Beantwoorden
BosDa
Freshman Weetjesweter
Complimentendag Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Optische output TV (Sony) valt uit bij TV-box

ik heb een Sony TV waarop ik een satelietschotel heb aangesloten en via HDMI-2 de tv-box. Op de HDMI-3 is mijn BOSE soundbar aangesloten. Als ik naar een satellietzender kijk is de optische output van de TV actief. Echter zodra ik op mijn TV als input HDMI-2 kies (dus de tv-box) valt het optisch signaal van de TV weg. Met de digicorder was dat vroeger niet het geval. Is dat een kwestie van hardwarematige-instelling (TV of TV-BOX)? 

Titel gewijzigd door Laurence (mod) | Vorige titel: Optische output TV (Sony) valt uit

0 Likes
12 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@BosDa  Al geprobeerd om op de tv box de koppeling te maken??

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
0 Likes
BosDa
Freshman Weetjesweter

Wat bedoel je?

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Heb je toevallig op de TV-box iets ingesteld voor de BOSE soundar?

Indien ja, kijk eens of het een verschil maakt als je de HDMI 3 loskoppelt.

Daarnaast vraag ik me af waarom je optische bekabeling gebruikt als je soundbar ook via HDMI aangesloten is. Tenzij een van de 2 toestellen geen onderteuning heeft voor HDMI (e)ARC (of je er problemen mee ondervind), is dat niet nodig.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
0 Likes
Ex-Netweter

@WG94  schreef:

Heb je toevallig op de TV-box iets ingesteld voor de BOSE soundar?

Indien ja, kijk eens of het een verschil maakt als je de HDMI 3 loskoppelt.

Daarnaast vraag ik me af waarom je optische bekabeling gebruikt als je soundbar ook via HDMI aangesloten is. Tenzij een van de 2 toestellen geen onderteuning heeft voor HDMI (e)ARC (of je er problemen mee ondervind), is dat niet nodig.

@BosDa u HDMI kabels moeten ook ARC ondersteunen!

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

ARC is beschikbaar sinds HDMI 1.4 uit 2009. Na 15 jaar begin ik er wel van uit te gaan dat mensen een compatibele kabel gebruiken en zeg ik dat er niet meer standaard bij...

WG94 | Krak
0 Likes
BosDa
Freshman Weetjesweter

Ik wil de optische uitgang van de TV gebruiken om een accessoire van mijn hoortoestellen te gebruiken, namelijk een streamer die het geluid rechtstreeks via Bluetooth naar mijn hoortoestellen streamt, terwijl de HDMI-3 gelijktijdig het geluid naar de soundbar stuurt. Ik gebruik nu de optische uitgang van de TV-box naar de streamer met als gevolg dat ik niet kan streamen naar mijn hoortoestellen als ik naar een satellietzender kijk. Lijkt misschien banaal maar voor een slechthorende is zo’n streamer een verrijking.

in ieder geval bedankt aan allen die meedenken over dit probleem. 

0 Likes
BosDa
Freshman Weetjesweter

Ik heb nog met de HDMI-3 gespeeld. Als ik die loskoppel (TV-zijdig of aan de soundbar) dan is het optisch signaal van de TV wel aanwezig. 
ik heb vervolgens:

- de hdmi-3 kabel ontkoppeld aan de soundbar; -> optisch signaal TV aanwezig

- de soundbar uitgeschakeld

- HDMI-3 kabel terug op de soundbar aangesloten;-> optisch signaal TV nog steeds in orde

- soundbar ingeschakeld-> optisch signaal TV valt weg.

wat zegt dat nu? Dat het de soundbar is die het optisch signaal van de TV uitschakelt??? 

waarbij de HDMI-3 kabel aan beide zijden gekoppeld was: 

0 Likes
BosDa
Freshman Weetjesweter

Laatste regel voorgaand bericht “ waarbij …vet” negeren.. vergeten te wissen

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter

Staat de soundbar ook aan als je via de satelliet ontvanger kijkt?

Wat ik denk dat er gebeurt: de audio uitgang van de TV schakelt over naar HDMI ARC (of eARC) en schakelt daarom de optische uitgang uit. Indien je de Bose Soundbar ingesteld hebt in de TV-box dan forceert die dit mogelijk ook.

Sommige TV's hebben ondersteuning voor meerdere uitgangen tegelijk, in de online helpgids van Sony (mogelijk niet geldig voor jouw toestel) lees ik "De [Digitale audio-uitgang]-instellingen worden uitgeschakeld wanneer u audiosignalen gebruikt die worden doorgegeven via de HDMI-ingang en wanneer u eARC gebruikt." (Digitale audio-uitgang is hetzelfde als de optische uitgang)

Neem eens een kijkje in de audio instellingen van je TV of je daar enige optie hebt om meerdere uitgangen tegelijk te selecteren.

Als dat allemaal niet kan, dan heb je eventueel nog de optie om een audio extractor te kopen.

TV -> HDMI kabel -> HDMI Audio extractor -> HDMI kabel -> Soundbar

-> Optische kabel -> streamer

Ook dit heeft dan weer een nadeel, ik vermoed dat de soundbar dan altijd aan staan als je de streamer wil gebruiken.

WG94 | Krak
BosDa
Freshman Weetjesweter

Beste WG94, 

Het is correct wat je zegt; zodra de TV het audiosignaal naar eARC (bij hdmi-3)  stuurt, wordt de optische uitgang uitgeschakeld. 
Ik kan op de TV wel de eARC modus uitschakelen; dan wordt in plaatse daarvan de optische uitgang van de TV actief. Maar mijn BOSE soundbar wordt niet meer automatisch gestart. Die moet ik dan manueel opstarten via de afstandsbediening van de soundbar of via de App op mijn iphone. Is niet praktisch, vooral voor mijn partner die daar moeite mee heeft.

Ik moet nog een aantal andere opties  in het weekend uitproberen uitgaande van de optische uitgang van de TV bij uitgeschakelde eArc modus. 

By-the-way: wat is een  HDMI Audio extractor?

In ieder geval, bedankt om mee te denken.

0 Likes
WG94
Freshman Meesterweter

@BosDa  schreef:

By-the-way: wat is een  HDMI Audio extractor?

Een toestel dat de audio uit het HDMI signaal dupliceert naar optisch of analoge audio. Zo kan je dus het geluid van 1 apparaat dus zowel via HDMI (audio + video) als optische audio verbinden aan 2 verschillende toestellen.

Of het goed samen werkt met (e)ARC weet ik echter niet.

WG94 | Krak
0 Likes
BosDa
Freshman Weetjesweter

Probleem opgelost, mede dankzij uw bijdrage.

Ik heb de hdmi-3verbinding tussen TV en Bose verwijderd en bij de instellingen-TV de eArc optie uitgeschakeld. In plaats daarvan heb ik de optical Out (TV) verbonden met een optical splitter (actieve splitter die het optisch signaal ook versterkt). Van de splitter gaat een eerste optische verbinding naar de Bose soundbar en de tweede naar de streamer van mijn hoorapparaten. De Bose soundbar valt 20 min nadat geen audiosignaal meer aangeboden wordt in stand-by. Gewekt wordt de Bose zodra er een audiosignaal weer wordt aangeboden. Werkt perfect; ik hoor nu het geluid gelijktijdig via de soundbar EN via de streamer in mijn hoortoestellen. Met deze laatste hoor ik de spraak nu veel beter dan via de soundbar alleen. Super.

Bedankt aan allen om mee te denken.