Beantwoorden
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

Ik heb nog steeds drops bij luisteren radio via digicorder naar versterker.

Een oplossing komt er niet uit, telenet gebeld, telenetwinkel gebeld, alle mogelijkheden geprobeerd niks helpt (in-uitschakelen, kabels vervangen..)

Een technieker is langs geweest en stelde voor om de digicorder te vervangen.

Ik opteer misschien voor tv-box maar heb enkel tulpaansluitingen op versterker en tv-box heeft enkel optische aansluiting (geen tulp en/of jack meer).

Hoe kan ik nu best radio luisteren via tv-box, want een kabel jack/optisch bestaat niet, je moet een switch gebruiken, geeft dit dan geen kwaliteitsverlies ?

0 Likes
33 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Radio luisteren op versterker via TV-box?


@Noelamoke  schreef:

Een technieker is langs geweest en stelde voor om de digicorder te vervangen.

Ik opteer misschien voor tv-box maar heb enkel tulpaansluitingen op versterker en tv-box heeft enkel optische aansluiting (geen tulp en/of jack meer).

Hoe kan ik nu best radio luisteren via tv-box?


Voor zover ik weet heeft de TV-Box een SCART mini (9 pins DIN) uitgang. Daar zit ook analoog geluid bij.

Je kan bijvoorbeeld een mini-SCART-naar-tulp adapter of kabel kopen (5 EUR?). Daar zit een gele, witte en rode tulp aansluiting op. De gele (= composiet video) gebruik je niet, de rode en de witte (= geluid) kan je verbinden met je versterker.

Mini DIN 9-pins / Mini Scart - Tulp Composiet 3RCA kabel - 0,20 meter (onlinekabelshop.nl)

 

 

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@Filip

ben je zeker dat er nog mini scart aan is ?

de laatste nieuwe tv-box hebben geen analoog meer (jack) veronderstel dan ook geen mini-scart !

de oude tv-box hadden dat allemaal wel, dixit telenet-winkel

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

In het geval de TV-Box géén enkele audio uitgang heeft (alleen HDMI) kan je een "HDMI audio extractor" gebruiker.

Deze plaats je op de HDMI uitgang tussen TV-Box en TV toestel. Hierop zit er een audio uitgang (mini jack)

zie: https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/HDMI-Splitter-gebruiken-bij-TV-met-1-HDMI-poort/m-...

 

 

0 Likes
bersve
Professional Weetjeslezer
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

De nieuwe TV-box heeft deze aansluiting niet meer. Enkel de optische uitgang.

Ik vermoed echter dat deze tv-box aangesloten zal worden op een TV via HDMI?

Indien uw TV een Tulp audio uitgang heeft kan u zo de versterker nog aansluiten.

 

Een alternatief is een optische DAC te kopen. Deze zal het optische digitale signaal omzetten de analoge tulp uitgangen.

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

Okay, bedankt.

Zou deze extractor ook kunnen helpen om de drops die ik heb met mijn digicorder naar versterker op te lossen  ?

Digicorder valt af en toe uit voor pr seconden (rood driehoekje flikkert  - signaal weg? - geen geluid) als ik radio luister 

Als ik de tv erbij aanzet heb ik geen drops, enkel bij radio luisteren ttz digicorder+versterker

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@ bersve

kan deze DAC omzetter geen kwaliteit verlies geven ?

ter info : is enkel om radio te beluisteren

tv kijken :  geluid tv gaat via tulpkabel naar aux op versterker

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@bersve 

geluid tv gaat via uitgang koptelefoon naar versterker ingang "tape1" met jack/tulpkabel

geluid radio gaat via audio digicorder naar versterker ingang "aux" met tulpkabel

indien tv-box zou ik een DAC moeten aanschaffen

ik hoop dat mijn probleem van drops dan voorbij is

 

0 Likes
bersve
Professional Weetjeslezer
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

DAC's geven absoluut geen kwaliteit verlies. In vele gevallen (afhankelijk van de kwaliteit van de DAC) zal de kwaliteit zelfs verbeteren.

 

Ikzelf zet mijn tv telkens aan om radio te luisteren, persoonlijk vindt ik dit handiger en zo hoef ik maar 1 aansluiting van de tv naar mijn versterker te maken.

In het geval dat je toch zonder tv radio zou willen luisteren en dus het optische signaal van de tv-box nodig hebt zal je een DAC nodig hebben.

 

Wat het wegvallen van signaal betreft is het goed mogelijk dat de DAC in je digicorder voor de problemen zorgt (aangezien je het via de TV niet hebt) en zou dit opgelost moeten zijn de TV-box.

Als deze digicorder ook een optische uitgang heeft kan je altijd proberen met een externe dac of het zo opgelost is. Indien niet kan je de TV-box halen en deze zelfde dac alsnog hiervoor gebruiken.

 

Wanneer je radio met de tv gebruikt, is je versterker dan ingesteld op de ingang van de TV(tape1) of digicorder(aux). Deze al eens omgewisseld?

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@bersve 

ga al een DAC omvormer bestellen

morgen verwissel ik de uitgangen aan versterker

zien wat dat geeft

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@bersve 

de uitgangen verwisseld :

tv koptelefoon naar "aux" versterker ipv tape

tv audio gebruik ik niet want dan komen de geluiden niet overeen van tv met versterker

digi naar "tape 1" versterker ipv aux

deze actie heeft niks verandering opgebracht, nog steeds drops

de optische DAC is besteld.. zien wat dat zal geven, anders wordt het een tv-box.

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@bersve 

mijn DAC is geleverd en proberen te installeren.

maar ik krijg geen muziek uit mijn versterker

de toslink verbonden met digicorder en DAC

stroomtoevoer via USB met tv

de RCA verbonden met versterker en DAC

wat doe ik verkeerd ?

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Radio luisteren op versterker via TV-box?


@Noelamoke  schreef:

stroomtoevoer via USB met tv


USB bus op TV is waarschijnlijk een USB 2.0 met maximaal 0.5A

Uw DAC heeft wellicht méér stroom nodig (2A) ??

 

Heb je de correcte converter? Er bestaan ook "analoog naar digitale" converters (en die zien er hetzelfde uit: 2 tulp aansluitingen, één toslink)...

 

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de converter alléén STEREO geluid kan decoderen: in dat geval moet je op de bron (TV-Box of digicorder) méérkanaals geluid uitzetten?

 

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@flip1953 

ik heb een DAC voor digitaal naar analoog, dat is zeker

De DAC heeft 2A/5V nodig.

USB op TV is 2.0, aantal A vind ik niet terug in mijn instr.boekje.

Wat nu, AC-adapter 5V (met USB) aanschaffen ?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

De USB 2.0 standard is 500mA.

Het is dus goed mogelijk dat jouw TV toestel die 5V/2A niet kan leveren ...

 

Inderdaad, een USB lader van 2.1A zou dan de oplossing zijn ...

0 Likes