijkheid elke situatie is anders, ik ga met alles naar mijn smart tv en voor geluid digitaal naar de receiver, mijn tv is voorzien van een afzonderlijk kastje 3 hdmi in en 1 hdmi in en uit, en nog ne hoop, waar alles word op aangesloten en dan met 1 kabel naar de tv, ik switch dus tussen mijn toestellen op mijn tv, maar hebt ge nu bv een beamer dan gaat dat al niet. het is mijn situatie die zich daarvoor leent omdat ik voor de pc harde schijf tv-box toch de tv nodig heb, en wil ik radio spelen zet ik enkel de receiver aan, het zelfde met mijn pc dan zet ik aan wat ik wil en de tv box blijft uit.

Jos

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

kennelijk zijn er enkele tv merken die als ze een HDMI signaal zien van een toestel een signaal sturen naar de telenet box dat die moet aan gaan, hier is de CEC optie die het mogelijk maakt, daar deze op de telenet box aanstaat en we deze niet kunnen uitzetten geeft dit problemen bij sommige.

 

heb je al eens geprobeerd om de stroom van de tv even voor een minuut ofzo uit te trekken ????

mijn tv heeft nog een aan en uit knop voor de stroom en heb dit probleem ook al eens gelezen hier dat dit een oplossing was.

 

ik heb ook een PS4 en de telenet box en nog andere apparaten en als ik andere apparaten gebruik dan gaat die telenet box niet aan.

denk dat ligt deels aan de HDMI versie en CEC en TV.

ps heb een Sony tv.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

@Master-Magic u verwoord het goed daarom staat de cec funktie op de tv uit hier, en dan heeft hij geen kuren hij gaat net uit en aan met de tv box zoals de bedoeling is, zet ik enkel de tv aan zwijgt de tv box, moest ik nu de sec op de tv terug aanzetten dan gebeurt er van alles wat ik ni wil, dan zou de tv box mee opspringen terwijl ik de pc wil gebruiken, sec zou schoon zijn voor alles gelijk uit schoon maar al die extra toestellen hebben geen glazen bol en weten niet wat u juist wil, ge zou al bijna moeten kunnen ingeven, wat er mag mee aan of uit gaan, wanneer ge een bepaald toestel aanzet, en daarvoor zou een universele afstandbediening ideaal zijn die de verschillende systemen herkent, en ook dat u kan programmeren hoe u het juist wil want dat is voor iedereen anders.

Jos

0 Likes
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik heb ook een sony tv en een sony receiver. Jij bent dan ook wel bekend met de 'bravia sync' functie. Zonder de tv box werkt alles perfect samen. Mijn ps 4 loop langs mijn receiver naar de tv. Zonder de tv box loopt alles netjes en perfect. Zet ik de ps4 aan, dan zet deze netjes de receiver aan. De receiver schakelt vervolgens de tv aan. Het geluid van de tv staat dan ook automatisch uit, omdat deze weet dat de receiver voor het geluid aan het zorgen is. Als ik gewoon tv aan het kijken ben en ik schakel de receiver aan, dan zet de tv netjes zelf zijn geluid uit. Loopt allemaal als een droom, over de kabels. Als ik op een van mijn toestellen de cec uitschakel, dan werkt hiervan niks meer samen. De tv box zou een bedienbare cec functie moeten krijgen en wij zouden in staat moeten gesteld worden om zelf te kiezen welke toestellen de ab mag bedienen, i.p.v dat hij dut automatisch zelf beslist en dan maar ook zo instelt. Dan zouden al deze problemen verdwijnen. Het is gewoon een combinatie van deze twee dingen, die heel de boel overhoop halen.

 

Marco 

0 Likes
MarcoB
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
π-DAY! Alles op zijn plek! Happy New Year! Hoort wie klopt daar?

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik kan zelfs mijn ps4 menu bedienen met de ab van mijn tv. Dat zal jij ook wel kunnen, maar dit werkt enkel als de cec van beide toestellen aanstaat. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

CEC uitzetten op nieuwe TV-Box

Ik heb vandaag de box ontvangen en heb waarschijnlijk ook problemen met de CEC. Ik heb de instelling hdmi control op mijn yamaha receiver aanstaan. Op deze manier kan ik dus met de afstandsbediening van de receiver mijn amazon fire stick, chromecast, en blue ray bedienen.  Tot op heden werkte dit allemaal goed.

 

Bij het aansluiten van de tv box moet ik echter vaststellen dat het geluid niet werkt als hdmi control is ingeschakeld. Ik moet dit uitschakelen op de receiver en dan krijg ik geluid op mijn receiver. Het nadeel hiervan is dat dan dat ik mijn ander toestellen niet meer kan bedienen.

 

op een gegeven ogenblik werkte wel alles, met de instellingen voor de installatie, en na een paar keer in en uitschakelen van mijn tv-box en daaraan gekoppeld receiver en TV, heb ik weer geen geluid.

 

Edit: ondertussen heb ik het gevonden. Easylink (cec) was op mijn TV zelf uitgeschakeld. Ik heb dit ingeschakeld en alles werkt. Op de TV komt te staan "RC-doorgang actief"

Ik vind het opzich wel raar dat doordat cec uitgeschakeld stond op de tv en ingeschakeld stond op de receiver dat daardoor mijn geluid niet werkte....