|
25.951
netweters
|
161.104
antwoorden
|
|
21.685
vragen
|
Hallo beste Netweters! Mijn eerste post hier en meteen eentje voor het bredere publiek...
Er zijn in dit land nog heel wat (vaak oudere) mensen die enkel digitale TV van Telenet in huis hebben via coaxkabel en géén vaste internetaansluiting, gewoonweg omdat zij hier geen behoefte aan hebben.
Met de overstap naar de TV-box zien deze mensen hun maandelijkse Telenet factuur méér dan 200% omhoog gaan, van €22 (bij gekochte Digicorder) naar €70 per maand (Easy Internet + Telenet TV iconic)!
Dat is €576 per jaar méér betalen, gewoonweg om de TV ervaring die ze nu hebben te behouden! Op basis van de nieuwe tarieven vanaf maart 2026.
Deze verhoging is enkel en alleen het gevolg van het feit dat deze mensen verplicht zullen zijn om ook een volwaardige vaste internetaansluiting bij Telenet te nemen. Telenet is voorlopig niet van plan om een aangepast abonnement voor deze klanten te voorzien.
Nochtans, als ik mij niet vergis, is heel het IPTV gedeelte van de TV-box een 'afgeschermd' internet, niet toegankelijk voor de gewone gebruiker van Telenet internet. Klopt dit? Dan lijkt het mij dus ook perfect technisch mogelijk om een IP aansluiting in de huizen van deze mensen te voorzien die enkel en alleen dat afgeschermde deel van het internet toelaat, waardoor ook mensen die enkel nood hebben aan Telenet TV bediend kunnen worden?
En dan bovenstaande technische vraag klopt, dan is de volgende vraag:
Wat is er mis met een abonnement dat enkel voorziet in de service van TV kijken, als dit technisch mogelijk is?
Zijn er hier nog mensen die dit niet normaal vinden? Dit moet toch anders kunnen, Telenet? Of vergis ik mij?...
ik begrijp je.
er is vorig jaar hier op netweters een grote discussie geweest over dit onderwerp.
voorlopig kan je nog de digicorder blijven gebruiken,dit minstens tot december 2026.
(en wie weet gaat telenet er wel langer mee door).
internet kan je ook veel voordelen bieden.
je kan een e-mailaccount openen,je kan internetbankieren,je kan facebook gebruiken,
je kan op youtube gratis veel leuke dingen bekijken,nuttige websites bezoeken,enz enz.
veel bibliotheken geven gratis toegang tot een streamingsdienst zoals sooner,
waarbij je als lid van jou bibliotheek gratis een grote hoeveelheid films kan bekijken.
(dit kan via jou pc,laptop,smart-tv,chromecast,smartphone,tablet,enz).
het kan altijd zijn dat test-aankoop zich nog mengt in deze zaak,
en misschien zal telenet opeens verplicht zijn om tv te blijven aanbieden zonder dat je internet erbij moet nemen.
ik zou zeggen van,vooral niet teveel panikeren.voorlopig kan je nog altijd je digicorder blijven gebruiken.
als je in de toekomst echt geen internet wenst,kan bv tv vlaanderen nog een oplossing bieden voor jou.
(al zal je bij hen dan wel een sattelietschotel moeten aankopen).voor elk probleem is er een oplossing.
OP geeft aan dat het om mensen gaat die geen behoefte hebben aan internet en jij houdt een verkoperspraatje met Facebook als grote troef?
Het verbaast je misschien, maar er bestaan wel degelijk mensen die enkel TV willen en niet geïnteresseerd zijn in een (duur) internetabo.
@Trip er zijn op dit forum al 2 topics gewijd aan dit probleem en alles daar rond over mensen die nu enkel een digicorder hebben zonder vast internet, mensen met CI+ zullen ook dit probleem hebben.
denk dat we beide topics kunnen samenvoegen.
Hallo,
Ik heb me geregistreerd omdat ik de verplichting om een internetabonnement te nemen bij Telenet ook niet normaal vind.
Ik zit persoonlijk in dezelfde vervelende situatie. Ik heb internet bij Edpnet en wil dit zo houden. Ik heb een gekochte Digicorder bij Telenet waarmee ikzelf vooral naar VRT en BBC kijk en mijn Franstalige vriendin naar RTBF, TF1 en France 2.
Ik ontving ook die brief van Telenet om 'gratis' over te stappen op een TV-box.
Die brief heeft me heel boos gemaakt. Als ik die 'gratis' overstap eens uitreken wordt mijn abonnementsprijs voor tv vermenigvuldigd met minstens een factor 3.
Daar ga ik nooit op ingaan, daar mag Telenet zeker van zijn.
Ik heb er deze week eens over nagedacht en ik som even op hoe ik het ga aanpakken:
- Ik stap nooit over op de TV-box met een hogere abonnementskost dan vandaag. Ik ben vrij te kiezen of ik het aanbod van Telenet accepteer, er is geen enkele verplichting om dat te doen. Ik behoud mijn Digicorder tot te laatste seconde dat ik beeld heb op VRT en RTBF
- Op de dag dat mijn Digicorder geen beeld meer geeft, zeg ik mijn Telenet tv-abonnement op en koop ik een Android TV-box. Met een abonnement op TV Vlaanderen TV via internet heb ik mijn zenders terug.
Ik besef dat mijn aanpak niet voor iedereen een oplossing is, ik wil alleen benadrukken dat je best nooit overstapt op de Telenet TV-box omdat Telenet bestaande tv-klanten een extreem slechte deal aanbiedt. Je kan waarschijnlijk nog een aantal jaren met de Digicorder blijven kijken. Gooi alle brieven of e-mails van Telenet over de TV-box dus maar meteen bij het oud papier.
We zullen in 2027 of 2028 nog wel eens zien welk voorstel Telenet dan aanbiedt. Er is volgens mij ook geen noodzaak om een internetabonnement te verplichten, de Digicorder is ook aangesloten op mijn Telenet-modem voor interactieve diensten maar zonder internetabonnement. Het netwerkverkeer van de Digicorder is totaal gescheiden van het internet. Ik dacht dat de TV-box ook gescheiden van het internet werkt.
In het geval de TV-box wel via internet zou werken, dan moet die ook met mijn internetverbinding bij Edpnet functioneren. Maar dat ga ik de komende maanden nog uitzoeken via een bevriende IT'er.
TL;DR: De deal met internetabonnement die Telenet voorstelt, is onaanvaardbaar! Blijf de Digicorder gebruiken tot de laatste dag, die kan nog jaren blijven werken!