Beantwoorden
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik ben privé-klant (WIGO abonnee) bij Telenet met een modem-only installatie (Docsis 3.0 CV6181E).

Ik kreeg recent een email van Telenet, met als hoofding: 'Telenet-info: Jij krijgt als eerste onze nieuwe Telenet TV-box!'

Dit verwonderde / verheugde mij enigszins, daar ik wist dat in de eerste testfase van de nieuwe TV-box een eMTA modem in combinatie met een TV-box niet ondersteund zou worden (dus enkel in combinatie met een Telenet wireless modem-router - aka HGW).

In de email die ik ontving, alsook in de info on-line, wordt enkel aangegeven dat bij de installatie van de nieuwe TV-box de huidige decoder vervangen wordt door de nieuwe (en dat de technieker alles (?) in orde brengt).

Wanneer ik een afspraak wil aanvragen krijg ik (ter finale bevestiging) een overzicht van de items in mijn 'bestelling'. Hierin staat evenwel niet alleen de nieuwe TV-box, maar ook een modem en zelfs een set netwerk-boosters?

===quote===
Je nieuwe toestellen:
Aantal TV-boxen 1
Aantal modems 1
Aantal netwerk-boosters 2
===end quote===

Ik vind dit onduidelijk (verdacht?), en hou daarom tot nader order de boot af:
besluit ik uit bovenstaande dat Telenet bij de installatie van de nieuwe TV-box meteen mijn modem-only set-up wil weghalen, en dat - via de online bestelbevestiging - (op slinkse wijze, foei!) met mijn voorafgaande instemming?
Iemand ervaring?

Aansluitend (om een en ander te proberen begrijpen):
Gebruikt de Telenet TV-box wifi? (nu niet, denk ik, later ev. wel voor bvb app communicatie binnen het LAN?)
De Telenet TV-box is WiFi certified? (basistoestel wel: google "Certification ID: WFA65176")
De Telenet TV-box krijgt (ook) een LAN IP-address bij aansluiting via een HGW?

Stel dat Telenet zijn hele TV-platform naar het nieuwe wil omvormen (het Telenet servicebeleid garandeert digitale tv als 'dienst', los van het hardwareplatform), dan heeft iedereen die naast internetgebruik ook Telenet TV wil kijken op termijn een HGW in huis?

 

Ik wil hier geen discussie openen over eMTA vs HGW, maar wil wel graag weten hoe ik mijn thuisnetwerk-infrastructuur indien dat moet (vandaag of morgen) het beste kan voorbereiden op een voortgezette conflictloze samenwerking (peaceful coexistence?) met de Telenet infrastructuur.


Alvast dank aan de hier aanwezige experten voor hun ervaringen & inzichten!

123 reacties
Smokingcrop
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Er hoeft geen extra switchje er tussen als je een paar poorten als een aparte VLAN zet op je switch.

 

Doe ik bv. met mijn Ubiquiti UniFi switch (noemt daar "vlan only") :

poort 1 = VLAN 10 = EMTA
poort 2 = VLAN 10 = Digibox
poort 3 = VLAN 10 = WAN op je router

poort 4 en up = VLAN 20 = LAN kant van je router

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Smokingcrop  schreef:

Er hoeft geen extra switchje er tussen als je een paar poorten als een aparte VLAN zet op je switch.

 

Doe ik bv. met mijn Ubiquiti UniFi switch (noemt daar "vlan only") :

poort 1 = VLAN 10 = EMTA
poort 2 = VLAN 10 = Digibox
poort 3 = VLAN 10 = WAN op je router

poort 4 en up = VLAN 20 = LAN kant van je router


Met deze opstelling snap ik wel niet waarom je 2 poorten voorziet voor WAN. Volgens mij poort 1 en 3 is hetzelfde. Kan zelfs niet omdat je maar een poort hebt op je modem only. WAN = Internet. EMTA benaming slaat niet op een modem only maar wel op het feit dat de modems zowel voor telefonie als voor internet zijn. (Embedded Multimedia Terminal Adapter, a combination cable modem and telephone adapter). Een HGW is dus ook een EMTA modem.

Blijft ook dat je met de nieuwe boxen blijkbaar geen 10.x.x.x of private network adress krijgt dus kan dit gewoon achter je router. Maar Telenet staat dit blijkbaar niet toe wegen beveiligings problemen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Niet iedereen heeft deze kennis

0 Likes
Zertox
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@igvfer  schreef:

@Smokingcrop  schreef:

Er hoeft geen extra switchje er tussen als je een paar poorten als een aparte VLAN zet op je switch.

 

Doe ik bv. met mijn Ubiquiti UniFi switch (noemt daar "vlan only") :

poort 1 = VLAN 10 = EMTA
poort 2 = VLAN 10 = Digibox
poort 3 = VLAN 10 = WAN op je router

poort 4 en up = VLAN 20 = LAN kant van je router


Met deze opstelling snap ik wel niet waarom je 2 poorten voorziet voor WAN. Volgens mij poort 1 en 3 is hetzelfde. Kan zelfs niet omdat je maar een poort hebt op je modem only. WAN = Internet. EMTA benaming slaat niet op een modem only maar wel op het feit dat de modems zowel voor telefonie als voor internet zijn. (Embedded Multimedia Terminal Adapter, a combination cable modem and telephone adapter). Een HGW is dus ook een EMTA modem.


Wat hij bedoeld is wel correct. De verduidelijking van de benamingen (WAN, EMTA) was hier niet nodig.

Poort 1 komt van de telenet modem (EMTA), en poort 3 gaat naar zijn eigen router. Op die router en in zijn netwerk is dat dan de "WAN"-kant.

 

Snap te verwarring, maar dit is een eenvoudige configuratie waarbij 1 switch kan gebruikt worden voor zowel de digiboxen en het interne netwerk achter zijn eigen router. 

Zie hier voor een voorbeeld met wat meer uitleg: https://community.ui.com/stories/Little-home-setup-Telenet-digicorders/a73ab45d-bd09-4304-aa05-a76a7...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@ZertoxInderdaad de uitleg WAN en EMTA zijn misschien niet nodig maar ik huiver altijd bij het verkeerde gebruik van termen.

En ook snap ik niet dat je een dure VLan switch gaat inzetten voor iets dat in wezen met een gewone switch kan opgelost worden.  Toch in dit geval. Ik heb toch de indruk dan veel mensen VLan inzetten voor dingen waar het echt niet nodig is. Ingewikkeld en om problemen vragend.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Zertox
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@igvfer  schreef:

En ook snap ik niet dat je een dure VLan switch gaat inzetten voor iets dat in wezen met een gewone switch kan opgelost worden.  Toch in dit geval. Ik heb toch de indruk dan veel mensen VLan inzetten voor dingen waar het echt niet nodig is. Ingewikkeld en om problemen vragend.


Als je wat poorten over hebt, waarom dan extra hardware plaatsen?  Maar dit is geen toevoeging aan de discussie dus laten we het hierbij laten. 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

 

Foute post verwijderd

 
 
0 Likes
svg
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Jij bent af! Handje vol! Goed gevonden!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Wat de technische reden is dat het niet kan, weet ik niet. Maar het kan vele andere redenen hebben, los van de functionaliteit (wifi, router) van de HGW modem.

 Het doet mij nu wel denken aan de uitleg die ik kreeg over compatibiliteit van de MCE met enkel HGW modellen.

 

Zie https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/info-over-de-installatie-van-een-MCE-femtocel/td-p... voor alle details, maar het komt erop neer dat "

Er worden bepaalde QoS settings gedaan op de Home Gateway voor femto en dat is niet mogelijk/niet geimplementeerd op de modem only.

 

Ik stel me voor dat voor die IPTV functies van de TV BOX er wellicht ook wel QoS zal nodig zijn... Het kan dus dezelfde reden zijn.

 

- svg - :q!
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@svg   Dat is inderdaad een mogelijke uitleg. In den beginne was dit bij een Proximus BBox ook zo. Je had 1 of 2 poorten die geprepareerd waren voor hun TVbox (lees QoS aangepast). Zodat die voorrang kregen als er wat minder bandbreedte beschikbaar werd. Nu hebben ze hun boxen en routers vermoedelijk al aangepast dat die nu automatisch gebeurt op elke poort waar een TV wordt aangesloten.

Dat kan per definitie niet op een modem only want die zet enkel data om naar een bruikbaar signaal om over de kabel te versturen. Wat ze wel kunnen is bijvoorbeeld van de 24 kanalen die ze nu gebruiken er een paar reserveren voor hun TVsignaal. Zodat dit minder gestoord wordt door andere datastromen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik heb dus een nieuwe installatie laten plaatsen als het volgende met een nieuwe telenet tv box 

En dit werkt perfect . zoals op onderstaande foto.telenet.png

0 Likes
laibalion
Freshman Weetjesweter
Berichten: 17
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Dus voor de zekerheid, je hebt een EMTA modem aan je WAN poort van eigen router gehangen, en dan de TV box aan een van de Lan poorten, zonder speciale configuratie op je router? En je TV box heeft dan een intern IP adres gekregen?

 

Zou iemand van Telenet willen/kunnen bevestigen dat dit nu een ondersteund scenario is? 

0 Likes
BertM
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ja zeker hij heeft een intern ip adres gekregen van mijn dhcp server .

Nu het volgende ik wilde deze toepassing ook op een andere locatie toepassen. Maar daar wilden ze dan de telenet tv box niet activeren wegen veiligheids redenen . Om dat ik ook een modem only had . Maar bij 1 locatie is dit dan toch wel gelukt ... Nu wachten op de nieuwe modem . 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Dit nog maar eens aanhalen ...

https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/TV-box-niet-mogelijk-in-combinatie-met-E...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bertm1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Wereld gedichtendag Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ja dat kan allemaal wel zijn , Bij mijn 1 adres is dit toch gelukt . En werkt dit perfect . Nu afwachten voor het ander adres en terug rijden naar de winkel achter de AD2200

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ja, dat is gelukt, omdat je door de mazen van het net geglipt bent.

Het gaat erom dat Telenet de combinatie van een modem-only en een TV Box niet wil (omwille van security redenen). Jij zit nu met een ongesupporteerde configuratie.  Als er ooit iets scheelt, you're on your own I'm afraid. Of je zal alsnog een HGW moeten gaan halen.
Een eigen router zal voor Telenet niet voldoende zijn, want je zou altijd de TV box open en bloot op het internet kunnen plaatsen. Met een HGW zit dat risico er niet in.

Telenet kan perfect in zijn systemen de activatie tegen houden als hun systeem een modem-only opmerkt.  Dus je zit zonder enige garantie voor wat betreft de volgende setups.
Aan jou om dit te proberen, maar ik heb het liever anders. Zeker als je dit voor andere mensen zou regelen.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes