Beantwoorden
BartClaes
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Nieuwe HUMAX decoder en domotica integratie

Telenet heeft weer een nieuwe decoder geintroduceerd, dit keer van HUMAX met typenummer 2008C-STB-TN. Wederom gebruikt de remote RF om te communiceren met de box en is er geen IR beschikbaar voor aansturen via derde partij domotica systemen. De box blijkt wel een IR ontvanger  te hebben maar het lijkt er op het eerste gezicht op dat deze niet actief staat. Ook de remote zelf lijkt IR uit te sturen en we kunnen deze zelf capteren. Dus de vraag is hoe kunnen we deze box integreren in een 'smarthome' / domotica oplossing? 

Is er een service menu waarin we de IR functionaliteit kunnen activeren? En indien ja hoe geraken we in dit service menu? Zijn de IR codes beschikbaar voor integratie? Is het mogelijk van de box aan te sturen via IP en zijn de protocollen voor IP sturing beschikbaar? 

 

Ik sta er keer op keer versteld van hoe weinig belang de TV providers hechten aan de integratie met automatisatie systemen bij de ontwikkeling van hun TV boxen. 

0 Likes
7 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5293
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe HUMAX decoder en domotica integratie

@BartClaes Ik vrees dat deze niet wordt ondersteund door Telenet, dit is een vrije tv zenders ontvanger dat in de gewone winkel te koop is.

ondersteuning zal je via humax moeten zoeken.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe HUMAX decoder en domotica integratie


@BartClaes  schreef:

 

 

Ik sta er keer op keer versteld van hoe weinig belang de TV providers hechten aan de integratie met automatisatie systemen bij de ontwikkeling van hun TV boxen. 


Je kan deze stelling ook omkeren. Waarom integreren die automatisatie systemen niet RF en bluetooth e.d. door software updates en dergelijke. Ook het uitgebreider gebruik van het thuisnetwerk via IP.

Vooral RF wordt meer en meer gebruikt omdat mensen hun toestellen liever in een kast zien dan erbuiten en IR is daar dan niet voor geschikt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1672
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nieuwe HUMAX decoder en domotica integratie

@BartClaes  Het is zeker mogelijk om deze integratie te doen met RF en IR. Er bestaan tegenwoordig converters die met de 2 werken. Ik heb nog enkele toestellen die met IR werken en heb de converter die aangesloten is op mijn netwerk en domotica gewoon in de kast staat. Welke tv heb je want sommige tv's zoals bijvoorbeeld de samsung tv's hebben een universele mogelijkheid om beide protocollen aan te sturen via hun box. Die koppel je dan aan je domitica systeem.

Ik kan nu zelfs mijn tv besturen via google assistant. Alles hangt af van wat je al in huis hebt en wat je kan gebruiken. Ikzelf zou zeker voor RF gaan, want IR is verouderd.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BartClaes
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Nieuwe HUMAX decoder en domotica integratie

Beste Kristof, 

 

Over welke convertor heb je het dan?

 

Bart

0 Likes
PVT
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

Nieuwe HUMAX decoder en domotica integratie

Ik heb gisteren gebeld met telenet business service met enkele vragen over de TVbox en ik kreeg alleen maar verkeerde antwoorden.

Mijn vragen:

1) Werkt de afstandsbediening van telenet TV box zowel IR als RF, en zijn alle functies dan beschikbaar van de afstandsbediening via IR?

2) Kan ik de stuurcodes ontvangen want het systeem wordt aangesloten aan een control 4 stuureenheid.

Op beide vragen geen antwoord, ik week dit niet en na intern overleg zeggen ze dan dat het alleen IR werkt, zelf vanuit een ingebouwde situatie. Ik ken geen IR signalen die door kastdeuren q-signalen doorsturen.... ze blijven maar zeggen dat dit wel zo werkt???????

Geen codes beschikbaar.

 

Iemand die mij hierbij verder kan helpen.

email mij: xxxxxx@telenet.be

 

Antwoord bewerkt door Patrick37 KRAK : email adres zichtbaar.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe HUMAX decoder en domotica integratie

@PVTVoor zover ik weet werkt de TVbox via RF niet via IR. Want inderdaad IR gaat niet door kastdeuren enz.. Ik denk niet dat de TV box een doorzichtig front heeft wat noodzakelijk is om een achterliggend IR oogje te kunnen inbouwen. Ik heb zelf geen TV box, als ik bij mijn dochter kom kijk ik het wel eens na.

Als ik hier de specs zie, dan heeft zowel de AB als de box ook IR aan boord. Kan je de IR codes niet ergens uitlezen?

En kijk ook eens op de TVbox wat het eigenlijke merk is. Broadcom, ADB of iets dergelijks.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Nieuwe HUMAX decoder en domotica integratie

@PVT   Lees deze thread eens door. Daar staan IR-codes. Ik hoop dat je er iets mee bent.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes