Beantwoorden
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik ben privé-klant (WIGO abonnee) bij Telenet met een modem-only installatie (Docsis 3.0 CV6181E).

Ik kreeg recent een email van Telenet, met als hoofding: 'Telenet-info: Jij krijgt als eerste onze nieuwe Telenet TV-box!'

Dit verwonderde / verheugde mij enigszins, daar ik wist dat in de eerste testfase van de nieuwe TV-box een eMTA modem in combinatie met een TV-box niet ondersteund zou worden (dus enkel in combinatie met een Telenet wireless modem-router - aka HGW).

In de email die ik ontving, alsook in de info on-line, wordt enkel aangegeven dat bij de installatie van de nieuwe TV-box de huidige decoder vervangen wordt door de nieuwe (en dat de technieker alles (?) in orde brengt).

Wanneer ik een afspraak wil aanvragen krijg ik (ter finale bevestiging) een overzicht van de items in mijn 'bestelling'. Hierin staat evenwel niet alleen de nieuwe TV-box, maar ook een modem en zelfs een set netwerk-boosters?

===quote===
Je nieuwe toestellen:
Aantal TV-boxen 1
Aantal modems 1
Aantal netwerk-boosters 2
===end quote===

Ik vind dit onduidelijk (verdacht?), en hou daarom tot nader order de boot af:
besluit ik uit bovenstaande dat Telenet bij de installatie van de nieuwe TV-box meteen mijn modem-only set-up wil weghalen, en dat - via de online bestelbevestiging - (op slinkse wijze, foei!) met mijn voorafgaande instemming?
Iemand ervaring?

Aansluitend (om een en ander te proberen begrijpen):
Gebruikt de Telenet TV-box wifi? (nu niet, denk ik, later ev. wel voor bvb app communicatie binnen het LAN?)
De Telenet TV-box is WiFi certified? (basistoestel wel: google "Certification ID: WFA65176")
De Telenet TV-box krijgt (ook) een LAN IP-address bij aansluiting via een HGW?

Stel dat Telenet zijn hele TV-platform naar het nieuwe wil omvormen (het Telenet servicebeleid garandeert digitale tv als 'dienst', los van het hardwareplatform), dan heeft iedereen die naast internetgebruik ook Telenet TV wil kijken op termijn een HGW in huis?

 

Ik wil hier geen discussie openen over eMTA vs HGW, maar wil wel graag weten hoe ik mijn thuisnetwerk-infrastructuur indien dat moet (vandaag of morgen) het beste kan voorbereiden op een voortgezette conflictloze samenwerking (peaceful coexistence?) met de Telenet infrastructuur.


Alvast dank aan de hier aanwezige experten voor hun ervaringen & inzichten!

123 reacties
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Sjekke  schreef:

@Suzy  schreef:

@Sjekke  schreef:


Dag @Suzy heb je al nieuws voor al de modem-only klanten hier?


@Sjekke, heb het nog eens nagevraagd en men heeft me het volgende verteld:

 

De EMTA modem voldoet qua security en QoS (Quality of Service) niet aan onze standaarden. Om deze redenen maken we de keuze om dit type modem te weren voor TV-boxen. 

 

Hou in gedachten dat Telenet standaard bij de klanten een HGW modem plaatst. Een EMTA wordt enkel geïnstalleerd op vraag van de klant zelf (meestal vanwege een specifieke reden). Dus als je op dit moment een TV-box wenst, moet je de EMTA modem omwisselen voor een HGW modem. 


Dag @Suzy dat klopt wat je zegt ... bij residentiële klanten worden HGW's geïnstalleerd, minder bij Business klanten. Vandaag heb ik met uw collega's contact gehad (ben Platinum klant) en daar bevestigen ze uw verhaal ... MAAR ... er is wel een bewustwoording omdat er veel B2B klanten zijn met een EMTA modem EN  fixed IP EN TV hebben (WIGO Business). Deze klanten hebben veelal achter die modem-only een eigen infrastructuur met firewalls, eigen routers, enz. Dus ff beslissen dat iedereen een HGW moet installeren gaat niet goed komen vrees ik.  

 

Wordt vervolgd (en voor de lezers hier, nee er is (nog) geen oplossing Smiley Verdrietig)


@Suzy Bij ziggo kan je de hwg in bridge modus zetten, waarom kan dit niet bij TN? Zou voor velen een oplossing zijn.

0 Likes
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik hoop dat er inderdaad een oplossing komt tegen de lancering van de nieuwe TV-box voor het grote publiek, ikzelf als particuliere klant heb ook een modem-only opstelling en hier bewust voor gekozen als informaticus en daarachter een eigen security gateway (Ubiquiti USG) switchen, ap's enz. Als ze mij verplichten een HGW te nemen dan ga ik naar de concurrentie al moet ik hierdoor inboeten op snelheid.

 

Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Kopernikus  schreef:

Ik hoop dat er inderdaad een oplossing komt tegen de lancering van de nieuwe TV-box voor het grote publiek, ikzelf als particuliere klant heb ook een modem-only opstelling en hier bewust voor gekozen als informaticus en daarachter een eigen security gateway (Ubiquiti USG) switchen, ap's enz. Als ze mij verplichten een HGW te nemen dan ga ik naar de concurrentie al moet ik hierdoor inboeten op snelheid.

 


Ik ben vandaag mijnTV box terug gaan brengen in een Business Center. Blijkbaar was ik niet de enige maar voor de rest weten ze daar niks. Ik heb mijn probleem toegelicht ... reactie medewerkers ... “hoe en de WIGO business gebruikers dan?”

 

Tja ... komt niet echt professioneel over ook al is het een test. 

Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Sjekke  schreef:

@Kopernikus  schreef:

Ik hoop dat er inderdaad een oplossing komt tegen de lancering van de nieuwe TV-box voor het grote publiek, ikzelf als particuliere klant heb ook een modem-only opstelling en hier bewust voor gekozen als informaticus en daarachter een eigen security gateway (Ubiquiti USG) switchen, ap's enz. Als ze mij verplichten een HGW te nemen dan ga ik naar de concurrentie al moet ik hierdoor inboeten op snelheid.

 


Ik ben vandaag mijnTV box terug gaan brengen in een Business Center. Blijkbaar was ik niet de enige maar voor de rest weten ze daar niks. Ik heb mijn probleem toegelicht ... reactie medewerkers ... “hoe en de WIGO business gebruikers dan?”

 

Tja ... komt niet echt professioneel over ook al is het een test. 


Dat is ook mijn ervaring in het Telenet center waar ik vorige week mijn modem ben gaan ruillen, als ik een vraag stelde vielen ze totaal uit de lucht en vertelden ze dat ze als "Telenet partner" maar evenveel wisten als ik betreffende de nieuwe TV box in combinatie met een EMTA modem.

 

Ik vermoed dat Telenet voor de particuliere klanten zoveel mogelijk zal pushen om een HGW modem of misschien zelf verplichten indien ze de nieuwe TV box willen gebruiken, dit laatste hoop ik niet want dan is er voor mij de fun vanaf.... tenzij ze HGW zouden kunnen laten werken in bridged modus (wat deze modems technisch perfect kunnen, de functie staat enkel niet actief) dan wil ik gerust overschakelen op een HGW modem.

 

Voor de WIGO business klanten zal er zeker een oplossing komen want ik kan me  niet inbeelden dat ze zullen zeggen tegen bedrijven  van je moet een HGW gebruiken i.p.v. jullie eigen router/security gateway. gebruiken

0 Likes
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Die HGW modems zijn niet zo direct het probleem hoor, die werken inderdaad wel in bridge denk ik..Ik gebruik de modem voor de  TN boxen,(voor de ip adressering) maar qua internet toestanden regel ik alles via mijn eigen router net zoals bij de emta modem. 

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@marc1201  schreef:

Die HGW modems zijn niet zo direct het probleem hoor, die werken inderdaad wel in bridge denk ik..Ik gebruik de modem voor de  TN boxen,(voor de ip adressering) maar qua internet toestanden regel ik alles via mijn eigen router net zoals bij de emta modem. 


Gebruik jij  VPN’s over dual NAT met een fixed IP?

0 Likes
marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Sjekke ik bedoelde dit voor de doorsnee gebruiker hé, en ja ook voor jouw probleem zal er wel een oplossing zijn. Ik kan me moeilijk inbeelden dat het modemgedeelte op zich zoveel gaat verschillen van de emta's. TN wil gewoon die HGW's doordrukken volgens mij. Heb daar lang voor de nieuwe boxen al gezever mee gehad met TN om een emta vast te krijgen. En ja, van zodra het werkt mogen ze die HGW bij mij ook komen vervangen terug, maar momenteel heb ik er geen probleem mee.

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@marc1201  schreef:

@Sjekke ik bedoelde dit voor de doorsnee gebruiker hé, en ja ook voor jouw probleem zal er wel een oplossing zijn. Ik kan me moeilijk inbeelden dat het modemgedeelte op zich zoveel gaat verschillen van de emta's. TN wil gewoon die HGW's doordrukken volgens mij. Heb daar lang voor de nieuwe boxen al gezever mee gehad met TN om een emta vast te krijgen. En ja, van zodra het werkt mogen ze die HGW bij mij ook komen vervangen terug, maar momenteel heb ik er geen probleem mee.


Er zijn momenteel maar 2 HGW modems die de nieuwe TV box ondersteunen. Deze modems werken op een andere manier met QOS. Maar als ze morgen een poort in bridge mode kunnen zetten en de 3 overige kunnen gebruikt worden voor de TV box, dan wil ik dit gerust herbekijken. Dit behelst wel weer een extra kabel bijtrekken, waar ik vandaag geen last van heb mijn router met 3 wi-fi kanalen (wat een HGW ook niet heeft). Ik wil ook nog meegeven dat die HGW maar een flauw wi-fi bereik heeft, althans toch bij mijn ouders.

marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Sjekke Die flauwe wifi was destijds al de reden waarover ik gezever had met TN en per se een emta wou. Ook deden die niks dan uitvallen, en met de nieuwe is het al niet veel beter gesteld.. op 3 maand tijd al even veel keren moeten resetten..

Ik ken niet veel van netwerken, maar is het niet mogelijk de HGW in DMZ modus te zetten met bv een fixed ip, en QoS , vpn's etc door je router te laten beheren? 

Denk dat ze die bij mij ook in DMZ gezet hebben..(heb ik de technieker iets over horen zeggen)

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@marc1201  schreef:

@Sjekke Die flauwe wifi was destijds al de reden waarover ik gezever had met TN en per se een emta wou. Ook deden die niks dan uitvallen, en met de nieuwe is het al niet veel beter gesteld.. op 3 maand tijd al even veel keren moeten resetten..

Ik ken niet veel van netwerken, maar is het niet mogelijk de HGW in DMZ modus te zetten met fixed ip, en QoS , vpn's etc door je router te laten beheren? 

Denk dat ze die bij mij ook in DMZ gezet hebben..(heb ik de technieker iets over horen zeggen)


Dus leve de modem-only en eigen router 😀

marc1201
Freshman Veelweter
Berichten: 173
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

yep!

stefanu
Freshman Meerweter
Berichten: 51
π-DAY! Say what?! Alles op zijn plek! On a roll...

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Hier hetzelfde...

Wegens security redenen zeggen ze dan.. nee, ze dank u. Met hgw kunnen ze jouw netwerk binnen...

Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Had toch verwacht dat er tegen de lancering van de TV Box een oplossing ging zijn voor de EMTA gebruikers.... niet dus!

 

De HGW in DMZ plaatsen is geen optie, het enige wat zou kunnen als Telenet dit zou aanbieden is een poort in bridged modus zetten, dan wil ik onmiddelijk ruillen.

0 Likes
EddyWillems
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Volledig akkoord mee ... ik denk echter niet dat wij de enige zijn die zo denken. Of is dit typisch voor de informatici die zelf hun eigen netwerk wat beter willen organiseren en veiliger maken? Anyway, die 'bridged mode' is een oplossing alhoewel er nog andere zijn volgens mij. Ik hoop alleen maar dat Telenet dit inziet. De vraag blijft alleen maar: hoelang gaat dat duren?  😉

Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

We zijn zeker niet de enigen, kijk naar deze thread alleen, al meer dan 11.000 weergaven.

Ik hoop echt dat Telenet met een oplossing komt en niet enkel voor de WIGO Business klant, maar voor iedereen.