Beantwoorden
Bigjim
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Instelling gekoppelde versterker steeds gewijzigd

Ik heb sinds 2 weken de nieuwe TV-Box, en ben over het algemeen wel tevreden.

 

Echter is er een zeer vervelend probleem: ik heb een Denon versterker, maar ik wil deze NIET koppelen aan mijn afstandsbediening, simpelweg omdat ik voor gewone TV gewoon via de TV speakers luister.

 

Maar de TV-Box wil blijkbaar te slim zijn, hij 'ziet' de Denon in het LAN netwerk, en koppelt hem steeds aan mijn afstandsbediening. Eénmaal gekoppeld, kan je in de instellingen nergens kiezen om een versterker te ontkoppelen. Dus geef ik manueel een andere versterker op die ik niet heb, als workaround.

 

Maar telkens na een paar dagen, heeft de TV-Box weer mijn Denon 'gevonden' en gekoppeld, zodag die telkens weer mee aan/uit gaat. Ook de 'volume via versterker' instelling wordt automatisch aangepast.

 

Heeft iemand een gelijkaardige ervaring en/of tips?

 

Tip voor telenet ontwikkelaars: het zou leuk zijn mocht de TV-Box de instellingen aan de gebruiker overlaten, en niet zelf slim proberen te zijn.... (ook HDMI output resolutie werd al eens ongevraagd van 1080p naar 720p gewijzigd)

0 Likes
5 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7389
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Instelling gekoppelde versterker steeds gewijzigd

@Bigjim heb je jouw Denon via HDMI aangesloten? Zo ja, heb je de mogelijkheid om hem optisch aan te sluiten?

 

Blijkbaar pikt de TV-box makkelijker devices op wanneer ze via HDMI verbonden zijn en minder snel als het optisch werd gedaan. Dit vernam ik van één van de engineers, al heb ik er niet meer details over. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Bigjim
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Instelling gekoppelde versterker steeds gewijzigd

Bedankt voor de tip!

 

De Denon is niet rechtstreeks aangesloten op de HDMI output van de TV box. De TV box gaat direct naar de TV, en de Denon zit op het HDMI ARC kanaal van de TV. Dus de TV Box en Denon kunnen elkaar niet zien via HDMI, dus optisch aansluiten zal niks veranderen. Optisch is ook minder interessent gezien de lagere bitrate tegenover het HDMI ARC signaal.

 

Vandaar dat ik vermoed dat de TV Box de Denon kan zien op de LAN, wat minder makkelijk op te lossen is. Dan zou ik al een firewall tussen de 2 moeten zetten.....

0 Likes
erikwybouw
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
π-DAY! YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll... Hoort wie klopt daar?

Instelling gekoppelde versterker steeds gewijzigd

@Bigjim , 

er zijn maar twee manieren waarop de afstandsbediening kan gekoppeld worden: HDMI (door aangesloten apparaten te ondervragen over merk/model), of manueel (in het geval van een 'niet slimme' verbinding, zoals optisch of analoog). Er komt geen netwerk bij te pas.

Als je versterker toch herkend wordt, wil dat misschien zeggen dat je TV als een switch voor de toestellen op zijn ARC poort werkt, waardoor ze toch (upstream) herkend worden.

Bandbreedte zou ik me in dit geval niet teveel aantrekken - wat er op de SPDIF poort naar buiten gaat, is een kopie van de audio die over HDMI gaat.

0 Likes
Bigjim
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Instelling gekoppelde versterker steeds gewijzigd

@erikwybouwDaar dacht ik ook nog aan, dat de TV deze info zou doorgeven via HDMI, maar het zou me wel sterk lijken..... Ik ga het sowieso eens testen door de HDMI te ontkoppelen en zien of de TV-Box nog steeds automatisch koppelt met de versterker.

 

SPDIF, TOSLINK (optisch of coax) is 384 kbit, terwijl HDMI ARC 1 mbit en eARC zelfs 37 mbit is. Dit is vooral belangrijk bij films, waarbij 5.1 kanalen doorgeven toch wat krap is om over 384 kbit te gaan. Vandaar dat het toch geen alternatief is.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instelling gekoppelde versterker steeds gewijzigd

@Bigjim Hier staat 125 Mbits/s voor een Toslink.

0 Likes