Beantwoorden
Karel2
Freshman Beetjesweter
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Dolby atmos via nieuwe tv-box?

Hallo, volgens Telenet ondersteunt de nieuwste TV box ook Dolby Atmos:

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/kijken-via-decoder-of-kaar...

Mijn setup is tv box - hdmi switch met eArc extractie OF HDFury Arcana 2 - 1 hdmi naar projector en 1 hdmi naar sonos Arc Ultra eArc ingang.                                                                              

Nu krijg ik op mijn Sonos Arc Ultra enkel maar een stereo of Dolby Digital 5.1 signaal binnen (via de switch stereo, via de Arcana 2 Digital 5.1).

Dolby Atmos content (bvb een atmos test video via youtube, of stranger things s5 op netflix blijft ook in 5.1 doorkomen.

Ik gebruik allemaal ultra high speed hdmi 2.1 kabel.

Na die investeringen ben ik nogal teleurgesteld dat ik de Atmos ervaring niet aan de praat krijg.

Iemand die hier ervaring mee heeft of raad weet?

Alvast bedankt!

15 reacties
WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Wat is de Dolby instelling op je TV-box?

Instellingen > Beeld en geluid > Geluidsinstellingen Ik denk dat Atmos enkel zal werken als deze op "Automatisch" staat

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Karel2
Freshman Beetjesweter

Hallo en bedankt voor je feedback!

Ik heb zowel geprobeerd met "automatisch" als met "dolby audio" instelling.

Tony
Freshman Weetjesweter
Handje vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Test eens met verschillende resoluties op de TV-box (Instellingen > Beeld en geluid > Resolutie). Met een ingewikkelde setup met HDMI switch werken 'Automatische' instellingen mogelijks niet.

Peter78
Professional Veelweter
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

@Tony  schreef:

Test eens met verschillende resoluties op de TV-box (Instellingen > Beeld en geluid > Resolutie). Met een ingewikkelde setup met HDMI switch werken 'Automatische' instellingen mogelijks niet.

@Tony ja ze, zet u box op 1080i of p terwijl je 4K content kijkt de 'kenners' gaan hier ook weer eens wa vertellen ze 🙄

Dolby Atmos is geluid en heeft niks met resolutie te maken! Amen 🤐

En Dolby Atmos is enkel aanwezig bij 4K content, ja kijk maar in 1080i! 😂

Tony
Freshman Weetjesweter

@Peter78 Ik weet ook wel dat Dolby Atmos audio is.

Maar weet jij wat de TV-box doet als je alle instellingen op 'Automatisch' laat staan en een HDFury Arcana 2 aansluit?
Het kan geen kwaad om alle instellingen uit te proberen en te noteren wat er dan gebeurt.

Of bezorg mij eens de uitgebreide documentatie van alle Telenet TV-box functies.

Peter78
Professional Veelweter

@Tony  schreef:

@Peter78 Ik weet ook wel dat Dolby Atmos audio is.

Maar weet jij wat de TV-box doet als je alle instellingen op 'Automatisch' laat staan en een HDFury Arcana 2 aansluit?
Het kan geen kwaad om alle instellingen uit te proberen en te noteren wat er dan gebeurt.

Of bezorg mij eens de uitgebreide documentatie van alle Telenet TV-box functies.

@Tony dus als je u resolutie wijzigd gaat dat iets veranderen aan u geluid, yeah right iedereen zijn gedacht e, ik weet niet als ik nu moet lachen of huilen... 🙄

En die TV-box gebruiken voor streaming is gewoon **bleep**, gebruik de apps op u tv 😉

Karel2
Freshman Beetjesweter

Ik ben me er bewust van dat die tv box niet ideaal is maar gezien de opstelling met een projector is dit de enige manier.

De HDFury Arcana 2 zag er heel veelbelovend uit en leek exact voor dit soort setup gemaakt.

Misschien toch maar een nvidia shield tv of apple tv box aanschaffen, maar dat is een kost die ik liever niet gemaakt had 🙂

Tony
Freshman Weetjesweter

Ik weet waarover ik spreek, ik heb zelf al HDMI geïmplementeerd in software. Ik zou maar snel zwijgen als je niet weet wat EDID betekent.

Peter78
Professional Veelweter

@Tony  schreef:

Ik weet waarover ik spreek, ik heb zelf al HDMI geïmplementeerd in software. Ik zou maar snel zwijgen als je niet weet wat EDID betekent.

@Tony proficiat!

Extended Display Identification Data (EDID) is een datastructuur (metadata) die een beeldscherm (tv, monitor, projector) gebruikt om zijn mogelijkheden, zoals merknaam, resolutie, kleurdiepte en verversingsfrequentie, te communiceren naar een bronapparaat (PC, Blu-ray speler, console). Dit maakt automatische instelling van de optimale beeldweergave mogelijk. 

BEELD is nog steeds geen geluid 😉

Peter78
Professional Veelweter

@Karel2  schreef:

Misschien toch maar een nvidia shield tv of apple tv box aanschaffen, maar dat is een kost die ik liever niet gemaakt had 🙂

@Karel2 op termijn zal het een betere investering zijn dan streamen via een TV-box, Google TV is ook niet slecht trouwens.

Karel2
Freshman Beetjesweter

Hallo Tony,

EDID management zou zo goed als automatisch moeten gaan met de Arcana 2:

https://www.hdfury.com/docs/HDfuryArcana2.pdf

Maar ik ben zeker geen expert en kan vanavond zeker eens proberen om met andere resoluties te testen.

Karel2
Freshman Beetjesweter

Dag Peter,

EDID heeft volgens mij wel te maken met geluid én beeld...

Maar ik zou het wel fijn vinden als deze thread beperkt kan blijven tot de kern van de zaak in plaats van nodeloze discussies.

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Heeft je TV zelf Atmos ondersteuning?

Dan zou je de TV-box eens rechtstreeks kunnen aansluiten en kijken of je TV aangeeft dat de TV-box wel effectief een Atmos signaal uitstuurt. Dan weet je in ieder geval of dat de oorzaak van het probleem is, of dat het toch elders ligt.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Peter78
Professional Veelweter

@WG94  schreef:

Heeft je TV zelf Atmos ondersteuning?

Dan zou je de TV-box eens rechtstreeks kunnen aansluiten en kijken of je TV aangeeft dat de TV-box wel effectief een Atmos signaal uitstuurt. Dan weet je in ieder geval of dat de oorzaak van het probleem is, of dat het toch elders ligt.

@WG94 hij gebruikt een PROJECTOR 😉