Beantwoorden
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik ben privé-klant (WIGO abonnee) bij Telenet met een modem-only installatie (Docsis 3.0 CV6181E).

Ik kreeg recent een email van Telenet, met als hoofding: 'Telenet-info: Jij krijgt als eerste onze nieuwe Telenet TV-box!'

Dit verwonderde / verheugde mij enigszins, daar ik wist dat in de eerste testfase van de nieuwe TV-box een eMTA modem in combinatie met een TV-box niet ondersteund zou worden (dus enkel in combinatie met een Telenet wireless modem-router - aka HGW).

In de email die ik ontving, alsook in de info on-line, wordt enkel aangegeven dat bij de installatie van de nieuwe TV-box de huidige decoder vervangen wordt door de nieuwe (en dat de technieker alles (?) in orde brengt).

Wanneer ik een afspraak wil aanvragen krijg ik (ter finale bevestiging) een overzicht van de items in mijn 'bestelling'. Hierin staat evenwel niet alleen de nieuwe TV-box, maar ook een modem en zelfs een set netwerk-boosters?

===quote===
Je nieuwe toestellen:
Aantal TV-boxen 1
Aantal modems 1
Aantal netwerk-boosters 2
===end quote===

Ik vind dit onduidelijk (verdacht?), en hou daarom tot nader order de boot af:
besluit ik uit bovenstaande dat Telenet bij de installatie van de nieuwe TV-box meteen mijn modem-only set-up wil weghalen, en dat - via de online bestelbevestiging - (op slinkse wijze, foei!) met mijn voorafgaande instemming?
Iemand ervaring?

Aansluitend (om een en ander te proberen begrijpen):
Gebruikt de Telenet TV-box wifi? (nu niet, denk ik, later ev. wel voor bvb app communicatie binnen het LAN?)
De Telenet TV-box is WiFi certified? (basistoestel wel: google "Certification ID: WFA65176")
De Telenet TV-box krijgt (ook) een LAN IP-address bij aansluiting via een HGW?

Stel dat Telenet zijn hele TV-platform naar het nieuwe wil omvormen (het Telenet servicebeleid garandeert digitale tv als 'dienst', los van het hardwareplatform), dan heeft iedereen die naast internetgebruik ook Telenet TV wil kijken op termijn een HGW in huis?

 

Ik wil hier geen discussie openen over eMTA vs HGW, maar wil wel graag weten hoe ik mijn thuisnetwerk-infrastructuur indien dat moet (vandaag of morgen) het beste kan voorbereiden op een voortgezette conflictloze samenwerking (peaceful coexistence?) met de Telenet infrastructuur.


Alvast dank aan de hier aanwezige experten voor hun ervaringen & inzichten!

123 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@laibalion zie het antwoord van @Steven-E en het topic waarnaar hij verwijst. Er is op dit moment geen EMTA modem die wordt ondersteund in combinatie met de TV-box. Het kan zijn dat je dit als klant werkende krijgt. Maar dit is effectief een risico, gezien dit er zeer waarschijnlijk voor zorgt dat bepaalde orders in de systemen vastlopen of niet vervolledigen. En die kunnen uiteindelijk voor andere problemen zorgen. 


Er is genoeg interesse op De Netweters in een EMTA die werkt in combinatie met een TV-box, dus ik ga hier zeker een topic over starten eens het zover is. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

EMTA + modem zal werken. Ik heb nu de modem-only vervangen door de nieuwe HGW CV8560E zonder wifi. Daarachter mijn eigen router. Als test heb ik de TV box ook eens achter mijn router gehangen en dit werk perfect dus jouw opstelling zal ook werken. Maar als je zo werkt zullen alle opnames die je herbekijkt nu opgenomen worden in je dataverbruik. 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Sjekke Verbruik wordt met een eigen router enkel meegeteld als je een modem only hebt. En niet enkel opnames, maar ook alles van de tv-theek, terugkijktv en vanaf dat je een live programma pauzeert en weer terug start.

 

in het algemeen: alles wat vanuit de cloud komt en dus ip gebruikt.

 

Maar een Homegateway + eigen router en daar je tv box achter = geen extra verbruik.

Zie antwoord van @Suzy destijds.

 

En over het verbruik, er is geen impact op je Telemeter wanneer de TV-box achter een eigen router staat. Zolang je router maar aangesloten is op je Telenet HGW. ”


https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/Beeldkwaliteit-TV-Box/m-p/68873#M6658

Waarom zou je dit willen

doen 😉

 

Maar voor @BertM zijn setup zeker een relevante opmerking want hier telt alles vol mee...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Steven-E  Ok bedankt voor de info, deze had ik nog niet. Dan ga ik hem achter mijn router steken ... scheelt hem weer een kabel ... 😀

 

 

0 Likes