Beantwoorden
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

Ik heb nog steeds drops bij luisteren radio via digicorder naar versterker.

Een oplossing komt er niet uit, telenet gebeld, telenetwinkel gebeld, alle mogelijkheden geprobeerd niks helpt (in-uitschakelen, kabels vervangen..)

Een technieker is langs geweest en stelde voor om de digicorder te vervangen.

Ik opteer misschien voor tv-box maar heb enkel tulpaansluitingen op versterker en tv-box heeft enkel optische aansluiting (geen tulp en/of jack meer).

Hoe kan ik nu best radio luisteren via tv-box, want een kabel jack/optisch bestaat niet, je moet een switch gebruiken, geeft dit dan geen kwaliteitsverlies ?

0 Likes
33 reacties
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@flip1953 

ik ga  nog even wachten met een adapter aan te schaffen

ik merk wel dat het blauw lichtje flikkert bij aansluiten

er komt wel nog steeds geen klank uit, raar

dus alles terug naar het oorspronkelijke gezet

het is alles zins een raar fenomeen:

luitster ik radio via digicorder loopt alles prima

ga ik daarbij op internet (laptop) beginnen de drops

zelfs bij stand-by van laptop, sluit ik internet af is het gedaan

zet ik de tv aan bij luisteren radio via digi met laptop aan heb ik ook geen drops

de DAC lukt dus niet ofwel functioneert die niet goed, geen idee

ga de DAC uittesten bij een vriend komende weekend en zien wat dat geeft

ben ook wel beetje bang dat bij aanschaf nieuwe digicorder of tv-box (als de DAC werkt)  het fenomeen blijft...

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@flip1953 en @bersve 

De DAC is aangesloten en heb nu geluid, stroom neem ik rechtstreeks van net via adapter ipv via usb TV (blauw licht flikkert dan).

De digicorder flikkert nog steeds af en toe (rood driehoekje = signaal) als ik op internet zit.

Een externe DAC geeft dus geen oplossing.

Zal een nieuwe digi dan helpen of tv-box want ik wil van die drops af???

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Radio luisteren op versterker via TV-box?


@Noelamoke  schreef:

De digicorder flikkert nog steeds af en toe (rood driehoekje = signaal) als ik op internet zit.


Dit doet me meer denken aan een probleem met de NIU.

Internet zou geen storing mogen geven op digibox, noch omgekeerd.

 

Controleer eens de NIU:

  1. Is de modem correct aangesloten op de CM uitgang?
  2. Is de coax naar de TV correct aangesloten op de DS1-DS4 uitgang? Probeer eens de coax naar de TV aan te sluiten op DS3 of DS4 (dat zijn uitgangen met een +4dB versterking).
0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@flip1953 

ik denk ook dat het het signaal is dat hapert

jouw uitleg is een beetje te technisch voor mij

begrijp niet wat ik juist zou moeten doen

ik ben maar een simpele leek

wat is NIU? en waar vind ik die D-uitgangen ?

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@flip1953 

gevonden, heb de NIU eens uit de stroom getrokken en na 5 min terug ingestopt

nu afwachten of er nog drops komen, cross fingers

0 Likes
Ex-Netweter
 

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@Noelamoke en hoeveel topics ga je er hier nog over maken? 🤔 maakt niet uit wat we geven als tips ge doet toch koppig voort zelfs de Telenet technieker heeft geen vat op u. ken er nog zo, een vraag stellen maar op voorhand weet je al wat je er ook tegen zegt hij doet toch zijn goesting.

 

ik vrees dat we tegen zo een persoon bezig zijn en heb daar maar 1 woord voor: tijdverlies! 😁

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Radio luisteren op versterker via TV-box?


@Noelamoke  schreef:

@flip1953 

wat is NIU? en waar vind ik die D-uitgangen ?


Een NIU ziet er als volgt uit:

 

niu.PNG

 

- de coax die aangesloten is op de "CM" uitgang loopt naar jouw modem.

- de coax naar de TV toestellen en/of digicorders zijn aangesloten op DS1, DS2, DS3 of DS4

 

Controleer eens op welke DS uitgang jouw digicorder staat, en zorg ervoor dat deze coax aangesloten wordt op een versterkte uitgang, in het voorbeeld van de foto hierboven zou dat DS1 of DS2 moeten zijn (4dB).

 


@Noelamoke  schreef:

gevonden, heb de NIU eens uit de stroom getrokken en na 5 min terug ingestopt

nu afwachten of er nog drops komen, cross fingers


Dat zal niet veel helpen, een NIU kan je niet "resetten".

Maar de kabels eens controleren en/of terug vastschroeven kan wel een voordeel zijn.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Radio luisteren op versterker via TV-box?


@Ex-Netweter  schreef:

en hoeveel topics ga je er hier nog over maken?

ik vrees dat we tegen zo een persoon bezig zijn en heb daar maar 1 woord voor: tijdverlies! 


@Ex-Netweter 

Jouw antwoord heeft ook niet veel toegevoegde waarde.

Als je geen zinnig antwoord kan schrijven, is het misschien beter dat je gewoon niet antwoordt.

Want dan verdoe je ook de tijd van iedereen die zulke nutteloze antwoorden moet lezen 🤔

 

Niet iedereen is zo slim of technisch onderlegd als jij ...

 


@Ex-Netweter  schreef:

maakt niet uit wat we geven als tips ge doet toch koppig voort zelfs de Telenet technieker heeft geen vat op u.

ik vrees dat we tegen zo een persoon bezig zijn en heb daar maar 1 woord voor: tijdverlies! 


Dat is niet waar vind ik ...

  • hij heeft speciaal - op advies van de Netweters - een DAC aangeschaft
  • hij heeft speciaal - op advies van de Netweters - een nieuwe voeding voor deze DAC aangeschaft

Hij heeft dus wel geluisterd, maar het heeft zijn probleem (tot nu toe) niet verholpen...

 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5854
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@Ex-Netweter 

Er mogen en kunnen zoveel topics over gemaakt worden als de topic starter wil. Het is niet aan jou te oordelen over de persoon of over de te maken topics hierover. 

 

Laten we beleefd en respectvol blijven om gaan met elkaar op de Netweters. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Radio luisteren op versterker via TV-box?

amai lange tenen precies en heb het dan nog niet tegen u 😉 heb je zelf wel een TV-box? "Voor zover ik weet heeft de TV-Box een SCART mini (9 pins DIN) uitgang. Daar zit ook analoog geluid bij." daar weet ik dus al genoeg mee, deze versie van de TV-box kunt ge al lang niet meer krijgen...

 

altijd grappig mensen die denken te weten hoe iets werkt als ze het zelf niet in huis hebben.

 

en "hij heeft speciaal - op advies van de Netweters..." en het probleem is nog niet opgelost, proficiat je mag er fier op zijn betaal maar zijn factuur terug... 😉

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

bedankt @flip1953 en @bersve 

ik heb steeds jullie raad opgevolgd en bracht spijtig genoeg niet direct een oplossing

het laatste advies heeft een uitkomst gegeven

heb de stroom van de NIU, 5 min afgekoppeld en terug aangezet

en raar maar waar de drops zijn gestopt

dat zo iets simpel soelaas kon geven

 

@Ex-Netweter jouw commentaar kan ik missen

Ex-Netweter
 

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@Noelamoke ik heb u in de vorig topic een tip gegeven, de signaal sterkte eens te controleren 😉

en wa heeft dienen technieker daar eigenlijk gedaan heeft hij alles eens deftig uitgemeten of wast binnenkomen en "a meneer ruil uwen digicorder om want ik heb geen zin vandaag om te werken"?

 

en laat uwe NIU eens vervangen op mijn vorige adres ook problemen me gehad maar telkens de technieker kwam was er geen probleem, na de 3de keer de technieker aan de deur stond deed het probleem zich voor als hij er was en bleek het de NIU te zijn...

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

@Ex-Netweter 

de technieker heeft enkel rondgelopen met z'n laptop in de hand, de tv aangezet, signaal gecheckt van de digicorder (op tv) en dat was het, niet naar de NIU gekeken en/of uitgemeten, de modem en digicorder werden toen geupdated, maar niks hielp

hij zei de digicorder te vervangen (is al meer dan 10 jr), ik twijfelde om een tv-box te nemen omdat die alleen optische aansluiting heeft en mijn versterker enkel RCA, heb op advies een DAC aangeschaft en deze met digicorder getest maar niks hielp

ik vermoedde dat het het signaal was omdat de drops enkel gebeuren als ik op internet ga

tot men nu over de NIU begon (wat ik eerst nie kende, ben maar een leek)

dus dacht ik de stroom eens af te koppelen en terug op na 5 min en sindsdien geen drops meer

mijn probleem is eindelijk opgelost en het zat in een kleinigheid, tot hier toe al 3u geen drops meer oef...

 

0 Likes
Noelamoke
Freshman Meerweter
Berichten: 48
Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Radio luisteren op versterker via TV-box?

pech, terug drops, zal telenet terug moeten contacteren, om de NIU toch na te kijken?

... vervelend probleem...

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Radio luisteren op versterker via TV-box?


@Noelamoke  schreef:

hij zei de digicorder te vervangen (is al meer dan 10 jr), ik twijfelde om een tv-box te nemen omdat die alleen optische aansluiting heeft en mijn versterker enkel RCA, heb op advies een DAC aangeschaft en deze met digicorder getest maar niks hielp


De DAC heb je vooral aangeschaft omdat de (nieuwe) TV-Box geen analoge uitgang meer heeft (alleen optische aansluiting).

Ik zou dus niet twijfelen ... en voor de TV-box gaan.

Of de oude digicorder wisselen voor een nieuwe (maar ik denk niet dat ze nog nieuwe hebben, alleen refurbished?

0 Likes